موزه آلبرت هال از جاذبه های خوش نقش و نگار جیپور هند

به گزارش پرسینا بلاگ، این مکان که در گذشته های نه چندان دور از آن به عنوان تالار موسیقی و مکانی برای برگزاری کنسرت های جیپور استفاده می گشت، امروزه با تغییر کاربری به موزه ای تماشایی، میزبان مقدم گردشگرانی است که برای تماشای بخشی از فرهنگ ارزشمند و غنی کشور هفتاد و دو ملت، گام در شهر اسرارآمیز جیپور می گذارند.

موزه آلبرت هال از جاذبه های خوش نقش و نگار جیپور هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید.

چرا بازدید از موزه آلبرت هال جیپور پیشنهاد می شود؟

آلبرت هال یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری و دیدنی ترین موزه های شهر جیپور است.

کلکسیون ارزشمندی از آثار هنری و تاریخی هندوستان را در خود جای داده است.

ساختمان موزه خود جزء اماکن تاریخی شهر جیپور بشمار می رود و از معماری بسیار جذاب و خیره نماینده ای بهره مند است.

آثار موجود و تفکیک شده در بخش های مجزای این موزه، اطلاعات ارزشمندی را از هنر و فرهنگ کشور هندوستان به بازدیدنمایندگان ارائه می دهند.

تاریخچه موزه آلبرت هال جیپور

سنگ بنای تاسیس موزه آلبرت هال جیپور در طول مدت بازدید پادشاه ولز از جیپور قرار گرفت. تا آن موقع، هنوز معین نشده بود که قرار است از این تالار موسیقی به چه عنوان استفاده شود؛ بعضی پیشنهاد داده بودند که این مکان را به تالار شهر مبدل نمایند و بعضی دیگر خواهان تبدیل این مکان به مرکز آموزشی و فرهنگی بودند.

بالاخره در سال 1880 ، ماهاراجه ساوای مادهو سینگ دوم (Maharaja Sawai Madho Singh II) درخواست دکتر تامس هندی (Dr. Thomas Holbein Hendley) را برای تبدیل این مکان به موزه صنایع دستی و هنرهای صنعتی پذیرفت و درب های موزه را در سال 1881 به روی بازدیدنمایندگان گشود. استقبال زیاد بازدیدنمایندگان از این موزه نه تنها موجب مقبولیت و محبوبیت هنر صنعت گری در جیپور شد، بلکه سبب افزایش انگیزه هنرمندان و صنعت گران برای خلق آثاری ماندگار و ارزشمند شد.

در سال 1887 و پس از احداث کامل این موزه به دست معمار مشهوری به نام ساموئل سوئینتون جیکوب، آلبرت هال به یکی از جاذبه های اصلی جیپور و مکانی برای تماشای شاهکارهای هنری صنعت گران هندی و الهام از آثار گرانبهای آن ها مبدل شد.

معماری موزه آلبرت هال جیپور

همان طور که گفته شد، این موزه بدست ساموئل جیکوب که یکی از برجسته ترین معماران هندوستان بود، طراحی شد. جیکوب در طول طراحی این موزه از المان های سنتی معماری سازه های هندی به خوبی بهره برد و اثری را آفرید که یادگاری از اعصار مختلف، از دوران مغول گرفته تا راجپوت را در خود داده باشد.

اگر از هنر شناخت و به معماری علاقه داشته باشید، در همان نگاه نخست عاشق نمای بیرونی این موزه خواهید شد: معماری ایندو ساراسنیک (تلفیقی از معماری گوتیک، اسلامی و نئوکلاسیک) این موزه چنان جذاب و دقیق کار شده که هر گردشگری را به حیرت و تحسین وا می دارد. موزه در بخش درونی خود از راهروهایی مزین به دیوارنگاره هایی که وقایع مختلف تاریخی را نقل می نمایند، تشکیل شده است.

درون موزه نقاشی های شگفت انگیزی را خواهید یافت که در آن ها نگاره هایی از رزمنامه پارسی که برای پادشاه اکبر تهیه شده بود، به تصویر کشیده شده است. از دیگر بخش های برجسته معماری موزه می توان به صحن های مجزا، گذرگاه های طاق دار و برج های خوش نقش و نگاری اشاره نمود که به شایستگی غنای معماری سنتی هندی را به معرض نمایش بازدیدنمایندگان قرار داده اند.

آثار موجود در موزه آلبرت هال جیپور

کلکسیون ارزشمند موجود در این موزه از چندین بخش مجزا تشکیل شده است:

آثار هنری فلزی: این بخش از موزه، طیف وسیعی از فلزات قرن 19 میلادی نظیر سینی های پایه دار، بشقاب های فلزی، سینی های کمیاب با نشان زودیاک، سپر مهاباراتا و دیگر اشکال مسی، برنزی و برنجی را در برمی گیرد.

زره ها و تجهیزات جنگی: این بخش به تجهیزات جنگی اختصاص یافته که توسط جنگجویان مختلف ایرانی، عرب، ترک، مغول و راجپوت استفاده شده است.

آثار سفالی: کلکسیون منحصربفرد و کمیابی از آثار سفالی ساخته شده در قرن نوزدهم در این بخش جای داده شده است.

نقاشی های مینیاتوری: نقاشی های مینیاتوری مربوط به وقایع و موضوعات مختلف تاریخ هندوستان در این مکان گنجانده شده است.

بخش جواهرات: مجموعه گرانبهایی از جواهرات خانواده شاهان و طبقه اشرافیان در این بخش نگهداری می شود.

سایر بخش های موزه: در صورت تمایل و بازدید از بخش های ذکر شده فوق، می توانید از دیگر بخش های جذابی نظیر بخش پارچه و لباس، فرش، تجهیزات موسیقی، آثار چوبی، آثار هنری سنگی، تندیس ها و بخش آثار هنر بین المللی این موزه نیز دیدن کنید تا دست پر از آن بیرون آیید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه آلبرت هال جیپور چقدر است؟

مانند سایر موزه های جهان، موزه آلبرت هال جیپور نیز هزینه ورودی دارد و برای بازدید از آن باید مبلغ نسبتا اندکی را بپردازید. ناگفته نماند که برای تماشای معماری شگفت انگیز و کلکسیون غنی و ارزشمند این موزه، دست کم به دو الی سه ساعت زمان احتیاج دارید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه آلبرت هال جیپور چه زمانی است؟

از آنجایی که این موزه در فضایی سرپوشیده قرار گرفته و از تهویه مناسبی برخوردار است، در هر فصلی از سال می توانید بدون هیچ نگرانی از شرایط آب و هوا از آن دیدن کنید.

چگونه به موزه آلبرت هال جیپور برویم؟

دسترسی به موزه آلبرت هال جیپور -بدلیل قرار دریافت در نزدیکی ایستگاه قطار مرتا رود جانکشن (Merta Road Junction)- به وسیله ایستگاه قطارهای محلی و اتوبوس های شهری بسیار ساده و آسان است.

در نزدیکی موزه آلبرت هال جیپور از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

باغ نهرو: 220 متر

باغ رامنیواس: 400 متر

کاخ شهر جیپور: 1.2 کیلومتر

موزه عروسک ها: 1.4 کیلومتر

سینمای راج ماندیر: 1.7 کیلومتر

پارک مرکزی جیپور: 2.5 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه آلبرت هال جیپور برای اقامت وجود دارد؟

مسلیم مسافرخانا: 500 متر

هتل سافایر: 500 متر

هتل نانا کی هاولی: 600 متر

هتل لرد پلازای جیپور: 850 متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه آلبرت هال جیپور هستند؟

رستوران فود برد: 130 متر

رستوران پاوانا راجستهانی ویانجان: 210 متر

رستوران هتل مغال دربار: 450 متر

رستوران عنجومز الحبیب: 450 متر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4914

به "موزه آلبرت هال از جاذبه های خوش نقش و نگار جیپور هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آلبرت هال از جاذبه های خوش نقش و نگار جیپور هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید