قلب نمونه برداری مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ آشکار شد

به گزارش پرسینا بلاگ، مریخ نورد پشتکار درپوش سیستم نمونه برداری خود را روی سطح سیاره سرخ کرد تا این ابزار مهم یک گام دیگر به جمع آوری سنگ و خاک مریخ برای آوردن به زمین نزدیک شود.

قلب نمونه برداری مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ آشکار شد

مریخ نورد پشتکار که 18 فوریه (1 اسفند) بر سطح سیاره سرخ فرود آمد، هفته گذشته با پیروزیت سینی کف (Belly Pan) فضاپیما را روی خاک دهانه جزرو (Jezero) رها کرد تا ابزار نمونه بردار به عنوان قلب مأموریت نمونه برداری نمایان گردد. تیم کنترل مأموریت روز جمعه با اعلام این مطلب گفت: پشتکار پس از انجام بررسی های لازم سینی زیرین را روی سطح مریخ انداخت.

پس از اطمینان از رها شدن پیروز سینی زیرین تیم مأموریت تصاویری از این فرآیند را منتشر کرد. با انجام این کار، اقدام بعدی بررسی و آزمایش سیستم نمونه برداری است. سینی زیرین پشتکار، یک پوشش محافظ فلزی است که بر روی سیستم نمونه برداری قرار گرفته بود. فیلم منتشر شده توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) فرایند ساده رها شدن این پوشش را نشان می دهد.

قرار است مریخ نورد پشتکار (Perseverance) هنگام حرکت روی سطح مریخ، ضمن اینکه در جست وجوی نشانه های حیات باستانی می گردد، نمونه هایی را در شکم خود ذخیره کند. ناسا در این زمینه گفت: شکم مریخ نورد همه تجهیزات و ابزارهای لازم برای جمع آوری نمونه را درون خود دارد.

این ابزارها شامل یک چرخ مته است که چندین مته مختلف دارد. در کنار این چرخ مته، 43 لوله نمونه واقع شده است که توسط نمونه های مریخی پر خواهد شد. پیش از این مریخ نورد پشتکار به شکل آزمایشی چند متر روی سطح مریخ راه رفته بود.

در حالی که بازوی بزرگ نمونه بردار سنگ ها را حفاری می کند، یک بازوی کوچک در شکم مریخ نورد به عنوان دستیار آزمایشگاهی عمل می کند به طوری که لوله های خالی را به سمت مته می برد و لوله های پر شده از نمونه را به درون فضانورد بازمی گرداند و ضمن بستن و عایق سازی آن ها را در فضایی مخصوص نگهداری می کند.

در نهایت نمونه ها در یک یا چند مکان در خاک مریخ گذاشته می شوند و محدوده به کمک نشانه های سطحی مانند سنگ ها و همچنین مختصات علامت گذاری خواهد شد تا در نهایت یک مأموریت بازگردانی نمونه از مریخ در آینده، لوله های حاوی نمونه را از خاک مریخ درآورد و به سوی زمین پرتاب کند. انجام چنین مأموریتی هنوز به طور کامل تأیید نشده اما برنامه ریزی آن توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا برای انجام در اواخر این دهه در حال انجام است و به گفته ناسا نمونه ها احتمالا در سال 2031 به زمین می رسند.

آوردن قطعات دست نخورده مریخ، با این فرض که نمونه ها به خوبی حفظ شده و از آلودگی زمین هم در امان مانده باشند، به دانشمندان امکان می دهد تا با استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی پیشرته و غیرقابل حمل به دنبال حیات در سیاره سرخ باشند.

علاوه بر مأموریت بازگردانی نمونه از مریخ، فضاپیمای اسیریس-رکس ناسا هم در ماه های گذشته با پیروزیت از سطح سیارک بنو نمونه برداری کرد تا در سال های آینده به زمین بیاورد. همچنین فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن پیروز شد، نمونه هایی از سیارک ریوگو را به زمین تحویل دهد.

عکس کاور: نمایی از درپوش سیستم نمونه برداری مریخ نورد پشتکار که بر روی خاک مریخ رها شد.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6861

به "قلب نمونه برداری مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ آشکار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلب نمونه برداری مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ آشکار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید