صالحی: کتاب درسی برای دانش آموز نقطه پرش باشد نه نقطه توقف
به گزارش پرسینا بلاگ، تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که می توان در آن همگرایی نهادها را عمق و وسعت داد.

سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه فعالیت های تابستانی دانش آموزان با بیان اینکه نهادهای آموزش محور و تربیت محور در گذشته همگرا بودند اظهار کرد: در گذشته آموزش و تعالی این نهادها در یک بستر بود اما امروز ما شاهد گونه ای از هم گسیختگی نها دها هستیم.
وی اضافه کرد: بی تردید دانش آموز در یک محیط ایزوله پرورش پیدا نمی نماید؛ نهاد تعلیم و تربیت می تواند این موضوع را سامان دهد اگر فضای این نهاد را در این موضوع محدود کنیم به نتیجه نمی رسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید بتوانیم در یک نگاه فرابخشی به یک ترکیب سازی نهادهای موثر برسیم برای واقع بینانه کردن انتظارات باید مسیرهای نهادهای 4 گانه را هموار کنیم.
صالحی ادامه داد: کانون این حوزه اوقات فراغت است؛ اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که می توان در آن همگرایی را عمق و وسعت داد.
وی به یک نظرسنجی درباره دراختیار داشتن اوقات فراغت اشاره و بیان کرد: بخش مهمی از مشکل ما در خروجی تعلیم و تربیت این است که نهادهای 4 گانه مسیرهای خود را می فرایند لذا شروع این تغییر اوقات فراغت است در این حوزه می توان همگرایی 4 نهاد را ایجاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اضافه کرد: یکی از ظرفیت های وزارتخانه ما کارهای فرهنگی مساجد است که 26 هزار کانون و یک میلیون دانش آموز داریم.
صالحی توضیح داد: مدرسه قفس کتاب درسی را می سازد که مانع خلاقیت و عمق به دانش است. یکی از نکات همگرایی این است که کتاب درسی نقطه پرش برای دانش آموز باشد نه نقطه توقف، کتاب دریچه باشد نه یک دریچه بسته؛ لذا بحث کتاب و کتابخوانی مطرح می گردد.
وی به زیست مذهبی بچه ها نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش مناسبات مسجد و مدرسه مهم است تا به زیست مذهبی بچه ها یاری گردد. زیست احتماعی نیز مهم است و باید مهارت زندگی جمعی را به جوانان آموزش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای تشکل های اجتماعی از بین دانش آموزان تا 15 سال شکل می گیرد اضافه کرد: مسجد و کانون های فرهنگی هنری فرصتی برای مشارکت های اجتماعی هستند که می تواند یک نقطه همگرایی باشد.
صالحی تاکید نمود دانش آموزان باید خلاقیت هنری را نیز داشته باشند؛ در افق ذهنی دانش آموز باید چهره های مورد علاقه وجود داشته و چهره های علمی باید جز این چهره ها باشد. در این حوزه نیز بین نهاد تعلیم و تربیت و نهادهای دیگر همبستگی هایی ضروری است که باید اتفاق بیافتد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آینده ساز کشور است که در حوزه هم گرایی نقش آفرینی می نماید و یکی از کانون های موثر در این بین اوقات فراغت است.
منبع: خبرگزاری پانا