علائم خرابی گیربکس و مسائل رایج آن را بشناسید

به گزارش پرسینا بلاگ، آیا علائم خرابی گیربکس را می شناسید؟ خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری در معرض آسیب یا مسائل قرار گرفته است. سیستم انتقال خودرو یکی از پیچیده ترین مکانیسم های موجود در یک خودرو است که به کار کردن چندین بخش کوچک و بزرگ وابسته است و اگر بخشی از این قطعات کوچک با مشکل روبرو گردد، کل سیستم با در کار کردن مشکل پیدا می نماید.

علائم خرابی گیربکس و مسائل رایج آن را بشناسید

البته باید بدانید که مسائل گیربکس از رایج ترین دلایل خرابی و مسائل در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سنگین تر هستند. مسائل گیربکس می تواند یک سردرد واقعی باشند چون ممکن است ماشین را فلج نمایند.

هر نوع خرابی گیربکس باید با یاری یک متخصص برطرف گردد. با این حال، داشتن دانش اولیه از انواع مسائل جعبه دنده و شناختن علائم خرابی گیربگس می تواند به شما در برطرف مسائل اولیه یاری کند.

رایج ترین علائم خرابی گیربکس کدامند؟

در این مطلب قصد داریم شایع ترین علائم خرابی گیربکس را به شما معرفی کنیم و بعضی از رایج ترین مسائل مربوط به جعبه دنده را همراه نشانه ها و راه چاره ها برایتان شرح دهیم.

1 - روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد خودرو، جزو اولین اخطارها و نشان هایی است که نشان می دهد چیزی درون کاپوت ماشین به درستی کار نمی نماید؛ مخصوصاً اگر چراغ چک موتور روشن گردد! البته روشن شدن این چراغ ها ممکن است دلایل دیگری غیر از مشکل سیستم انتقال قدرت داشته باشند، اما بهتر است آن را نادیده نگیریم و تصور نکنیم که بی دلیل روشن شده اند.

برای این کار بهتر است اولین جایی که آنالیز می کنید گیربکس خودرو باشد. گاهی اوقات به دلیل داغ کردن گیربکس ممکن است که چراغ چک روشن گردد.

2 - نشت روغن گیربکس

یکی از رایج ترین علائم خرابی گیربکس نشت روغن گیربکس است. مطمئناً نشت مایع از خودرو به هیچ وجه نشانه از سلامت خودرو نیست. برای پیدا کردن این مشکل، می توانید چند تکه مقوا زیر خودرو قرار دهید. سپس مقواها را بیرون بکشید و نشت مایعات را آنالیز کنید.

روغن گیربکس یک مایع به رنگ قرمز روشن است که برای چرب کردن قسمت های متحرک و به عنوان سیال هیدرولیکی در سیستم عمل می نماید. اگر لکه های روی مقوا قرمز بود به این معنی است که روغن گیربکس نشتی دارد. این موضوع ممکن است باعث آسیب تماشا چرخ دنده ها گردد.

روغن گیربکس بعلاوه به عنوان یک سینک گرمایی عمل می نماید تا گرما فراوری شده در نتیجه اصطکاک داخل گیربکس را جذب کند.با این حال، اگر روغن به رنگ تیره باشد و یا بوی سوختگی بدهد زمان آن رسیده که تعویض گردد. در اینجا شما می توانید خودرو را برای آنالیز نزد مکانیک ببرید تا نشتی را پیدا کند.

3 - لغزش چرخ دنده ها

لغزش چرخنده ها یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس است. علائم لغزش دنده ها عبارتند از:

  • واکنش با تأخیر که به موجب آن حتی پس از فشردن پدال گاز واکنش شتاب خودرو با تأخیر و کندی همراه است
  • افزایش غیر طبیعی دور موتور در هر دقیقه
  • حرکت به دنده پائین در حین رانندگی با سرعت ثابت در یک دنده بالاتر که در آن وسیله نقلیه به طور ناگهانی بدون تغییر سرعت، دنده را رو به پایین تغییر می دهد
  • قرار گرفتن دنده به صورت ناگهانی در حالت خلاص

لغزش چرخ دنده ها می تواند به موقعیت های خطرناک و حادثه منجر شوند، بنابراین توصیه می گردد که به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی کنید. بعلاوه، باید سطح روغن را به طور مرتب آنالیز کنید تا از این نوع مسائل جلوگیری گردد.

4 - سروصدای دنگ دنگ و وزوز در حین حرکت ماشین

اگر در هنگام رانندگی از خودرو صدای غیر عادی خارج می گردد، اصلاً آن را نادیده نگیرید و به سرعت آم را آنالیز کنید. اگر از اتومبیل در هنگام حرکت صدای دنگ دنگ و وزوز می شنوید، علامت این است که مسئله ای در گیربکس وجود دارد. با بروز این مشکل دنده ها به راحتی جا نمی خورند و این کار با صداهای غیر عادی همراه است.

این مشکل معمولاً در دنده های پائین تر دیده می گردد و با آنالیز و تعمیر یا تعویض قسمت های آسیب دیده برطرف می گردد. با این حال، مجدداً توصیه می کنیم که اصلاً این صدا را اصلا ناشنیده و نادیده نگیرید چرا که هرچه دیرتر برای رفه مشکل گیربکس اقدام کنید، آسیب بیشتری به سایر اجزای آن وارد خواهد شد.

جدیدترین آگهی های خودرو

5 - صدای گیربکس در حالت خلاص

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس بروز کردن صدای گیربکس در حالت خلاص است. با توجه اینکه دنده خلاص است و فشار خاصی روی گیربکس نیست ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که این مورد می تواند به خاطر کاهش واسکازین یا کیفیت پائین و نامناسب با استاندارد مورد احتیاج خودرو است.

6 - به مشام رسیدن بوی سوختگی در خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس و وجود مشکل در آن به مشام رسیدن بوی سوختگی است. هرگونه بوی سوختگی که از اتومبیل می آید جای نگرانی دارد و نشانهٔ خوبی نیست.

زمانی که بوی سوختگی را احساس کردید، در اولین اقدام گیربکس را آنالیز کنید. معمولاً داغ شدن بیش از حد واسکازین (روغن گیربکس) دلیل اصلی این بوی سوختگی است.

7 - عمل نکردن یا تاخیر در عملکرد گیربکس

عمل نکردن گیربکس یا وجود تاخیر در حین تعویض دنده، یکی دیگر از رایج ترین مسائل گیربکس است. به طور کلی، سیستم جعبه دنده به شکلی طراحی شده که به راننده امکان می دهد که به راحتی و به سرعت دنده ها را تعویض نمایند.

با این حال، اگر شما در حین رانندگی احساس می کنید که در هنگام تعویض دنده، گیربکس به خوبی واکنش نشان نمی دهد و یا تاخیر دارد، بدانید که گیربکس خودرو دچار مشکل شده است.

8 - درست کار نکردن پدال کلاچ

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس درست کار نکردن کلاچ است. اگر در حین کلاچ گرفتن مجبور هستید پایتان را زیاد بالا بیاورید یا برعکس، بیش از حد پایتان را به پایین ببرید یا اینکه کلاچ به راحتی آزاد نمی گردد، احتمالاً با خرابی گیربکس روبه رو هستید. برای برطرف این مشکل گیربکس باید کلاچ را دوباره تنظیم کنید.

9 - حرکت نکردن خودرو در دنده

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که خودرو را در دنده یک یا دنده درایو (برای خودروهای اتوماتیک) قرار دهید، اما خودرو حرکت نکند. دلیل حرکت نکردن ماشین در دنده معمولا خرابی گیربکس است.

مهم ترین علائم آن هم معمولا کم شدن سطح روغن گیربکس است. یادتان باشد که این مشکل بسیار جدی است و اگر با چنین ایرادی روبه رو بودید، فوراً خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

10 - خودرو قدرت کافی ندارد

در این مواقع معمولاً موتور ماشین به درستی کار می نماید، ولی خودرو قدرت کافی ندارد. این مورد هم یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس است. اگر با چنین مسئله ای روبه رو شدید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک مجرب ببرید.

11 - لرزش خودرو و بالا رفتن دور موتور

گاهی اوقات ممکن است در اتومبیل لرزش هایی را احساس کنید. معمولاً ساییدگی اجزای داخلی گیربکس سبب بروز این مشکل می شوند. اگر در خودرویتان لرزش احساس کردید، بهتر است هرچه سریع تر به تعمیرگاه بروید تا خرج زیادی روی دست تان نگذارد.

جمع بندی رایج ترین دلیل علائم خرابی گیربکس

اگر بخواهیم مثال ساده ای بزنیم باید بگوییم که خودرو مانند بدن یک انسان است. زمانی که یکی از اعضای بدن شما دچار بیماری یا درد می گردد، کل بدنتان درگیر آن خواهند بود. در خودرو هم دقیقاً همینطور است. زمانی که گیربکس دچار ایراد می گردد، سایر اعضا را نیز درگیر می نماید و حتی به آن ها آسیب جدی می زند.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم در دوره های زمانی کوتاه خودروی خود را برای چکاپ به تعمیرگاه ببرید. اگر یکی از علائم خرابی گیربکس که در بالا به آن اشاره کردیم را شنیدید، حتماً برای برطرف آن اقدام کنید.

خرید قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو

امیدواریم که مطالعه مطلب بالا برایتان مفید بوده باشد. شما می توانید با مراجعه به دسته بندی تعمیر و نگهداری خودرو سایر مطالب ما را هم مطالعه کنید. نظر شما درباره علائم خرابی گیربکس چیست؟ آیا مورد دیگری را هم می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان خبرنگاران در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8082

به "علائم خرابی گیربکس و مسائل رایج آن را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خرابی گیربکس و مسائل رایج آن را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید