نحوه تکثیر و کاشت خانگی گیاه دارویی پنیرک

به گزارش پرسینا بلاگ، گیاه پنیرک به صورت خودرو در بسیاری از نقاط ایران می روید. برای کاشت گیاه دارویی پنیرک به منظور بهره برداری، نیاز به آب فراوان و نور کافی است.

نحوه تکثیر و کاشت خانگی گیاه دارویی پنیرک

گیاه پنیرک ( Mallow) از گروه گیاهان دارویی بوده، گیاهی خزنده، پایا، علفی، یک یا چند ساله است که ارتفاع آن تا 60 سانتیمتر هم میرسد. این گیاه به صورت خودرو در بسکمک از نقاط میروید و برای استفاده دارویی از آن نیز، در برخی مناطق کاشت آن رواج دارد. جالب است بدانید گیاه اصلی پنیرک در ایران نمیروید و آنچه در ایران به عنوان پنیرک تکثیر میشود، گونهای نزدیک به آن است. از برگ، ریشه و گل این گیاه استفاده دارویی به عمل آمده، خواص دارویی گیاه پنیرک شامل درمان التهابات تنفسی، دل پیچه، عفونت مثانه، سرفه و گرفتگی صدا، تسکین درد، درمان آفتاب زدگی، یبوست، رفع التهاب و عفونت های شدید است.

در ادامه نحوه کاشت گیاه پنیرک، تکثیر و شرایط محیطی مورد نیاز رشد گیاه گردآوری شده است. با خبرنگاران همراه باشید.

گیاه شناسی پنیرک

گیاه دارویی پنیرک دارای برگهای بزرگ بوده، ساقه آن استوانهای شکل، افراشته یا خمیده به طرف بالا و یا خمیده به طرف پایین و به صورت تکی یا چند تایی، همراه با کرک هایی ساده یا بدون کرک دیده میشود.

گلهای پنیرک به رنگ گلی مایل به بنفش و دارای خطوط تیره است. این گلها پس از خشک شدن به رنگ آبی در میآیند. میوه پنیرک مسطح و ده قسمتی است. بذر پنیرک لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ است و ریشههای گیاه آبدار و سفید رنگ هستند.

نحوه کاشت گیاه پنیرک

گیاه دارویی پنیرک در زمان رشد نیاز به آب فراوان دارد و شخم عمیق خاک در پاییز خاک را به خوبی برای کاشت پنیرک آماده میکند. نحوه کاشت گیاه پنیرک و نیازهای اکولوژیکی گیاه به شرح زیر میباشد:

  • خاک: خاک مناسب برای کاشت پنیرک، بایستی دارای بافت متوسط و غنی از مواد غذایی و ضخامت زیاد باشد.
  • نور: گیاه پنیرک برای رشد، نیاز به نور کامل دارد.
  • آب: نیاز آبی این گیاه بالاست و نباید به خشکی برسد.
  • آفات و بیماریها: از آفات این گیاه قارچ عامل بیماری زنگ است که برای مبارزه با آن می توان از محلول 4/0 zineb یا محلول 2/0 درصد به صورت محلولپاشی استفاده نمود .

نحوه کاشت و تکثیر پنیرک

گیاه دارویی پنیرک، وسیله بذر تکثیر و منتشر می شود. رویش این گونه گیاه به صورت خودرو و هرز در مکانهای خشک و آفتابی است. به منظور تکثیر گیاه، در پاییز زمین اصلی را آماده کرده و کشت به طور مستقیم در اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین ماه، در زمین اصلی انجام میشود .

چنانچه بذرها به روش کپهای کشت شوند، بایستی در هر چاله 5 تا 6 بذر قرار داده شود و پس از سبز شدن، خذف بوتههای ضعیف صورت گیرد.

در صورتی که بذرها به صورت متراکم در طول ردیفها کاشت شوند، باید در مرحله 7 تا 8 برگی، به تنک کردن آنها اقدام شود. به نحوی که فاصله دو بوته در طول رویش ردیف 30 تا 40 سانتی متر شود.

نحوه برداشت گیاه پنیرک

برای جمع آوری گلهای پنیرک، بهتر است در زمان باز شدن آنها که اکثرا درتابستان است، صورت گیرد. جمع آوری برگها نیز در فصل بهار باید انجام شود. در واقع، بهترین زمان برداشت برگها هنگامی است که گیاهان به گل می فرایند . در این مرحله برگها بیشترین مقدار مواد موثره را دارا می باشند . پس از خشک کردن گیاه آنها را در ظروف غیر پلاستیکی به دور از نور و رطوبت نگهداری میکنند.

عملکرد گیاه

عملکرد گیاه دارویی پنیرک (گل خشک بدون دمگل) بین 550 تا هزار و 200 کیلوگرم در هکتار میباشد و در صورت شرایط مناسب و مدیریت صحیح میتوان به طور متوسط به عملکردی در حدود 900-800 کیلوگرم در هکتار دست یافت . لازم به ذکر است تقریبا از هر شش کیلوگرم گل تازه، یک کیلوگرم گل خشک بدون دمگل به دست میآید .

خواص پنیرک

پنیرک، ضد سرفه و مرهم سینه است و همچنین در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود. جوشانده حاصله از برگ و گل پنیرک به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد.

اگر برگ و ریشه پنیرک به شکل ضماد در آورده و روی دمل و یا کورک قرار داده شود، فوراً سرباز می کند. برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد، ضمن اینکه درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد.

جوشانده آن به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها مؤثر است. به علاوه به علت خاصیت مسهلی و نرم کنندگی، دم کرده آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند توصیه می شود . چنانچه علاقه مندید با خواص درمانی پنیرک و نحوه استفاده از آن، بیشتر آشنا شوید، میتوانید به لینک زیر رجوع نمایید.

خواص پنیرک چیست؟

موارد تجاری استفاده از گیاه پنیرک

محصولات گیاهی پنیرک، علاوه بر مصارف دارویی فراوان در طب سنتی، اکثراً بصورت تی بگ برای تهیه چای بصورت مستقل و یا مخلوطی با دیگرگیاهانی که به منظور مسائل تنفسی مصرف می شوند، فرموله شده و در دسترس هستند. در بازار ایران ، فقط گل پنیرک بصورت خشک شده (بنفش رنگ) وجود دارد که می توان با کاشت این گیاه، در زمینه تولید گیاهان دارویی به کارآفرینی علاقه مندان به گل و گیاه کمک نمود.

منابع: دائره المعارف گیاهان دارویی

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6115

به "نحوه تکثیر و کاشت خانگی گیاه دارویی پنیرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تکثیر و کاشت خانگی گیاه دارویی پنیرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید