میشل سر، فیلسوف و ادیب فرانسوی در 88 سالگی درگذشت

به گزارش پرسینا بلاگ، میشل سر، فیلسوف، تاریخ شناس علمی، ادیب فرانسوی و عضو فرهنگستان فرانسه در سن 88 سالگی، بین نزدیکانش از جهان رفت. آژانس انتشاراتی پومیه که آثار او را به چاپ می رساند این خبر را تایید کرد.

میشل سر، فیلسوف و ادیب فرانسوی در 88 سالگی درگذشت

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از اکتوالیته آموزشگاه فرانسه در بیانیه ای درباره او نوشت دنیا یک روشنفکر عظیم را از دست داد. او صدای سنت فلسفه فرانسه را به فراتر از مرزهای ما رساند. فرانسوی ها یک چهره آشنا که دانش بی انتهای خود را بی دریغ و تا واپسین نفس های زندگی اش، در اختیار همگان می گذاشت از دست دادند.

میشل سر، در اول سپتامبر سال 1930 در اوژن فرانسه به دنیا آمد، در سال 1990 به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد و استاد دانشگاه استنفورد شد. تعداد بی شماری مقاله و کتاب از این فیلسوف فرانسوی درباره فلسفه و تاریخ علم منتشر شده است. دو مقاله اخیر او با عناوین زمان بحران و پاکت کوچک مورد تحسین بسیار مجله ها و روزنامه ها نهاده شد و نقدهای مثبت بسیاری درباره آن نوشته شد. آخرین کتاب او با عنوان خلق های خبیث در ماه فوریه امسال منتشر شد.

او یکی از معدود فیلسوفان معاصر بود که دیدگاه منحصر به فردش درباره دنیا، علم و فرهنگ را همزمان در بر می گرفت. او در یکی از مصاحبه هایش با مجله اکتوالیته درباره بوم شناسی و عملکرد انسان بر روی زمین و ارثی که فرزندان از آن می برند و درباره موضع و رفتار گاها ناخودآگاه انسان که او را در معرض خطر قرار می دهد صحبت نموده بود.

میشل سر در سراسر زندگی برای بیان عقاید و نظریه های فیلسوفانه اش به دنبال زبانی بود که درک و فهم آن برای مردم آسان تر باشد و عده بیشتری بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند.

او درباره تفاوت جنگ با تروریسم گفته بود: جنگ یک موسسه نظام مند و با چارچوب است در حالی که تروریسم این گونه نیست و این همان اختلاف پنهان در قلب اشتباه جورج دبلیو بوش بود؛ زمانی که می خواست با تروریسم در خلال جنگ مبارزه کند. تروریسم، تعریف نشده، بی هویت و بی زمان است.

او در اواخر عمرش مشغول کار بر روی یک پروژه جسورانه و تحقیقی بود که مشترکا از سوی انتشارات کارنیتس نورد، پومیه و هومو لودن به چاپ رسید و سعی اش بر این بود که در این اثر به تاریخ و فلسفه ورزش نزدیک گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 610

به "میشل سر، فیلسوف و ادیب فرانسوی در 88 سالگی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میشل سر، فیلسوف و ادیب فرانسوی در 88 سالگی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید