معلمان، راهبران آینده جامعه جهانی

به گزارش پرسینا بلاگ، آموزش و پرورش مطلوب و ارزشمند، تنها نهاد برخاسته از جامعه است که می تواند با چارچوب های برنامه ای و عملکردی، سرنوشت توسعه ای کشور را به خوبی رقم بزند. بنابراین مطلوبیت نظام آموزشی کشور شاخص مهمی است که سیاستمداران، تصمیم سازان و تصمیم گیران در آینده پژوهی برنامه های کشور باید آن را مدنظر قرار بدهند.

معلمان، راهبران آینده جامعه جهانی

پنجم اکتبر روز دنیای معلم فرصت خوبی است تا متخصصان علوم تربیتی وصاحب نظران آموزشی با بیان مطالبات حرفه ای وتجارب خودبرای مدتی هم که شده نگاه دنیای جوامع را به معلمان و چالش های پیش روی شان معطوف نمایند. سال جاری شعار روز دنیای معلم از طرف سازمان یونسکو به اسم معلمان؛ پیشرو در بحران، تجسم دوباره آیندهپیشنهاد و انتخاب شده است وطرح این شعار فرصت مناسبی است تا بار دیگر نقش ارزشمند معلمان در دوران کرونا یادآوری و بازنمایی گردد.

به کارگیری نیروی انسانی اندیشمند و توانمند در نظام آموزشی از اولویت های کارآمدی وخبرگی و موجب ارتقای عملکرد در تعلیم وتربیت است. سیستمی که با آینده نگری درچارچوب توسعه متوازن و با تکیه بر دانش و مهارت معلمان خود اقدام به برنامه ریزی هدفمند، مقتدر و کارا می نماید، در راستا پیش روی خود برای تربیت نسل آینده که مجهز به خلاقیت، نوآوری، تعهد، اخلاق مداری، دانایی و توانایی است، پیروز تر خواهد بود. بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند برنامه های خود را بدون همراهی و مشارکت معلمان عملیاتی و ماخوذ به نتیجه کند. با شیوع دنیای کرونا زندگی فردی و اجتماعی و حیات روزمره سازمان ها دستخوش تغییرات وتحولاتی شد که به تناسب آن برای تداوم بقا و حیات، تحولاتی در فعالیت ها و برنامه ریزی ها انجام گرفت تا با سازگاری و همزیستی با شرایط و رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان غلبه بر بیماری میسر و زنجیره انتقال شکسته گردد.

در این میان با تصمیماتی که برای تعطیلی مراکز آموزشی و مدارس اتخاذ شد، فرایند یاددهی - یادگیری شکلی جدیدی به خود گرفت و جوامع به محض روبرو شدن با این اختلال بی سابقه در فرایند آموزش، در پی راهکار هایی فراگیر و قابل قبول بودند که در نهایت از طرف بیشتر کشورها یادگیری از راه دور به اسم راهکاری سریع و کامل و البته متناسب تر با شرایط موجود انتخاب شد. در ابتدای راه، فراهم آوری تجهیزات و بسترهای لازم برای یادگیری الکترونیکی از یک طرف و دغدغه همراهی معلمان از سوی دیگر نظام های آموزشی را با چالش هایی روبرو ساخت. اماخوشبختانه نه تنها در کشور ما معلمان بار دیگر با خلاقیت، نوآوری و ایثار آموزش دانش آموزان خود را پیگیری و به روز رسانی کردند، بلکه در سرتاسر دنیا حضور و همراهی معلمان زبانزد قدردانی دولت ها شد و تا مقدار قابل قبولی عرصه آموزش توانست نگرانی های پیش آمده از بحران شیوع کرونا را با مهارت و راهبری آموزشی معلمان رفع سازد. در کشور ما در کنارآموزش تلویزیونی، آموزش حضوری اختیاری و ارائه بسته های آموزشی در منطقه ها عشایر و صعب العبور، طراحی و راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی وزارت آموزش و پرورش با اسم شاد-شبکه آموزشی دانش آموز- فرایند آموزش تداوم بخشیده شد و معلمان با خلاقیت و نوآوری یاددهی و یادگیری را برای دانش آموزان کاربردی و شیرین تر کردند. هرچند که باید پذیرفت آموزش مجازی در بستر شاد به مطلوبیت همگان نرسیده است؛ اما معتقدم تا در کنار ارتقای سیستمی خوبی که تا به امروز این شبکه داشته است، درخواست های معلمان برای بهتر شدن آن را مدنظر قرار گیرد.

در دنیا امروز که سرعت تغییرات بسیار و به روز رسانی علمی و مهارتی، همسوسازی و آینده نگری شرط برون رفت از مسائل ناشی از تغییرات است، معلمان با تاسی از پداگوژی و مهارت حرفه ای شان می توانند نقش موثری در توسعه و پیشرفت کشورها در همه دوران ها به ویژه به هنگام بحران ها و تحولات ملی و دنیای داشته باشند. رفتار سازمانی و آگاهانه معلمان در دوران شیوع کرونا و تغییراتی که در عرصه های مختلف به همراه داشت مهر تاییدی بر این ادعا می باشد که معلمان آفرینندگان بلامنازع امید و انگیزه در جامعه هستند و در بحران های متفاوت با ترسیم درخشانی از آینده و با تغییرمنطقی در رویکردهای تعلیم وتربیت نسل آینده ساز کشور را از سردرگمی و آشفتگی نجات می بخشند و با ایجاد تصور نو و جدیدی از آینده آنان را برای ادامه راه مجهز به خرد و تدبیر می نمایند. استفاده معلمان از فناوری ها و تکنولوژی های آموزشی نوین باعث شده تا تنوع و تعدد در روش های یادگیری دانش آموزان را به فراگیری دانش و مهارت مشتاق تر و علاقمند سازد. در این یادگیری معلمان تسهیل گر فرایند آموزش خواهند بود و با هنر و فن راهبری آموزشی، دانش آموزان را به کسب و تسهیم دانش راهنمایی می نمایند.

روز دنیای معلم رویداد مغتنمی است تا رهبران و سیاستمداران جوامع با توجه بیشتر به دستگاه تعلیم وتربیت در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها برای رفع کردن چالش ها و ارتقای صندلی اجتماعی معلمان گام بردارند. وزارت آموزش و پرورش هم باید کوشش کند تا ضمن فراهم آوری بسترهای لازم فرایند آموزش، با دفاع از صندلی اجتماعی معلمان برای توسعه آموزش عمومی و ارتقای برنامه های حمایتی از معلمان وظیفه مدیریتی خود را در قبال آنان به انجام رسانده و آموزش و پرورش را به مسئله اصلی جامعه تبدیل کند.

*معاون رسانه مرکزروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7774

به "معلمان، راهبران آینده جامعه جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معلمان، راهبران آینده جامعه جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید