قبرستان تاریخی ماموره در حصار سودجویان

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مشاهده آثار تاریخی از جمله بناها، کاخ های به جا مانده از دوران پادشاهان، قبرستان های تاریخی، موزه ها، کلیساها و.... انسان را سوار بر ماشین زمان نموده و به گذشته می برد، بعضی از این آثار تاریخی مانند کلیساها، قبرستان های تاریخی ارامنه و آتشکده ها که عموما مربوط به سایر ادیان است در بین این آثار تاریخی محبوبیت بالایی در بین بعضی دوستداران میراث فرهنگی دارد.

قبرستان تاریخی ماموره در حصار سودجویان

به گزارش خبرنگاران، بعضی از این آثار تاریخی باوجود اینکه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند، اما به دلیل قرار دریافت در روستاهای کوچک و دورافتاده مورد بی توجهی قرار گرفته اند، بسیاری از آن ها در گذر زمان به دست سودجویان تخریب شده اند و حال این آثار تاریخی مساعد نیست، معماری و قدمت این آثار از نظر مصالح به کار برده شد و هوش هنری اهمیت بالایی دارد که پس از گذر این زمان طولانی هم چنان پابرجا هستند.

بخشی قابل توجهی از ارامنه ساکن در ترکیه در زمان شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت کردند که بخشی از آن ها در چهارمحال و بختیاری ساکن شدند و روستاهای ارمنی نشین را در این استان احداث کردند، وجود قبرستان های تاریخی ارامنه در این استان گویای این موضوع است.

روستاهای ماموره(معموره فعلی) یکی از روستاهای ارامنه نشین در بخش گندمان از توابع شهرستان بروجن بوده است، قبرستان تاریخی موجود در این روستا در لیست آثار ملی در سالیان گذشته به ثبت رسید، متاسفانه در اثر بی توجهی به حفظ این قبرستان تاریخی در سالیان گذشته بعضی افراد ناآگاه و سودجو با هدف جستجوی گنج و دفینه در این قبرستان اقدام به حفاری و شکستن سنگ های قبر نموده اند.

اگر سریال بی توجهی به حفظ این قبرستان تاریخی واقع در روستای ماموره(معموره) ادامه پیدا کند، شاید در آینده ای نه چندان دور نامی از این قبرستان و کلیسای تاریخی موجود در این روستا باقی نماند.

حصارکشی قبرستان ارامنه در روستای ماموره باید در دستور کار میراث فرهنگی قرار بگیرد

رحیمیان بخشدار گندمان در مورد شرایط حفاظت از قبرستان تاریخی ارامنه در روستای ماموره(معموره)، اظهار کرد: حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تخریب و حفاری غیرمجاز در قبرستان تاریخی ارامنه واقع در روستای ماموره نبود حصار است، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری باید اعتباری برای این موضوع اختصاص دهد، سپس می توان دهیاری روستا را برای حفاظت از این آثار تاریخی مکلف کرد.

رحیمیان اعلام کرد: کلیسای ارامنه در روستای ماموره در چند سال اخیر مورد حفاظت قرار گرفته است، اما برای حفاظت از قبرستان تاریخی ارامنه در این روستا نمی توان به صورت شبانه روزی نیرو مستقر کرد، اما گشت زنی انجام می گردد.

حفاری و تخریب غیرمجاز در قبرستان تاریخی ارامنه در روستای ماموره

واحد جولایی، رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشار ه به اینکه 17 قبرستان تاریخی ارامنه در این استان به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: قبرستان تاریخی روستاهای ماموره واقع در شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن به ثبت ملی رسیده و جزو آثار ملی شاخص در این استان محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه قبرستان تاریخی معموره تحت حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است، اسم کرد: متاسفانه این قبرستان تاریخی ارامنه به وسیله افراد سودجو مورد حفاری غیرمجاز واقع شده است، البته گاهی در تپه های باستانی هم شاهد حفاری های غیرمجاز هم هستیم.

جولایی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی تواند به صورت شبانه روزی برای حفاظت از قبرستان های تاریخی یک نیرو در محل مستقر کند، اما به صورت مستمر سرکشی از این محل ها به وسیله یگان حفاظت انجام می گردد.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید فرهنگ سازی در مورد حفاظت از آثار تاریخی در بین مردم بومی و محلی صورت بگیرد، یادآور شد: بعضی از افراد سودجو معتقدند به دلیل وجود سنگ قبرهای قدیمی در قبرستان های تاریخی امکان دارد در این مکان ها گنج و دفینه هم پنهان شده باشد، بنابراین دست به تخریب و حفاری غیرمجاز می زنند.

وی اعلام کرد: نقوش حکاکی شده بر روی سنگ قبرهای تاریخی و کتیبه های موجود در این قبرستان ها عموما مربوط به حرفه شخص در زمان زندگی، جنسیت و ... است، اما عده ای از این موضوعات اطلاع ندارند و برای دستیابی به دفینه اقدام به حفاری در این قبرستان ها می نمایند.

جولایی اضافه نمود: وقتی یک قبرستان تاریخی در آثار ملی ثبت می گردد، این موضوع به اطلاع دهیار، بخشدار، فرمانداری، استانداری و ارگان های مرتبط می رسد، زمانی که تابلو در این مکان نصب گردد، حفاری در آن قبرستان جرم است و باتوجه به اینکه عموما قبرستان ها مالک شخصی ندارند، بنابراین هرگونه عملیات عمرانی در حریم این آثار ملی باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت بگیرد.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حصارکشی قبرستان های تاریخی ارامنه در استان نیازمند اعتبار است، توضیح داد: باید مصالحی در این حصارها استفاده گردد که قابلیت سرقت نداشته باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7491

به "قبرستان تاریخی ماموره در حصار سودجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرستان تاریخی ماموره در حصار سودجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید