مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید

به گزارش پرسینا بلاگ، به جز ایران، کشورهای مختلف به ساخت و تجهیز اژدرهای مختلف مبادرت ورزیده اند. بد نیست پیش از پرداخت به اژدرهای ایرانی، توضیحاتی را در رابطه با اژدرهای مشهور ارتشهای دیگر هم بدهیم.

مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید

به گزارش، یکی از زمینه هایی که نیروهای مسلح ایران در آن توانایی بسیاری دارند و می توانند به راحتی با ارتش های بزرگ جهان رقابت نمایند، فراوری و تجهیز اژدرها هستند. اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می گردد.

اژدرها یا اژدرافکن ها کشتیهایی با حمل موشکهایی هستند که با حرکت اتوماتیک از رو یا زیر آب پرتاب می شوند و در درون آب حرکت نموده و به هدف اصابت می نمایند. اژدرها بر خلاف کشتی های بزرگ، قایق ها، زیردریایی ها و هواپیماها توانایی حمل توپ های بزرگ را ندارند؛ بنابراین سلاحی کوچکتر و کارا طراحی شد تا این جنگ افزارها بتوانند بدون احتیاج به حمل توپ های سنگین به کشتی های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود نمایند. هدف بیشتر اژدرها زیردریایی های دشمن است و اصولا اهداف دریایی دارد.

از آنجا که مقابله با اژدرها غیرممکن یا بسیار مشکل است این نوع سلاح در زمره مرگبارترین تسلیحات دریایی محسوب می گردد. هرچند اولین اژدرها در قرون بسیار قبل ساخته شد اما استفاده از اژدر در قرن بیستم به تدریج رایج گشت. در جنگ جهانی اول، آلمان از این سلاح برای غرق کردن کشتی های حامل تدارکات انگلیسی استفاده کرد. در سال 1933 ژاپن برای اولین بار توانست اژدری کاملاً کارا را بسازد که به جای هوای فشرده به عنوان سوخت از اکسیژن خالص فشرده استفاده می کرد. این اژدر تا سال 1945 در نیروی دریایی ژاپن بود.

به جز ایران، کشورهای مختلف به ساخت و تجهیز اژدرهای مختلف مبادرت ورزیده اند. بد نیست پیش از پرداخت به اژدرهای ایرانی، توضیحاتی را در رابطه با اژدرهای مشهور ارتشهای دیگر هم بدهیم.

این سلاح وحشتناک ترین سلاحی است که تا به امروز ساخته شده است. این اژدر دارای کلاهک هسته ای است و می تواند به سواحل دشمن برسد. برای اولین بار در سال 2015 میلادی از آن یاد شد. در آنزمان یا عمدا یا سهوا در تلویزیون در زمان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با نمایندگان وزارت دفاع، آن را نشان دادند.

بعضی از منابع آمریکایی با استناد به سازمان اطلاعات آمریکا آزمایش آن را مورد تأیید قرارداده اند.

این سلاح می تواند فاصله ای تا 10 هزار کیلومتر را با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت طی کند و تا عمق یک کیلومتر در آب فرو رود. ایده ابراژدر در دهه 1950 عنوان شد که آن را ت-15 نامیدند.

قدرت ویرانگر ت-15 وحشتناک است. در صورت انفجار این اژدر زیر آب، تا فاصله 18 و نیم کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از 101 تا 228 متر خواهد رسید و در فاصله 185 کیلومتری از مرکز انفجار از 10 تا 22 متر. حتی در فاصله 925 کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از 2 تا 6 متر خواهد بود. آلودگی رادیواکتیور محل نیز به این سونامی وحشتناک اضافه خواهد شد.

دولت و منابع نظامی چینی اطلاعات زیادی در خصوص این اژدر منتشر ننموده اند و اعداد و ارقام کمی از این اژدر موجود است. بنا بر اعلام بعضی کارشناسان در اواخر دهه 1970 و یا 1980 میلادی یک فروند اژدر مارک 48 ساخت آمریکا توسط ماهیگیران چینی کشف می گردد و از این اژدر به عنوان پایه ای برای مهندسی معکوس استفاده می گردد.

در طول سال های بعد چین کوشش گسترده ای را برای فراهم کردن علوم و زیرساخت های مورد نظر برای فراوری انبوه این اژدر به انجام رسانده است. فناوری هایی مثل بحث طراحی پیشرانه، راهنمایی سیمی و آلیاژ مورد نظر برای بدنه اژدر از جمله مسائل چینی ها در این راستا بود. در نهایت چینی پیروز شدند که فناوری های لازم و پایه ای را با استفاده از توان بومی بدست آورده و در نهایت برنامه اژدر YU-6 در سال 1995 میلادی دوباره فعال شد.

بعضی منابع غربی معتقد هستند که در نهایت روس ها نیز که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی روابط خوبی را با چین شروع کردند در ساخت این اژدر به چینی ها یاری کردند. در حقیقت دو سوم فناوری های لازم برای ساخت این اژدر برای چینی ها تازه بوده و می بایست به آن دست پیدا می کردند.

نهایتا در سال 2005 میلادی اژدر فوق به خدمت نیروی دریایی ارتش چین وارد شد. این اژدر کالیبر 533 میلی متری جزء گونه های سنگین وزن طبقه بندی شده از سیستم پیشران بر پایه ماده نیترات بهر برده و بردی در حدود 45 کیلومتر دارد.

سرعت این اژدر در هنگام حمله در حدود 120 کیلومتر در ساعت است. در بحث راهنمایی نیز YU-6 از ترکیبی از راهنمایی سیمی و آشیانه یاب صوتی فعال و غیر فعال بهره می برد. اطلاعات بیشتری در خصوص این اژدر منتشر نشده است.

این اژدر ساخت کشور آلمان بوده و جدیدترین نسل اژدر های ساخت کشور آلمان است. این اژدر سنگین وزن آلمانی با کالیبر 533 میلی متری ساخت شرکت Atlas Elektronik GmbH وزنی در حدود 1500 کیلوگرم داشته و سر جنگی آن وزنی در حدود 260 کیلوگرم دارد.

این اژدر آلمانی در بازار صادرات نیز بسیار پیروز عمل نموده و به غیر از نیروی دریایی آلمان به کشور های ترکیه، یونان، پاکستان و اسپانیا نیز صادر شده است. DM2A4 از یک باطری نقره و روی استفاده می نماید و می تواند به برد 50 کیلومتر و سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. کالیبر این اژدر 533 میلی متر می باشد.

اژدر کوسه سیاه پیشرفته، نسل جدیدی از اژدر های سنگین چند منظوره است که از زیردریایی ها یا کشتی های سطحی شلیک شده و برای مقابله با تمامی تهدیدات سطحی و زیر دریا طراحی شده است. این اژدر قرار است جایگزین اژدر قدیمی سنگین وزن اَی-184 گردد که توسط نیروی دریایی ایتالیا مورد استفاده قرار می گرفت. کوسه سیاه درحال حاضر توسط شرکت وایت هد آلنیا برای نیرو های دریایی ساخته شده و توان نصب بر روی زیردریایی های اسکورپن، یو 209، یو 214 و یود 212 را دارد.

این اژدر با کابل کنترل شده و خود هدف را ردیابی می نماید. کوسه سیاه 21 اینچ قطر داشته و از معماری دریافت و انتقال پیشرفته امواج صوتی موسوم به ASTRA و کلاهک بسیار انفجاری و قدرتمندی سود می برد. سیستم پیشران با باتری Al-AgO، موتور با چرخش معکوس و بدون احتیاج به تمیزکردن و پروانه های اریب باعث شده که این اژدر به سرعت باورنکردنی 50 گره دریایی (92.5 کیلومتر در ساعت) و برد 50 کیلومتر برسد.

- سال فراوری: 1385

- اژدر حوت سریع ترین اژدر جهان در آن موقع معرفی گردید.

- این سلاح سرعت پیمایش 100 متر بر ثانیه با سرجنگی 210 کیلوگرمی و پیشرانه سوخت جامد است.

- در شعاع 15 کیلومتری اهداف سطحی و زیر سطحی را منهدم می نماید.

- عدد 553 نشانگر قطر اژدر به اندازه 553 میلیمتر است.

- برد این اژدر در مدل های مختلف بین 18 تا 22 کیلومتر است و از سر جنگی 300 کیلوگرمی شدید الانفجار بهره می برد.

- سرعت اژدر 553 در برابر حوت کمتر است، به طوری که سرعت پیمایش آن در بیشترین حد خود به 22 متر بر ثانیه می رسد.

- آخرین اژدر فراوریی ایران است.

- والفجر از خانواده اژدرهای 553 میلیمتری است که راهنمایی آن با استفاده از رادار و سونار است.

- این سیستم راهنماییی باعث افزایش دقت اژدر می گردد به طوری که در صورت فریب سیستم سونار، بلافاصله سیستم رادار وارد عمل می گردد و تا لحظه برخورد آن را راهنمایی می نماید.

- سر جنگی این اژدر بین 250 تا 300 کیلوگرم وزن داشته باشد که باعث افزایش تخریب آن می گردد.

منبع: خبرفوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1577

به "مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید