شکل دماغ تان را از کی به ارث برده اید؟!

به گزارش پرسینا بلاگ، ژن ATF3 که باعث بینی بلندتر (از بالا به پایین) می گردد ممکن است محصول انتخاب طبیعی بوده باشد زیرا انسان های باستان پس از ترک آفریقا با آب و هوای سردتر سازگار شدند. این نتیجه پژوهشی است که بر روی شش هزار فرد از قاره امریکای لاتین اجرا شده است.

شکل دماغ تان را از کی به ارث برده اید؟!

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، دکتر آدیکاری پژوهشگر دانشگاه کالج لندن و دانشگاه اوپن که نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این آنالیز بوده می گوید:ما در بازه زمانی 15 سال اخیر از زمانی که ژنوم نئناندرتال ها توالی یابی شده توانسته ایم یاد بگیریم که اجدامان ظاهرا با نئاندرتال ها آمیخته شده بودند و برای مان بخش های کوچکی از DNA آنان را باقی گذاشته اند.

او می افزاید: در اینجا متوجه می شویم که بعضی از DNA به ارث رسیده از نئاندرتال ها بر شکل صورت مان تاثیر گذاشته است. این ویژگی برای اجدادمان مفید بوده زیرا برای هزاران نسل انتقال یافته است.

دکتر آدیکاری و همکاران اش برای انجام این پژوهش از داده های 6486 داوطلب در سرتاسر آمریکای لاتین از نژادهای اروپایی، بومی آمریکا و آفریقایی استفاده کردند. آنان از پنج کشور امریکای لاتین یعنی برزیل، کلمبیا، شیلی، مکزیک و پرو انتخاب شده بودند.

پژوهشگران اطلاعات ژنتیکی شرکت نمایندگان را با عکس های چهره شان مقایسه کردند و به طور خاص به نگاه کردن به فواصل بین نقاط صورت شان مانند نوک بینی یا لبه لب ها توجه کردند تا مشاهده نمایند که چگونه ویژگی های مختلف صورت با وجود نشانگرهای ژنتیکی مختلف مرتبط هستند.

آنان 33 ناحیه ژنومی مرتبط با شکل صورت را شناسایی کردند که 26 ناحیه از آن نواحی را در مقایسه با داده های سایر قومیت ها با استفاده از شرکت نمایندگان در شرق آسیا، اروپا یا آفریقا تکرار نموده و انطباق دادند. دانشمندان به طور خاص در یک منطقه ژنومی به نام ATF3 دریافتند که بسیاری از افراد در مطالعه خود با اصل و نسب بومیان آمریکا و بعلاوه افراد دیگر با اجداد آسیای شرقی از گروهی دیگر دارای مواد ژنتیکی در این ژن هستند که از نئاندرتال ها به ارث رسیده و در افزایش ارتفاع بینی نقش داشته است.

هم چنین، آنان دریافتند که این ناحیه ژنی دارای نشانه هایی از انتخاب طبیعی است که نشان می دهد برای حاملان ماده ژنتیکی مزیتی به همراه دارد.

مدت ها حدس می شد که شکل بینی ما به وسیله انتخاب طبیعی مشخص شده است. از آنجایی که بینی مان می تواند به ما در تنظیم دما و رطوبت هوایی که در آن تنفس می کنیم یاری کند شکل بینی های متفاوت ممکن است برای آب و هوای متفاوتی که اجداد مان در آن زندگی می کردند مناسب تر باشد.

آنالیز اخیر نشان داد ژنی که شناسایی شده احتمالا از نئاندرتال ها به ارث رسیده تا به انسان ها در سازگاری با آب و هوای سردتر یاری کند چرا که اجدادمان از آفریقا با آب و هوایی گرم تر مهاجرت نموده بودند.

در بیشتر مطالعات ژنتیکی در خصوص تنوع انسانی ژن های اروپایی ها مورد آنالیز قرار گرفته اند. در نتیجه، مطالعات تازه انجام شده از آن جهت که بر روی شرکت نمایندگان از امریکای لاتین آنالیز انجام داده باعث می گردد دامنه یافته های مطالعات ژنتیکی توسعه یافته و به دانشمندان یاری می نماید تا ژنتیک تمام انسان ها را بهتر درک نمایند. نتیجه این پژوهش به تازگی در نشریه Communications Biology منتشر شده است.

مقاله های مرتبط

  • (تصویر) کشف قدیمی ترین گونه گربه تیزدندان در چین
  • (تصاویر) چرا گارد سلطنتی انگلیس از کلاه های عجیب بلند استفاده می نماید؟
منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8244

به "شکل دماغ تان را از کی به ارث برده اید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل دماغ تان را از کی به ارث برده اید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید