سکوت فدراسیون در مقابل برنامه توسعه ای و یاری 3 میلیونی AFC، شفافیت احتیاج برنامه های اقتصادی

به گزارش پرسینا بلاگ، فدراسیون فوتبال با وجود تصویب برنامه توسعه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دریافت یاری اقتصادی سه میلیون دلاری، تصمیم به سکوت گرفت.

سکوت فدراسیون در مقابل برنامه توسعه ای و یاری 3 میلیونی AFC، شفافیت احتیاج برنامه های اقتصادی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، در کنگره اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) که روز 21 نوامبر (30 آبان) به صورت آنلاین برگزار گردید، اعضا مصوب کردند برای توسعه فوتبال آسیا در دو برنامه MAs و RAs یاریی دو و یک میلیونی که مجموعاً سه میلیون دلار می گردد، به فدراسیون های عضو در یک چرخه چهار ساله پرداخت گردد.

یاری دو میلیون دلاری به چهار بخش 500 هزار دلاری و یاری یک میلیون دلاری به چهار بخش 250 هزار دلاری سالانه تقسیم می گردد که فدراسیون ها باید برنامه استراتژیک چهار ساله خود تا سال 2023 را که تکمیل شده یا در حال تکمیل است، در دو برنامه توسعه ای MAs و RAs به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نمایند. برنامه ریزی برای دریافت این بودجه باید در سه حوزه اصلی مدیریتی، برگزاری مسابقات و توسعه زیرساخت ها صورت بگیرد که قابل هزینه کردن در پرداخت حقوق اداری، هزینه های عملیاتی و پروژه های ویژه است.

برنامه توسعه ای کنفدراسیون فوتبال تا حدودی به برنامه توسعه ای فیفا شباهت دارد که در برنامه فیفا فوروارد به 211 فدراسیون عضو خود پرداخت می نماید. به این صورت که سالیانه 500 هزار دلار یاری صورت می گیرد و 500 هزار دلار دیگر نیز با تعریف 10 برنامه 50 هزار دلاری در زمینه توسعه فوتبال پایه، برگزاری مسابقات در رده های سنی مختلف پسران و دختران، برگزاری کلاس های داوری آقایان و بانوان در تقویم سالیانه پرداخت می گردد. در یک دوره چهار ساله این یاری ها به چهار میلیون دلار می رسد و فیفا برای توسعه زیرساخت ها در دوره چهار ساله نیز سقف شش میلیون دلاری را برای فدراسیون ها معین نموده است. این یاری نیز در صورت تأیید پروژه ها پرداخت می گردد و فدراسیون ها می توانند با تعریف و تأیید پروژه این یاری را هم دریافت نمایند که مجموع یاری های دریافتی شان از فیفا در یک دوره چهار ساله بین دو جام جهانی به 10 میلیون دلار می رسد. در کنار آن یک میلیون دلار هم بابت یاری هزینه سفرهای تیم ملی به فدراسیون هایی پرداخت می گردد که عایدی سالیانه آنها به چهار میلیون دلار نرسد و این مبلغ مشمول فدراسیون های کمتر برخوردار می گردد.

با توجه به این یاری ها، فدراسیون های آسیایی از جمله ایران می توانند با دریافت یاری 10 میلیون دلاری برای توسعه فوتبال و برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات فوتبال پایه از فیفا و دریافت یاری سه میلیون دلاری از AFC با تعریف برنامه های استراتژیک، مجموعاً 13 میلیون دلار یاری دریافت نمایند که عدد قابل توجهی است. این رقم در کنار مبلغ 12 میلیون دلاری پاداش صعود به جام جهانی و یاری هزینه آماده سازی، بالغ با 25 میلیون دلار می گردد که ورود چنین مبلغی به فوتبال ایران، می تواند بخش زیادی از مسائل را رفع کند، اما مسئله مهمتر، برنامه ریزی روی این پول و توسعه فوتبال است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در ساختار خود دارای کمیته توسعه است که برنامه های توسعه ای فوتبال آسیا در این کمیته مورد آنالیز قرار می گیرد. با این حال در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران جای چنین کمیته ای خالی به نظر می رسد، چرا که فدراسیون فوتبال در اساسنامه خود کمیته فنی و توسعه دارد که این کمیته سیاست گذاری در امورات فنی فوتبال را به عهده دارد و مشمول برنامه های توسعه ای مدیریتی، زیرساختی و عمرانی و... نمی گردد. پس این سؤال مطرح می گردد که چه کسی برای تعریف پروژه ها و برنامه های استراتژیک باید تصمیم گیری کند، در حالی که فدراسیون فوتبال کمیته ای با این تعریف ندارد؟

در سالیان اخیر، فدراسیون فوتبال در دریافت بسیاری از یاری های خود برای توسعه زیرساخت ها دچار مشکل شد که بخشی از آن مربوط به مسائل تعریف نکردن برنامه ها بود و بخشی هم به تفاوت عجیب رقم بعضی پروژه ها مربوط می شد که ابتدا فیفا با چنین ارقامی در ترمیم چمن زمین شماره یک آموزشگاه فوتبال مخالفت کرد و پس از کاهش رقم و تأیید پروژه نیز، تحریم ها اجازه نداده این یاری ها به فدراسیون فوتبال برسد. در تعریف بعضی از این پروژه ها عدم شفافیت نیز در فدراسیون فوتبال وجود داشت که مسئله را دچار مشکل کرد، با این حال فدراسیون با مدیریت تازه باید برنامه ریزی درستی برای دریافت این یاری ها داشته باشد که در توسعه فوتبال ایران نقش مهمی خواهد داشت.

با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه کمیته توسعه ندارد، باید چاره ای برای برنامه ریزی در این زمینه بیندیشد. طبق ماده 57 اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه این اختیار را دارد که برای وظایفی خاص، کمیته های موقت تشکیل دهد که برای انجام این امور، می توان از این ماده اساسنامه استفاده کرد، اما از سوی دیگر می توان کارگروه نیز تشکیل داد که حضور افرادی خبره برای تعریف پروژه ها و دریافت یاری از فیفا و AFC دچار مشکل نگردد و از سوی دیگر این کمیته موقت یا کارگروه، ارقامی که دریافت می گردد و محل هزینه آن را به صورت شفاف اعلام نمایند. ضمن اینکه فدراسیون می تواند با تغییر در بعضی بندهای اساسنامه، کمیته توسعه را نیز به کمیته های خود اضافه کند که برای انجام این امور، برنامه ریزی درست و شفافی صورت بگیرد.

هرچند فدراسیون که کوچک ترین موارد را روی سایت خود اطلاع رسانی می نماید، با این حال از اطلاع رسانی درباره امکان دریافت یاری سه میلیون دلاری از کنفدراسیون فوتبال آسیا امتناع کرد و چنین موضوعی از سوی فدراسیون اطلاع رسانی نشد. این مسئله می تواند نشانه ای از عدم شفافیت در برنامه های اقتصادی فدراسیونی باشد که پیش از این هم شفافیتی در امور اقتصادی خود و هزینه کرد بودجه ای که از دولت دریافت نموده نداشته است و این مسئله مورد اعتراض مهرداد سراجی عضو هیئت رئیسه نیز قرار گرفته بود. امید است فدراسیون در این یاری های میلیون دلاری علاوه بر برنامه ریزی مناسب، شفافیت را نیز در دستور کار قرار دهد تا توسعه فوتبال که یکی از شعارهای عزیزی خادم است، به درستی انجام گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7966

به "سکوت فدراسیون در مقابل برنامه توسعه ای و یاری 3 میلیونی AFC، شفافیت احتیاج برنامه های اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت فدراسیون در مقابل برنامه توسعه ای و یاری 3 میلیونی AFC، شفافیت احتیاج برنامه های اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید