شناسایی کانون های فراوری گردوغبار در سیستان

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: منشأ گردوغباری که در زابل وجود دارد و مراکز جمعیتی ما را تحت تأثیر قرار می دهد بخشی از آن در داخل کشور است و یک بخش آن از بستر خشک شده خارج ازکشور یعنی از افغانستان فراوری می گردد.

شناسایی کانون های فراوری گردوغبار در سیستان

دکتر رضا شهبازی در حاشیه برگزاری همایش دو روزه ملی ریزگردها در زابل در گفت وگو با خبرنگاران اضافه نمود: ما در سیستان یک نکته را باید مد نظر داشته باشیم، و آن این که سرعت باد در این منطقه بسیار بالاست و مهار و کنترل آن بسیار سخت است و تا حد امکان باید از خشک ماندن بستر هامون پرهیز گردد یعنی بتوانیم باهمان منابع آب اندکی که داریم حداقل بستر هامون را مرطوب نگهداریم تا از انتقال گرد و غبار به مراکز جمعیتی مثل ادیمی، زابل، دوست محمد و… جلوگیری گردد.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و یا دگرگونی های اقلیمی یک چالش محسوب می شوند و آنچه که برای ما مهم بوده، تأثیری است که بر روی زمین می گذارد، یعنی این تغییرات چشم اندازی را برای ما دارد که باید خودمان را برای دنیایی که میزان بارندگی ها تغییر می نماید و چشم انداز، چشم انداز خوبی برای مناطق داخلی ما نیست، آماده کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: باوجود اینکه دارای کشور خشکی هستیم اما تغییرات اقلیمی با آن دامنه گسترده که به صورت خزنده کل کشور را فرامی گیرد، ما را به سمت کشوری خشک تر و بعضاً گرم تر و با رخدادهای بیشتری از جمله طوفان ها، راهنمایی می نماید.

وی اضافه نمود: در خصوص مسائل هامون و سیستان منابع آبی تأمین نماینده آن، منابعی نیستند که از داخل خود کشور تأمین شوند و در این زمینه به کشور افغانستان وابسته هستیم و این کشور نیز احتمالاً با چالش های مشابه درآینده روبرو خواهد شد ولی آنچه مسلم است یک تعامل سازنده بسیار قوی تری را با همسایه شرقی مان در این زمینه باید داشته باشیم، یعنی اینکه فکر کنیم خودمان می توانیم به تنهایی این مشکل را حل کنیم یا همسایه ما فکرکند که این مشکل مربوط به ایران است و تأثیر روی کیفیت زندگی در افغانستان نخواهد داشت، تفکر خیلی سازنده ای نیست.

وی ادامه داد: ما ناچاریم با هم تعامل داشته باشیم و این طبیعت، طبیعت مشترک مردمی است که در این حوزه جغرافیایی زندگی می نمایند، اگر این طبیعت پررونق باشد، منافع آن به همه مردمی که در این مناطق زندگی می نمایند، خواهد رسید و اگر از رونق بیفتد، آسیبی که وارد می نماید؛ همه مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: برنامه ای که برای منطقه سیستان به عنوان یکی از اعضای کمیته ملی مبارزه با گردوغبار داریم؛ به طور تعیین یاری به شناسایی دقیق کانون های فراوری گردوغبار، ترکیبات فیزیکی، شیمیایی و جنس این ذرات و اینکه چه تأثیراتی بر روی سلامت افراد می گذارند را در اولویت ویژه برای سال آینده داریم.

دکتر شهبازی ادامه داد: در این حوزه تفاهم نامه خیلی خوبی را با دانشگاه علوم پزشکی زابل و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور داشتیم و از همان زمان کارهای اولیه آغاز شده تا بتوانیم اطلاعات خوبی را در این راستا در اختیار مخاطب خودمان که بیشتر حوزه سلامت است، قرار دهیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً برنامه برای سال آینده تقویت این فعالیت ها و این کارهاست به جهت اینکه بتوانیم به خروجی های منسجمی برسیم که راهکارهای تعیینی را در حوزه بهبود کیفیت سلامت مردم ارائه کنیم، در سال گذشته همه این تمرکزها به سمت خوزستان بود و امیدواریم در سال آینده نگاه ها به صورت ویژه به سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان باشد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروجی این فعالیت های پژوهشی آیا تأثیری بر زندگی مردم و منطقه خواهد داشت یا خیر؟ و چرا تا کنون با گذشت 20 سال خشکسالی منطقه این طرح ها اجرا نشده گفت: فعالیت های ما صرفاً پژوهشی نیست و فعالیت علمی و اجرایی نیز هست، خروجی این فعالیت ها به صورت تعیین بار اجرایی دارد، در حال حاضر نیز فعالیت هایی را انجام می دهیم که به طور تعیین برنامه های اجرایی ما را مخاطب خودش قرار داده است، بدین گونه که چگونه برنامه اجرایی ما اثربخش تر باشند و چگونه اعتباراتی را که در یک منطقه صرف می کنیم تاثیرشان را در زندگی مردم نشان دهند؟

وی اضافه نمود: طبیعتاً اگر فکر می کنیم این اتفاق نیفتاده بدون شک یکی از ضعف های آن در گذشته این بوده که پژوهش های بنیادین و قوی در پشت آن نبوده یا شاید به این دلیل بوده که زمان از دست داده شده ولی امیدواریم پیگیری لازم در حوزه های مختلف از جمله دیپلماسی، منابع طبیعی، سازمان جنگل ها، جهاد کشاورزی و…، صورت گیرد؛ ما هم کوشش می کنیم تا باری را از این منطقه برداریم و یاری کنیم.

وی ادامه داد: وظیفه ما که یک دستگاه حاکمیتی هستیم این است که اطلاعات پایه زمین را فراوری و در اختیار همه قرار دهیم، یعنی خروجی کار ما می توانند دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی باشند یا می توانند دستگاه های اجرایی باشند.

وی اضافه نمود: واقعیت این است که یک بخش از فعالیت های گذشته را همکاران سایر دستگاه ها در منطقه انجام دادند، بحث تثبیت شن های روان طرح جدیدی نیست و در گذشته بوده ولی موضوع خشکی هامون که در دو دهه گذشته به تدریج به این سمت رفت یک موضوع فرامرزی است.

وی ادامه داد: ما برنامه ها را اعلام می کنیم، امیدواریم به لحاظ اعتباری، اعتبار لازم در این خصوص در نظر گرفته گردد ولی باید یادمان باشد که اگر طرح و برنامه مدونی نداشته باشیم چه بسا اعتبارات زیاد کارساز نباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 81

به "شناسایی کانون های فراوری گردوغبار در سیستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی کانون های فراوری گردوغبار در سیستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید