سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا 2 برابر بیشتر است

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران (پانا) - عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت سویه اُمیکرون شاید ترکیبی از یک ویروس سرماخوردگی و دلتا باشد و هنوز در این زمینه کار می گردد و سرعت انتقال و توسعه این ویروس نسبت به جهش دلتا، حداقل دو برابر بیشتر است و اکنون یک نفر به راحتی می تواند 2.5 تا 3 نفر را درگیر کند.

سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا 2 برابر بیشتر است

به گزارش وزارت بهداشت، مجید مختاری گفت: سویه اُمیکرون با سرعت در جهان توسعه یافته و توسعه پیدا می نماید. طبق پیش بینی ها تا اواخر این ماه میلادی در بیشتر کشورهای جهان، این سویه گزارش می گردد. در عرض چند روز، تشخیص این سویه در آفریقای جنوبی به 100 درصد موارد رسید.

وی اضافه نمود: اکنون تعداد افرادی که با سویه اُمیکرون درگیر و وارد بخش مراقبت های ویژه شده اند و احتیاج به اکسیژن درمانی پیشرفته داشته اند، بسیار کم بوده است و مطالعاتی که صورت گرفته نشان داده افرادی که مبتلا به ویروس جهش یافته اُمیکرون بوده و وارد بیمارستان شده اند، اولا بیماری خفیف داشته اند، ثانیا بالای 70 تا 80 درصد از آنها واکسینه نشده بودند و تعداد افراد واکسینه و آنهایی که دُز یادآور تزریق نموده بودند، به طور بسیار معناداری، خیلی کم بوده اند و این افراد احتیاج به اکسیژن هم نداشته اند.

عضو کمیته فنی واکسیناسیون کووید19 یادآور شد: وزارت بهداشت آفریقای جنوبی شدیدا تاکید می نماید که با وجود اینکه امکان کشندگی اُمیکرون ممکن است پایین تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. مجامع بین المللی شدیدا به تمام پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمع ها توصیه دارند.

مختاری یادآور شد: در آفریقای جنوبی حدود 24 درصد از جمعیت واکسینه شده اند که بیشتر آنها سن بالای 50 سال داشته اند و به احتمال قوی، تزریق واکسن به این افراد یاری نموده است که درگیر بیماری نشوند.

وی اضافه نمود: این سویه بسیار نو است و به احتمال زیاد در تمام جهان و شاید هم در ایران پخش شده و علائمی مانند سرماخوردگی، کمی تب، بدن درد و سرفه خشک دارد که ممکن است افراد حتی به پزشک هم مراجعه ننمایند. در این سویه تا کنون شاهد از دست دادن حس بویایی و چشایی و حالت های شدید حمله به ریه و بستری شدن سریع بیماران در بخش مراقبت های ویژه، نیستیم اما با وجود خوش بینی باید واقع بین باشیم و پروتکل های بهداشتی را بیشتر از قبل، رعایت کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید19 گفت: پوشش واکسیناسیون و تزریق دُز سوم و یادآور که با کوشش همگانی به آن رسیده و از نظر واکسیناسیون در کنار برترین کشورهای جهان هستیم به ویژه در گروه های مختلف از جمله بچه ها و نوجوانان باید تقویت گردد تا از این مرحله نیز عبور کنیم. اگر ویروس ضعیف شده باشد، همه ما شاد خواهیم بود.

وی تاکید نمود: از جهش های آینده ویروس کرونا اطلاعی نداریم. الان شاید اُمیکرون ضعیف باشد اما امکان دارد که به سرعت جهش دیگری شناسایی گردد که حتی کشنده تر از دلتا باشد بنابراین اصلا نباید سپرهای رعایت پروتکل ها را پایین بیاوریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تمام بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماران دیالیزی، افرادی که کورتون درمانی می شوند، بیمارانی که درمان های مختلف سرطان را دریافت می نمایند و بیمارانی که داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی مصرف می نمایند، باید بیشتر مراقب باشند. ویروس جهش یافته اُمیکرون توانسته بالای 270 روز در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ماندگار گردد و جهش های مختلفی داشته باشد.

وی در خاتمه اضافه نمود: برای تشخیص ویروس جهش یافته اُمیکرون در کشور باید بیشتر بر روی بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی مصرف می نمایند، متمرکز شویم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7950

به "سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا 2 برابر بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا 2 برابر بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید