ماموریت کثیف به لندن محول شد، 6300 کارشناس نظامی انگلیس در جنگ یمن

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: در حالی که این روزها مقامات دولت جدید آمریکا از توقف جنگ در یمن و ضرورت آن سخن می گویند اما در عمل اقدامی در این راستا انجام نداده اند. این در حالی است که آنها از خاتمه محاصره چیزی نمی گویند و فقط از توقف جنگ سخن به میان می آورند و در عمل هم کاری انجام نمی دهند و حملات روزانه سعودی به مناطق مختلف یمن ادامه دارد.

ماموریت کثیف به لندن محول شد، 6300 کارشناس نظامی انگلیس در جنگ یمن

تحلیلگران امور نظامی بر این باور هستند که مشارکت غرب در حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تغییری نکرده است و فقط نقش ها جابجا شده است و همه ماموریت هایی که آمریکا انجام می داد به روباه پیر واگذار شده است.

در دهه ها و سده های گذشته و به ویژه در دوران استعمار، نیروهای انگلیسی به صورت مستقیم وارد کشورهای هدف می شدند کشتار مردمان، درصدد غارت ثروت و تسلط بر آنها بودند که هند و بسیاری از کشورهای غرب آسیا و آفریقا نمونه شاخصی از این سیاست استعمارگرانه لندن به شمار می رود، این سیاست در دهه های اخیر، با غروب امپراتوری، از حضور مستقیم در کشورها به حضور نامحسوس و پشت پرده تغییر یافته بود، اما حالا به نظر می رسد بار دیگر این کشور به سیاست های دوران استعمار بازگشته است.

در سال های اخیر انگلیس که در ادبیات سیاسی دنیا به روباه پیر شهرت یافته، سعی کرده در جنگ ها و مسائل دنیای (در یک تقسیم کار با واشنگتن) کمتر در چشم باشد و فقط طرح و برنامه جنگ های منطقه را طراحی کند و آمریکا اجرا کننده و فرماندهی جنگ ها را به عهده داشته باشد که جنگ های سوریه، عراق، یمن و حمله رژیم بعثی ساقط شده عراق به ایران و…نمونه های شاخص این موضوع می باشد.

در ماه های اخیر نقش پشت پرده انگلیس، بویژه در بحث فروش تسلیحات به صورت غیر قانونی به عربستان، به حضور مستقیم در جنگ یمن تبدیل شده است. انگلیسی ها همانگونه که در یمن به دنبال منافع خاص خود هستند، اما در کنار آن حامی سیاست های آل سعود در این کشور نیز می باشند.

انگلیس 6300 کارشناس نظامی و فنی در همه بخش های نظامی و اطلاعاتی در یمن دارد. به گفته یکی از افسران انگلیسی مشارکت کننده در جنگ یمن قریب به 95 درصد از عملیات تجهیز مأموریت های محوله هوایی به دست افسران و کارشناسان نظامی انگلیسی انجام می شود و لندن تا به امروز با توقف این نقش مخالفت کرده است.

کارشناسان نظامی انگلیسی می گویند: اگر ما آنجا نبودیم، جنگنده های عربستانی ظرف یک هفته و نهایتاً دو هفته از آسمان یمن ناپدید می شدند.

این کارشناسان نظامی انگلیسی، استمرار عملیات های نظامی هوایی عربستان شامل آموزش خلبانان، مدیریت عملیات های پرواز به سمت جنوب برای حمله به اهداف انتخاب شده در اراضی یمن و نیز خدمات نگه داری و قطعات یدکی جنگنده - بمب افکن ها، تجهیز 24 ساعته آنها به سلاح، حمایت فنی و مدیریت انبارهای تسلیحاتی و خمپاره اندازها را به صورت رسمی برعهده دارند.

انگلیس از زمانی که خاندان آل سعود کنترل بیشتر مناطق جزیره عربی را در سال 1920 به دست گرفت، منبع سلاح این خاندان بوده است. با وجود اینکه آمریکایی ها زمام کنترل بر عربستان را پس از افول امپراتوری انگلیس در دهه پنجاه قرن گذشته به دست گرفتند، اما همواره به لندن اجازه دادند سهم مهمی از صادرات اسلحه به عربستان را برای خود حفظ کنند و از این مساله حمایت کردند، آنها مأموریت ایجاد، آموزش و ارتقای نیروهای موسوم به گارد ملی ویژه حمایت از آل سعود در برابر کودتاها را به انگلیسی ها واگذار کردند. انگلیسی ها از دهه شصت یگان هوایی عربستان را به جنگنده - بمب افکن های پرسرعت خود از جمله هواپیماهای قرارداد مشهور الیمامه تجهیز کردند. جنگنده - بمب افکن هایی که انگلیس به عربستان فروخت از دو نوع تورنادو و تایفون بیشترین پروازهای روزانه برای بمباران یمن را در کنار F16 های آمریکایی انجام می دهند.

در جدیدترین موضع گیری که حمایت لندن از جنگ در یمن را نشان می دهد، مایکل آرون سفیر غیرمستقر انگلیس در یمن از ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی دفاع کرد.

او به شبکه الجزیره گفت که عربستان سعودی هم پیمان انگلیس است و هر زمانی که نیاز به سلاح داشته باشد می تواند از انگلیس سلاح بخرد و سپس با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای توقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات مدعی شد که تصمیم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی راه حل مناسبی برای بحران یمن نیست.

سفیر انگلیس در یمن در ادامه بدون اشاره به ادامه حملات ائتلاف سعودی در یمن و محاصره همه جانبه این کشور، گفت که حوثی ها باید اثبات کنند که به دنبال توقف جنگ هستند.

تأکید سفیر غیرمستقر انگلیس در یمن بر عدم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی است که گروههای حقوق بشری سال هاست در این کشور خواستار توقف اجرای قراردادهای تسلیحاتی با دولت سعودی به عنوان کشوری که دست به جنایات ضد بشری در یمن زده است، شده اند.

اما این حمایت روباه پیر از کشتار و جنگ در یمن نمی تواند ائتلاف سعودی-اماراتی که در باتلاق یمن فرو رفته است را نجات دهد. آنها جز برگه اقتصادی و سیاست گرسنه نگه داشتن و محاصره و ادامه بستن مبادی زمینی و هوایی یمن، چیزی در دست ندارند. در صورتی که مارب آزاد شود و به آغوش دولت نجات ملی یمن بازشود، محاصره اقتصادی یمن تا حدود زیادی خنثی خواهد شد.

منابع نظامی در صنعا اعلام کرده اند که تغییری در فرایند جنگ و مشارکت غرب در آن تغییر نکرده است.غربی ها در قبال هرگونه حمله ارتش و کمیته های مردمی یمن واکنش نشان می دهند اما برای توقف حملات سعودی اقدامی انجام نمی دهند.

صنعا قدرت بازدارندگی بالایی دارد و ارتش و کمیته های مردمی یمن از طریق واسطه ها و نیز از طریق پیام آتشین به رهبران سعودی اعلام کرده اند که توان درهم شکستن نظام اقتصادی سعودی و بی اعتماد کردن دنیا به آن را دارند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6641

به "ماموریت کثیف به لندن محول شد، 6300 کارشناس نظامی انگلیس در جنگ یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت کثیف به لندن محول شد، 6300 کارشناس نظامی انگلیس در جنگ یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید