طبع شلیل ، خواص عالی و مصلحات آن در طب سنتی

به گزارش پرسینا بلاگ، شلیل میوه ای از خانواده هلو است که قدمت چند هزار ساله دارد و بسیار شیرین و آبدار است. این میوه دارای انواع مختلفی با اسم های متفاوت مانند شلیل انجیری، سفید و قرمز، شمس، مغان و ردگلد است. اما طبع شلیل و ترکیبات عالی موجود در آن، همه انواع این میوه خوشمزه را به یک داروی طبیعی در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع شلیل ، خواص عالی و مصلحات آن در طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع شلیل از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز ویژگی های سلامتی این میوه خوشمزه می پردازیم.

طبع شلیل سرد است یا گرم؟

مزاج شلیل از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبعناب، کندر، عسل، زنیان، زیره، روغن زیتون

مهم ترین خواص درمانی شلیل

1. جوان کردن پوست

مصرف این میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که باعث تحریک سلول ها برای کلاژن سازی پوست می گردد. کلاژن پروتئینی در پوست است که حالت ارتجاعی و کشسانی در پوست ایجاد می نماید و با افزایش سن میزان فراوریش در بدن کاهش می یابد. به همین دلیل بدن باید به وسیله منابع خارجی مثل شلیل تحریک شده و کلاژن بیشتری فراوری کند.

2. شلیل، یک درمان خانگی ریزش مو

شلیل دارای انواع مواد مغذی شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. به همین دلیل مصرف آن بصورت خوراکی یک تغذیه نماینده عالی برای فولیکول های مو است و ریشه مو را تقویت می نماید. در نتیجه ریشه ها محکم شده و ریزش آن کاهش پیدا می نماید.

3. ترمیم طبیعی زخم های پوستی

ویتامین C موجود در این میوه آبدار با افزایش فراوری کلاژن علاوه بر جلوگیری از پیری زودرس، باعث درمان سریع تر زخم های پوستی، از بین رفتن اسکارهای پوستی یا جای جوش ها و بازسازی سلول های پوستی نیز می گردد.

4. کنترل دیابت و قند خون

فیبر موجود در این میوه خوشمزه باعث کاهش جذب قند در خون می گردد. این میوه برای افرادی که دارای دیابت نوع 2 هستند یک میان وعده عالی محسوب می گردد.

در واقع شلیل دارای شاخص گلیسمی پایینی است؛ یعنی با اینکه دارای قند طبیعی بالایی است، اما پس از مصرف، تمام قند آن جذب خون نمی گردد و به همین خاطر مصرف آن برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مسائل افراد دیابتی ایجاد سندرم متابولیک است که شامل مجموعه ای از علائم مانند افزایش سطح انسولین خون، انباشته شدن چربی در اطراف شکم و افزایش فشار خون است. مصرف این میوه خوشمزه سندرم متابولیک را نیز کاهش می دهد.

5. درمان خانگی یبوست و زخم معده

اگر در فصل برداشت شلیل دچار یبوست شدید، می توانید با مصرف چند دانه از این میوه شیرین و آبدار یبوست خود را به راحتی درمان کنید. فیبر فراوان و خاصیت قلیایی این میوه باعث بهبود حرکات روده شده و یک درمان خانگی برای یبوست محسوب می گردد.

همچنین مصرف شلیل به هضم غذا یاری نموده و برای درمان ناراحتی های معده مانند زخم معده و به طور کلی سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.

6. کاهش مسائل گوارشی در زنان باردار

شلیل حاوی مقادیر فراوانی فیبر است. مصرف فیبر در دوران بارداری برای از بین بردن یبوست و کاهش مسائل گوارشی توصیه شده است. همچنین مواد مغذی فراوانی که در شلیل وجود دارد، باعث تقویت بدن خانم های باردار و بهبود رشد جنین و همچنین وزن گیری جنین می گردد.

گفتنی است به دلیل استفاده از انواع سم ها و آفت کش ها برای کشت این میوه، باید قبل از مصرف بخصوص در زنان باردار، به خوبی شسته و ضدعفونی گردد.

7. شلیل، یک لاغرنماینده طبیعی

این میوه دارای ترکیبات خاصی مانند آنتوسیانین ها، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات کورستین است که با افزایش وزن و بیماری های مرتبط با آن مبارزه می نماید. بعلاوه دارای مقادیر فراوان فیبر است که علاوه بر سیر نگه داشتن فرد به مدت طولانی تر، با سم زدایی روده ها به لاغر شدن شما یاری می نماید.

8. درمان کم خونی با مصرف شلیل

این میوه خوش رنگ و خوشمزه علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها، حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است که فراوری گلبول های قرمز خون را افزایش داده و به درمان کم خونی یاری می نماید. به علاوه ویتامین C موجود در این میوه جذب آهن مواد غذایی را افزایش می دهد.

9. بهبود عملکرد کلیه

شلیل به دلیل داشتن مقادیر فراوان فیبر و انواع مواد مغذی، به عنوان یک پاک نماینده عالی برای کلیه عمل می نماید و باعث می گردد تا کلیه ها نقش خود را بهتر ایفا نمایند.

10. پیشگیری از رشد تومور و سرطان

دو ترکیب به نام های اسید کلروژنیک و بتاکاروتن در این میوه وجود دارند که از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان ریه و کولون جلوگیری می نمایند. همچنین آنتی اکسیدان هایی که در این میوه خوش طعم وجود دارند با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و اجازه نمی دهند سلول های تومور رشد نمایند.

11. افزایش میل جنسی

مطالعات اجرا شده نشان داده است شلیل قوای جنسی را تقویت نموده و عملکرد جنسی را بهبود می بخشد. از آن جایی که این میوه نیز از خانواده هلو بوده، مانند هلو باعث افزایش فراوری اسپرم شده و سلول های سالم اسپرم را تقویت می نماید.

بیشتر بدانید: طبع هلو سرد است یا گرم؟ مصلحات و خواص آن کدامند؟

سخن آخر

علاوه بر خواص گفته شده، شلیل خواص بسیار زیاد دیگری دارد که در این مقاله نمی توان همه آن را گنجاند. از جمله این خواص می توان به درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی، تنظیم کلسترول خون، کاهش استرس و درمان آرتروز نیز اشاره نمود.

از این میوه خوشمزه برای تهیه انواع کیک و تارت، ترشی، اسموتی، شیک، سالاد میوه، کمپوت، مربا و ماست میوه ای نیز استفاده می گردد. البته به دلیل طبع سردی که دارد، افراد دارای مزاج سرد باید در میزان مصرف آن احتیاط نمایند.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شلیل برای شما چه کاربردهایی دارد؟ منتظر پیشنهادات و نظرات عالی شما همراهان عزیز هستیم!

شما می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مثل طبع نارنج و طبع کیوی و خواص و مصلحاتشان نیز آشنا شوید.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7466

به "طبع شلیل ، خواص عالی و مصلحات آن در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع شلیل ، خواص عالی و مصلحات آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید