علائم کرونای انگلیسی در بچه ها

به گزارش پرسینا بلاگ، متخصص بچه ها و فوق تخصص گوارش، کبد و اندوسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: با استناد به گزارش های جهانی موارد ابتلا و مرگ و میر بچه ها مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا (کرونای انگلیسی) افزایش یافته و با علائمی همچون بی اشتهایی، سرفه، اسهال، استفراغ و ... بروز می نماید.

علائم کرونای انگلیسی در بچه ها

مهران موحد محمدی با اشاره به تفاوت هایی که در ویروس جهش یافته کرونا نسبت به قبل رخ داده است، اظهار کرد: در کرونای انگلیسی شدت بیماری بیشتر شده است، درحالی که پیش از این ممکن بود با ابتلای یک نفر از اعضای خانواده به کرونا، سایر اعضای خانواده مبتلا نشوند، اما در این گونه جهش یافته، فرد مبتلا تعداد بیشتری از اعضای خانواده را می تواند مبتلا کند، به همین دلیل توصیه می گردد افراد دو ماسک بزنند.

وی به تفاوت دوم ویروس جهش یافته کرونا با ویروس قبلی اشاره نمود و گفت: در کرونای انگلیسی شدت علائم بیشتر شده است، به گونه ای که در کرونای قبلی در مدت یک هفته علائم ظاهر می شد، اما در این جهش انگلیسی در مدت 48 تا 72 ساعت افراد بد حال می شوند. بنابراین میزان مرگ و میر نیز بالاتر می رود، چراکه یا افراد دیر مراجعه می نمایند یا به علت مراجعه زیاد به بیمارستان ها و تجهیزات محدود بیمارستان ها، امکان خدمت رسانی کامل به افراد وجود ندارد و ناخودآگاه میزان مرگ و میر افزایش پیدا می نماید.

بچه ها؛ ناقلان بیماری در خانواده

این متخصص بچه ها، با استناد بر آنچه در مقالات علمی جهان منتشر شده، اضافه کرد: بچه ها زیر 10 سال و بالغین بین 20 تا 40 سال بیشتر درگیر کرونای انگلیسی می شوند. در کرونای قبلی نیز بچه ها مبتلا می شدند و حتی مواردی مرگ و میر نیز داشتیم، اما به این شدت شایع نبود. در حال حاضر آنچه در جهان گزارش شده است موارد ابتلا و مرگ و میر بچه ها بسیار بالاتر از قبل بوده و از طرفی بچه ها ناقلان خوبی هستند و بیشتر بیماری را به اعضای خانوده منتقل می نمایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر افراد ماسک می زنند و توصیه های بهداشتی را رعایت می نمایند، گفت: توصیه شده است هر فردی با علائم سرماخوردگی یک مبتلا به کرونا حساب گردد.

علائم کرونا در بچه ها

این فوق تخصص گوارش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به علائم کرونا در بچه ها اشاره نمود و شرح داد: در بچه ها مانند بزرگسالان شایع ترین علامت بیماری بی اشتهایی، سرفه، اسهال، استفراغ و ... است. در حال حاضر موارد اسهال و استفراغ بیشتری در بچه ها دیده می گردد. با توجه به اینکه معمولا اسهال-استفراغ عفونتی است که بیشتر در تابستان بروز می نماید، اما در این فصل به نظر می رسد به علت کرونا خود را با این علائم نشان می دهد.

موحد محمدی، به توصیه سازمان جهانی بهداشت اشاره نمود که بچه ها زیر 2 سال نباید ماسک بزنند و ادامه داد: فقط باید از حضور بچه ها در تجمعات اجتناب گردد. راه پیشگیری دیگری وجود ندارد.همچنین ما پزشکان نیز در کلینک ها و مطب ها سعی می کنیم بچه ها را زودتر ویزیت کنیم تا از محیط خارج شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: براساس گزارش های جهانی در کرونای قبلی بچه ها آنقدر درگیر نمی شدند و فراوانی ابتلای بچه ها به کرونا کم بود و از طرفی در صورت ابتلا در بچه ها علائم خفیفی بروز می کرد، اما اکنون آن ها نیز در معرض خطر و چه بسا خطر جدی تری هستند.

این متخصص بچه ها به تاریخچه بیماری های ویروسی اشاره و اعلام کرد: در گذشته نیز ویروس هایی بودند که بچه ها را کمتر مبتلا می کردند و بیشتر بزرگسالان مبتلا می شدند. دلیل آن هم تنها به علت تمایل ساختاری ویروس نسبت به بدن بزرگسالان است که متأسفانه در جهش انگلیسی ویروس کرونا این امر به گونه ای شده که بچه ها نیز همچون بزرگسالان در معرض خطر هستند و حتی موجب ابتلای بیشتر بچه ها نسبت به قبل شده است.

در جهش جدید ویروس زمان بسیار محدود است

وی با اشاره به اینکه با نگاه خوشبینانه، کرونا ممکن است تا سرانجام سال 1400 ریشه کن گردد، گفت: ضروری است تا از دورهمی ها، سفرها و ... پرهیز کنیم تا از اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران همچون مرگ عزیزان مان جلوگیری کنیم و در آینده پشیمان نشویم. در کرونای قبلی گفته می گردد در نهایت فرد در بیمارستان بستری می گردد، اما در این مورد فرد به مرگ نزدیک تر می گردد.

موحد محمدی از افراد خواست تا در هر سنی با کوچک ترین علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی، گلو درد، اسهال، استفراغ، حالت گیجی و بی حالی به پزشک مراجعه نمایند و تأکید کرد: در جهش جدید ویروس، زمان بسیار محدود است و حال فرد به سرعت رو به وخامت می رود و حتی منجر به فوت می گردد.

وی با یادآوری اینکه در حدود صد سال پیش نیز آنفلوانزای اسپانیایی بسیار شایع شد که پیک آن حدود دو سال طول کشید، اعلام کرد: جمعیت جهان در آن موقع یک میلیارد و نیم بود و 500 میلیون نفر مبتلا شدند (چیزی حدود 3/1 جمعیت) و حدود 50 مییلیون نفر فوت شدند. اکنون انتظار داریم با توجه به پیشرفت علم و فراوری واکسن مرگ میر، به شدت آنفلوانزای اسپانیایی نباشد.

این پزشک فوق تخصص با تأکید بر اینکه باید به هر واکسنی که دسترسی داریم آن را تزریق کنیم، توضیح داد: تنها راهی که با آن می توان جلوی جهش های ویروس را گرفت این است که بین 60 تا 80 درصد مردم جهان واکسینه شوند و ضروری است تا همه مردم حتی کشور های همسایه نیز واکسن بزنند.

موحد محمدی به سابقه ایران در فراوری واکسن اشاره نمود و گفت: از آنجایی که ایران سابقه طولانی در فراوری واکسن و تکنولوژی ساخت آن دارد و واکسن هایی که اکنون در بچه ها تزریق می گردد به جز آنفلوانزا ساخت ایران است؛ بنابراین حتی اگر واکسن ایرانی کرونا نیز فراوری گردد به نظر می رسد می تواند مؤثر واقع شده در حد واکسن روسی و چینی باشد. به امید روزی که همه مردم واکسینه بشوند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6750

به "علائم کرونای انگلیسی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کرونای انگلیسی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید