درباره خواص عناب چه می دانید؟

به گزارش پرسینا بلاگ، در نظر گرفتن عناب بعنوان میوه کمی عجیب است. اما عناب میوه مغذی است که ترکیب غذایی مقوی برای میلیون ها نفر که ارزش غذایی آن را می دانند، فراهم می کند. گرچه اسامی رایج آن خرما قرمز و کره ای است،اما نام علمی آن زیزیفوس جوجوب است. در ادامه قصد داریم به معرفی فواید این میوه بپردازیم.

درباره خواص عناب چه می دانید؟
عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است.

این میوه که می توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند.

درخت عناب شبیه درخت سنجد است و در نواحی کوهستانی برخی از منطقه ها ایران مانند خراسان یافت می شود.

ترکیبات شیمیایی عنابعناب دارای لعاب فراوان حدود 5منبع:جدیدترین مواد پروتئینی ، 4منبع:جدیدترینمواد قندی و میزان زیادی ویتامین C و املاح می باشد . در عصاره آبی چوب عناب اسید زی زی فیک و اسید زی زی فوماتیک وجود دارد.

عناب میوه ای است که برای بهبود وزن و قدرت عضلانی و به عنوان یک آرام بخش استفاده می شود برای جلوگیری از بیماری های کبدی و زخم استرس، مسائل گوارشی از جمله (عدم اشتها و اسهال)، مسائل گردش خون از جمله (فشار خون بالا و کم خونی)، پوست از جمله (خشکی و خارش پوست، پورپورا، زخم ها) در مواردی مانند(خستگی، هیستری، تب، التهاب، آسم و بیماری های چشم) نیز استفاده می باشد. عصاره عناب در محصولات مراقبت از پوست برای کاهش قرمزی و تورم، چین و چروک و خشکی استفاده می شود. عناب ممکن است به محافظت از بدن در برابر انواع مشخصی از آسیب های کبدی کمک کند.

کالری عنابارزش غذایی در100 گرم میوه عناب شامل (79 کالری،چربی 0.2 گرم ، چربی اشباع شده0 ، کلسترول 0، سدیم 3 میلی گرم، مجموع کربوهیدرات 20.2 (7٪)گرم، پروتئین 1.2 گرم (2٪)، ویتامین A یک درصد، ویتامین ث 115٪، تیامین 1٪، ریبوفلاوین 2٪، نیاسین 4٪، ویتامین 4 B6 ٪، آهن 3٪، کلسیم 2٪، پتاسیم 7٪، منیزیم 2٪، فسفر 2٪، مس 4٪، منگنز 4٪ (می باشد.

هیچ عوارض جانبی شناخته شده از میوه درخت عناب وجود ندارد، اما بهتر است قبل از خوردن میوه عناب اگر شما از (نفخ، انگل های روده ای و خلط بیش از حد) رنج می برید با پزشک خود مشورت کنید.

دوز مناسب از عناب بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن ، بهداشت و بسکمک از شرایط دیگردارد به میزان کافی اطلاعات علمی برای تعیین محدوده دوز مناسب برای میوه درخت عناب وجود ندارد.1

خواص عناب

حل مسائل خوابحل مسائل خواب یکی از خواص عناب است. مصرف عصاره عناب می تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که مشکل بی خوابی یا بی قراری دارند. خاصیت آرامش بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه مفید وجود دارد فکر و بدن را آرام می کند و بنابراین اگر شب ها راحت به خواب نمی روید کمی جوشانده عناب می تواند همان چیزی باشد که برای یک خواب راحت و عمیق به آن احتیاج دارید.

تنظیم گردش خونعناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول های قرمز خون هستند. اگر به فقر آهن یا کم خونی دچارید ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی در شما بروز کند. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب، گردش خون شما بیشتر می شود و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های شما بهتر انجام می شود.

تقویت استخوان هابا افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که آنها را با مصرف عناب دریافت می کنید سلامت و استحکام استخوان هایتان را تضمین می کنید. وقتی پا به سن می گذارید مسائلی نظیر تحلیل و پوکی استخوان گریبان گیر شما می شود بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی تان می تواند این فرایند را کُند کند.

کنترل وزنخوردن میوه و سبزیجات برای کاهش وزن، زیاد پیشنهاد شده است. عناب را هم می توان در فهرست این خوراکی ها گنجاند. در واقع یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن است. این میوه با کالری کم، و میزان بالایی از پروتئین و فیبر احتیاجهای تغذیه ای شما را تأمین می کند و شما را سیر نگه می دارد. در نتیجه بین وعده های غذایی اصلی سراغ میان وعده و تنقلات نمی روید و می توانید به رژیم غذایی تان پایبند بمانید و به این ترتیب وزن اضافه نمی کنید.

افزایش ایمنی بدنعناب به دلیل داشتن میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها ازجمله ویتامین سی، ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه های مختلفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را که عامل بسکمک از امراض و بیماری ها هستند خنثی کنند. علاوه براین ویتامین C منجربه افزایش تولید گلبول های سفید می شود و همان طور که می دانید گلبول های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.

کاهش استرس و اضطرابیکی دیگر از خواص عناب کاهش استرس و اضطراب است. در واقع ثابت شده است که عناب مانند برخی داروهای کاهنده اضطراب و تسکین دهنده عمل می کند. با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه آن هورمون های شما تنظیم می شود و این به فکر و بدن شما آرامش می بخشد. در افرادی که مرتب دچار استرس مزمن و اضطراب می شوند مصرف عناب خشک یا خوردن یک مکملِ حاوی عناب موجب آرامش فکری می شود و بدن را در مقابل اثرات جانبی افزایش هورمون های استرس محافظت می کند.

درمان سرطاناگرچه دانشمندان هنوز در حال پژوهش پیرامون سازوکار دقیق و ارتباط بین مصرف عناب و درمان سرطان هستند، اما نتایج اخیر نشان می دهد که بین ترکیبات زیست فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و توسعه سلول های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. آنتی اکسیدان های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی هستند.

8. مراقبت از پوست

کمک به هضم غذاعناب به دلیل داشتن فیبر فرایند هضم را در بدن بهبود می بخشد. البته ساپونین ها و تری ترپنوئیدها نیز با بهینه کردن فرایندِ جذب مواد مغذی و حرکات سالم غذا در روده ها در این قضیه نقش دارند. این کار به جلوگیری از بروز یبوست، شکم درد، نفخ شکم و بیماری های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ کمک می کند.

تصفیه خونساپونین ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب مستقیما با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط اند. این اثر آنتی اکسیدانی می تواند جلوی بسکمک از بیماری ها را بگیرد و نیز موجب کاهش استرس در سیستم های ایمنی و لنفاوی بدن شود.2

بهبود عملکرد مغزعناب می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند؛ این میوه شگفت انگیز فعالیت گلوتامات (انتقال دهنده عصبی) که باعث آسیب مغزی در افراد مبتلا به سکته مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون می شود را مهار می کند.

درمان تشنجیک مطالعه آزمایشگاهی اولیه نشان داده که عصاره عناب به درمان تشنج کمک کرده و آسیب های مغزی ناشی از آن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

درمان کیست تخمدانیک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران نشان می دهد که شیلانوم (یک محصول گیاهی تهیه شده از عناب) برای درمان کیست تخمدان مفید است.3

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.chetor.com

3.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7868

به "درباره خواص عناب چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خواص عناب چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید