معرفی کاخ و پارک پترهوف در سن پترزبورگ

به گزارش پرسینا بلاگ، پارک یا کاخ پترهوف (Peterhof or Petrodvorets) یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر زیبای سن پترزبورگ (Saint Petersburg) است. این کاخ به عنوان ورسای روسیه هم شناخته می گردد زیرا پترکبیر با تماشا کاخ ورسای تصمیم گرفت تا یک کاخ امپراتوری باشکوه در حومه شهر جدیدی که خود بنیان گذار آن بود، بسازد. امروزه مجموعه عمارت ها، کاخ ها، آب نماها، تندیس های برنزی، آبشارهای پله ای و درخت های سرسبز و تماشایی باغ پترهوف میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. با خبرنگاران همراه باشید تا با کاخ یا پارک پترهوف بیشتر آشنا شویم.

معرفی کاخ و پارک پترهوف در سن پترزبورگ

کاخ پترهوف کجاست؟

ابتدا بیایید ببینیم کاخ پترهوف کجاست و چگونه می توان به این مجموعه دسترسی پیدا کرد؟ کاخ یا پارک پترهوف در فاصله سی کیلومتری شهر سن پترزبورگ، در کنار خلیج فنلاند واقع شده است. برای دسترسی به این مجموعه کاخ ها و باغ ها می توانید به ایستگاه مترو Avtovo رفته و از مینی بوس های شماره T424A، T242، T224 و T300 بهره ببرید. مسیر 45 دقیقه ای مترو تا باغ پترهوف یک جاده جنگلی بسیار زیباست و مسافران می توانند در طول مسیر، از دیدنی منظره ها زیبای جنگلی لذت ببرند.

تاریخچه کاخ پترهوف در سن پترزبورگ

آشنایی با تاریخچه کاخ پترهوف در سن پترزبورگ مجذوب کنندهیت این مکان تاریخی را برای علاقه مندان چندبرابر می نماید. نام پترهوف در زبان آلمانی به معنای دربار پتر است. این مجموعه کاخ ها در سال 1709 به دستور پترکبیر در حومه شهر تازه تأسیس سن پترزبورگ در زمینی به مساحت 110 هکتار ساخته شدند. در آن موقع از ساخت شهر زیبای سن پترزبورگ فقط دو سال می گذشت. پترکبیر در سفرش به فرانسه از کاخ ورسای بازدید نموده بود و بعد از برگشت به کشورش تصمیم گرفت کاخی مشابه ورسای در روسیه بسازد. امروزه با دیدن کاخ پترهوف و ورسای به راحتی می توان به شباهت های بین این دو کاخ پی برد اما فواره ها و مجسمه های طلایی کاخ پترهوف باعث شده شکوه و عظمت این مجموعه باغ ها و کاخ ها بسیار بیشتر از کاخ ورسای فرانسه باشد.

جشن پیروزی

در بین سال های 1700 تا 1721 روسیه با کشور سوئد درگیر جنگ بود اما پس از پیروزی، تزار تصمیم گرفت جشن پیروزی خود را در کاخ پترهوف برگزار کند. در سال 1714، ، ژان باپتیست الکساندر لو بلوند(Jean-Baptiste Alexandre Le Blond) به عنوان معمار منظر کاخ انتخاب شد و باغ های این سازه زیبا و کاخ مونپلازیر(Monplaisir Palace) که در زبان فرانسوی به معنی لذت من است را طراحی کرد. این کاخ به استراحتگاه تابستانی تراز روسیه تبدیل شد و پتر هنگام رفت و آمد به اروپا به وسیله بندر کرونشتات در این کاخ اقامت می کرد.

در بین سال های 1747 تا 1756 و در زمان حکومت الیزابت(Elizabeth or Elizaveta Petrovna) مجموعه کاخ ها به وسیله معمار فرانچسکو بارتولومئو راسترلی(Francesco Bartolomeo Rastrelli) توسعه پیدا کردند.

در طول قرن های 18 و 19 بخش های مختلف دیگری به وسیله کاترین کبیر به کاخ پترهوف اضافه شدند اما او بعدها دربار را به پوشکین منتقل کرد. کاخ پترهوف در زمان سلطنت نیکلاس اول بار دیگر مورد توجه نهاده شد. همسر نیکلاس تحمل فضاهای داخلی تشریفاتی پرزرق و برق را نداشت و همین باعث شد تراز پس از به قدرت رسیدن در سال 1826 به یک معمار اسکاتلندی دستور دهد تا یک خانه روستایی به سبک ویلاهای روستایی انگلیسی در نزدیکی کاخ پترهوف بسازد. این ویلای نو به فضای شخصی و صمیمی خانواده امپراتوری تبدیل شد و دروازه های آن برای افراد عادی و خارجی بسته بود.

قسمت های نو کاخ

این ساختمان نو در زمان خود سازه غیرعادی محسوب می شد و اطراف آن به طور کامل با بالکن و تراس های دارای طاق های آهنی روز باز پوشیده شده بود. در سال 1829 امپراتور این ملک را به الکساندرا فئودورونا (Aleksandra Feodorovna)، همسر خود تقدیم کرد و به افتخار او ملک نو را اسکندریا نامید. از آنجا گل رز سفید موردعلاقه ملکه بود این گل در شکل های مختلف در تمام گوشه وکنار کاخ اسکندریا کاشته شد.

مانند بیشتر املاک حومه سن پترزبورگ، کاخ پترهوف در طول جنگ دنیای دوم به وسیله نیروهای آلمانی ویران شد. بااین حال این مجموعه باغ ها و کاخ ها جزو اولین مناطقی بود که بخش هایی از آن بازسازی شدند. در کار بازسازی کاخ پترهوف بیش از 1000 داوطلب و تعداد زیادی مهندس نظامی مشارکت داشتند.

در سال 1945 بخش پایینی باغ به روی عموم بازگشایی شد. نماهای کاخ بزرگ در سال 1952 بازسازی شدند. بعلاوه در سال 1944 نام این کاخ از Peterhof که یک واژه آلمانی بود به Petrodvorets تغییر یافت.

بخش های مختلف کاخ پترهوف

بازدیدنمایندگان کاخ پترهوف می توانند از پارک پایین به کاخ بزرگ این مجموعه دسترسی پیدا نمایند. مرکز این مجموعه در باغ پایین نهاده شده و در وسط کاخ بزرگ، یک آبشار بزرگ و یک کانال دریایی منتهی به خلیج دیده می گردد. این کانال پارک را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می نماید. جالب است بدانید بزرگ ترین فواره و سیستم آبی دنیا در این کاخ ساخته شده است. همین مسئله باعث شده کاخ پترهوف در لیست دنیای یونسکو به ثبت برسد. از اصلی ترین بخش های کاخ یا پارک پترهوف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاخ بزرگ (Grand Palace)

کار ساخت کاخ بزرگ در سال 1714 شروع شد و در سال 1721 تکمیل شد. این کاخ ورسای روسی پتر کبیر بود. کاخ بزرگ از دور بسیار بزرگ و باشکوه به نظر می رسد اما از نزدیک یک سازه باریک است. فضای داخلی این کاخ به سبک فرانسوی طراحی شده و در تالار چسمای(Battle of Chesma) آن یک نقاشی بسیار زیبا از پیروزی روسیه بر ترکیه واقع شده است. اتاق دیگری در مرکز این کاخ با نام تالار تصویر(Picture Hall) وجود دارد که بسیار دیدنی است. در تزئین دیوارهای کاخ بزرگ می توان الگوهای شرقی و انواع تزئینات زیبا را به وضوح مشاهده کرد.

  • پارک و باغ پترهوف(Peterhof Park and Gardens)

پارک و باغ پترهوف از نظر سبک و چیدمان داخلی بسیار متنوع است. این بخش از کاخ پترهوف بر اساس مدهای اشرافی اروپا تزیین شده اند. امروزه می توان نحوه غلبه منظرسازان و طراحان باغ املاک پترهوف بر شرایط نامناسب جوی را در گوشه وکنار این سازه مشاهده کرد. سازندگان و طراحان این مجموعه توانسته بودند در آب وهوای شمالی، سرزمینی شگفت انگیز از سبزه ها، گل ها، منظره ها وسیع و تزیینات معماری دیدنیی را خلق نمایند.

  • فواره ها و آبشارهای کاخ پترهوف

فواره ها و آبشارهای کاخ پترهوف از مجذوب کننده ترین بخش های این کاخ ها هستند. آبشار بزرگ این کاخ بر اساس یک فواره فرانسوی ساخته شده است. در دو طرف آبشار بزرگ 64 فواره بسیار زیبا، بیش از 200 مجسمه برنزی، نقش برجسته های دیدنیی و تزیینات دیگر ساخته شده اند. در مرکز این آبشارها، فواره معروف سامسون واقع شده است که قهرمانی یونانی را در حال پاره کردن دهان یک شیر به تصویر کشیده است. این فواره در سال 1735 ساخته شده بود اما پس از آسیبی که دید مجدداً در سال 1947 بازسازی شد.

  • کاخ مونپلازیر(Monplaisir Palace)

این کاخ که بر اساس سبک هلندی طراحی شده استراحتگاه تابستانی پترکبیر بود. کاخ مونپلازیر ویوی بسیار زیبایی به شهر سن پترزبورگ و جزیره کورنشتات دارد و پتر به راحتی از این کاخ می توانست روی ساخت وساز پروژه نظارت کند. این کاخ در شرق مجموعه کاخ و پارک پترهوف واقع شده است. بخش هایی از این سازه در جنگ دنیای دوم نابود شدند و امروزه تنها اتاق هایی از آن به جای مانده است. در نزدیکی ویلای پتر، کاخ خواهر وی با نام Cathrine wing هم قابل مشاهده است.

  • کاخ مارلی(Marly Palace)

کاخ مارلی در نیمه غربی پارک پایین واقع شده است. این کاخ با معماری سبک باروک خود به دستور پترکبیر به عنوان یک خلوتگاه در محوطه کاخ بزرگ ساخته شد. در ساخت این کاخ از کلبه شکار سلطنتی مارلی لو روی(پادشاه فرانسه) الگوبرداری شده است.

  • هرمیتاژ(Peterhof Hermitage)

کاخ هرمیتاژ در قسمت غربی کاخ بزرگ واقع شده است. این کاخ که یکی از کاخ های کوچک مجموعه پترهوف است از دوطبقه تشکیل شده و پترکبیر از این مکان به عنوان یک اتاق غذاخوری غیررسمی برای همکاران و دوستان نزدیک خود استفاده می کرد. کار ساخت این کاخ به وسیله یوهان براونشتاین(Johann Braunstein) در سال 1721 شروع شد اما با مرگ پتر نیمه کاره ماند. سازه فعلی این کاخ مربوط به بازسازی های سال 1925 است.

  • کاخ و پارک اسکندریه(Cottage Palace and Alexandria Park)

کاخ و پارک اسکندریه در قسمت شرقی پارک اصلی قرار دارند. در این بخش یک ویلا و زمین تزیین شده به سبک ویلاهای روستایی انگلیسی وجود دارد که مربوط به همسر تزار نیکلاس اول است. این زمین در قرن هجدهم به عنوان شکارگاه سلطنتی مورداستفاده قرار می گرفت اما بعدها نیکلاس اول زمین را خرید و دستور داد در آن یک ویلا به سبک انگلیسی ساخته گردد.

بازدید از پارک پترهوف

افرادی که به خارج از سن پترزبورگ سفر می نمایند می توانند یکی از مجذوب کننده ترین کاخ های روسیه را در حومه این شهر زیبا یعنی کاخ و پارک پترهوف را دیدن نمایند. به خصوص با فرارسیدن فصل تابستان(اوایل ماه مه تا اوایل اکتبر)، تمام ساختمان های متنوع این پارک برای بازدید عموم باز بوده و فواره های دیدنیی آن در حال کار هستند. در این بازه زمانی پارک پترهوف بیشترین بازدید را دارد و صف های طولانی برای دیدن جاذبه های اصلی آن تشکیل می گردد.

ساعت بازدید از کاخ پترهوف در سن پترزبورگ

ساعت بازدید از کاخ پترهوف در سن پترزبورگ همه روزه از ساعت 10 صبح تا 7 عصر است. حداقل زمان بازدید از این سازه باشکوه 3 الی 4 ساعت است و در این بازه زمانی می توانید از دیدن شگفتی های کاخ پترهوف لذت ببرید.

جمع بندی درباره کاخ و پارک پترهوف

در این مقاله کاخ و پارک پترهوف در سن پترزبورگ روسیه را معرفی کردیم. این سازه زیبا با کاخ های باشکوه، فضای سبز آرامش بخش، فواره های عجیب وغریب و مجسمه های شگفت انگیز خود یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی روسیه است. در این مجموعه می توانید پیشرفته ترین سیستم فواره و آبی دنیا را مشاهده کنید و با قصه های تاریخی روسیه آشنا شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8325

به "معرفی کاخ و پارک پترهوف در سن پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کاخ و پارک پترهوف در سن پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید