نحوه پف کردن کیک

به گزارش پرسینا بلاگ، پف کردن کیک یکی از تکنیک های شیرینی پزی است که نیاز به ظرافت خاصی در تمام مراحل تهیه کیک دارد. کیک پختن چه به عنوان یک سرگرمی مجذوب کننده و خوشمزه باشد، چه به عنوان یک شغل، پر از ترفندهای ریز و درشتی است که اطلاع از همه آن ها لازم و ضروری است.

نحوه پف کردن کیک

یکی از این نکات مهم که البته در کیفیت نهایی کیک بسیار اهمیت دارد، پف کردن آن است. چیزی که این روزها به اسفنجی بودن تعبیر می شود. حالت اسفنجی تضمین خوبی برای پخت درست و حرفه ای کیک است و نشان می دهد تمامی مراحل پخت این دسر به خوبی طی شده است. هر چند برای همه ما این شرایط پیش آمده که بعد از کلی زحمت، با یک کیک نیم پز به علت پف نکردن یا یک کیک سفت دقیقاً به همین دلیل روبرو بوده ایم. اما بیایید ببینیم چاره گرفتار نشدن در چنین شرایطی چیست.

نکات مهم برای پف کردن کیک خانگی

شاید وقتی از بیرون به ماجرا نگاه می کنیم، این تصور را داشته باشیم که درست کردن کیک بسیار راحت است. طوری که اگر طبق دستور پیش برویم همه چیز کامل و بدون عیب و نقص خواهد بود. اما فراتر از طرز تهیه هر کیکی، ترفندها و نکات کلیدی وجود دارد که معمولاً در دستور اصلی بیان نمی شود.

این نکات که اغلب از تجربه افراد ماهر در کیک پزی به دست می آید، شگردهای مخصوصی هستند که مرز بین یک کیک فوق العاده را با یک کیک معمولی و حتی بی کیفیت تعیین می کند. پس اگر شما هم می خواهید در زمره افراد حرفه ای تهیه این دسر قرار بگیرید، باید از این نکات طلایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، آگاهی کاملی داشته باشید.

خمیر مایه یا بکینگ پودر

تمامی کیک ها، نان ها و شیرینی هایی که می پزیم نیاز به یک مایه خمیر دارند. البته مایه خمیر برای پخت نان کاربرد دارد و جوش شیرین برای کیک پزی استفاده می شود. هر چند که جوش شیرین دیگر مثل گذشته کاربرد ندارد و جای آن را خصوصاً در کیک پزی بکینگ پودر گرفته است. اما هر دو این ترکیب ها، مواد کلیدی هستند که روش پف کردن کیک به شمار می آیند.

جوش شیرین و بکینگ پودر هر دو با اضافه شدن در مایه کیک، باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در آن می شوند. این واکنش در نهایت باعث آزاد شدن دی اکسیدکربن و ایجاد حباب های هوا در کیک می شود. این حالت در نتیجه منجر به سبک شدن مایه کیک و ایجاد حالت اسفنجی می شود.

به همین دلیل توجه به میزان لازم هر یک از این دو ماده شیمیایی در کیک و شیرینی پزی بسیار اهمیت دارد. میزان را همانطور استفاده کنید که در دستور اصلی آمده است نه چیزی که فکر می کنید درست است. از طرف دیگر یک بکینگ پودر تاریخ مصرف گذشته یا جوش شیرین کهنه، می تواند عامل اصلی خراب شدن کیک و پف نکردن آن باشد.

پف کردن کیک با تخم مرغ

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در ایجاد حالت اسفنجی در کیک، استفاده درست و به موقع از تخم مرغ است. کم و زیاد کردن میزان تخم مرغ، هم زدن اشتباه این ماده، دمای نامناسب و حتی زمان اضافه کردن آن به مواد کیک، از جمله مواردی هستند که بر روی پف کردن این دسر خوشمزه تاثیر زیادی دارند.

تخم مرغ خود به یک تنهایی عاملی اصلی برای سبک شدن و پف کردن انواع کیک است. نوع کیک در میزان این ماده و حتی میزان سفیده یا زرده ای که باید استفاده کنید، تأثیرگذار است. بسیار مهم است که طبق دستور اصلی تخم مرغ خود را اضافه کنید یا آن را هم بزنید. از طرفی سرد بودن این ماده هنگام استفاده، یا ریختن بیش از حد تخم مرغ در مایع اصلی کیک هم می تواند باعث سفت شدن کیک و ایجاد تراکم در آن شود.

دمای مواد و فر

پف کردن کیک اسفنجی رابطه مستقیمی با دمای مواد و تجهیزات مورد استفاده دارد. برای مثال یک کیک پز حرفه ای به خوبی می داند که باید هنگام پخت این دسر، تمام یا برخی از مواد را به دمای محیط برساند. آرد، تخم مرغ و گاهی روغن یا کره، از جمله مواد ضروری کیک پزی هستند که دمای آن ها بر روی فرم کیک تاثیر زیادی دارد. به جز دمای مواد اولیه، تنظیم دمای فر نیز بسیار مهم است.

تنظیم دمای مناسب به نوع کیک و نوع فر بستگی دارد. برخی از کیک ها نیاز به زمان کمتری برای پخت دارند. از طرفی طبخ کیک در فرهای مختلف هم متفاوت خواهد بود. با توجه به نوع فر (گازی، برقی یا ترکیبی)، باید دقت کنید که نحوه پختن کیک نیاز به شناخت نوع دستگاه و تنظیمات لازم آن را دارد. تنظیم دقیق شعله، تنظیم دقیق زمان پخت و قرار دادن درست کیک در طبقه مناسب، از جمله عواملی است که برای اثربخشی مناسب دمای فر بر پخت کیک باید به آن ها توجه شود.

جهت هم زدن مواد

از دیگر مواردی که باید هنگام تهیه مواد اولیه برای پخت کیک به آن توجه داشته باشید، هم زدن صحیح مواد است. بله! این کار هم می تواند در پف کردن کیک اسفنجی بسیار مهم باشد. شاید در دستورالعمل های مختلف روی هم زدن سفیده تخم مرغ تاکید زیادی شده باشد، اما علاوه بر سفیده باید کلیه مواد را در یک جهت و البته به میزان لازم هم بزنید.

ترکیب مواد و فراستینگ

علاوه بر تمامی مواردی که گفتیم، ترکیب مواد هم می تواند در میزان پف کیک موثر باشد. برای مثال در دستورهایی که گفته می شود شکر را با کره مخلوط کنید، باید این کار را با صبر و حوصله انجام دهید. زمان دادن به ترکیب این مخلوط می تواند باعث سبکی آن و کمک به پف کردن کیک شود. در انتها نباید برای فراستینگ کار یا همان تزیین روی کیک عجله کنید. اجازه دهید کیک به تدریج خنک شود، سپس ایده مورد نظر خود را روی آن پیاده سازی کنید.

سایر ترفندهای مهم در پف کردن کیک خانگی

  • از باز و بسته کردن مداوم در فر خودداری کنید. خارج شدن گرمای فر می تواند باعث خوابیدن پف کیک و سفت شدن آن شود. برای امتحان کردن پخت کیک، در انتها زمان تنظیم شده و هنگامی که بوی کیک از فر بلند شد، می توانید از یک خلال دندان کمک بگیرید.
  • برای اینکه بکینگ پودر شما فاسد نشود، حتماً آن را در دمای خنک یخچال و به دور از رطوبت قرار دهید. برای جلوگیری از نشت رطوبت، حتماً بکینگ پودر را در ظرفی با در کیپ شده نگهداری کنید.
  • استفاده از مواد تازه، حتی آرد می تواند در فرم گیری بهتر کیک بسیار موثر باشد. این تازگی را برای تمامی مواد اولیه در نظر داشته باشید.
  • دستور اصلی پخت کیک بسیار مهم است. اگر از شما خواسته شده از کره بدون نمک استفاده کنید، حتماً این کار را انجام دهید تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.
  • هرگز خودسرانه ماده ای را کم، اضافه یا تعویض نکنید. برای مثال اگر بکینگ پودر ندارید، نباید انتظار داشته باشید با جایگزینی جوش شیرین به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید.
  • آرد را حداقل دو بار الک کنید.
  • در دستورهایی که از ماست استفاده می کنید، به جای اضافه کردن بکینگ پودر به آرد، آن را در ماست الک کنید و پس از پف کردن ماست، مایع را به آرد اضافه کنید.
  • از قالب مناسب با حجم کیک استفاده کنید. توجه کنید که قالب های مشکی از قالب های معمولی و قالب های فلزی نسبت به قالب های پلاستیکی زودتر گرما را جذب می کنند.
  • همزدن بیش از حد مایه کیک، می تواند باعث سفت و متراکم شدن کیک شود.
  • برای جلوگیری از خوابیدن پف کیک از همان ابتدا، باید از چندین دقیقه قبل فر را گرم کنید.
  • برای مخلوط کردن مواد کیک بهتر است از لیسک، یک قاشق پلاستیک یا چوبی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تشکیل توده ها و خالی شدن خمیر، مواد خشک را روی مواد خیس الک کنید.

حرف آخر

کیک پختن در عین حال که یک سرگرمی لذت بخش و اثری هنرمندانه است، به همان میزان هم می تواند مشکل باشد. از عمده ترین مشکلاتی که وجود دارد تراکم بیش از حد یا همان عدم پف کردن کیک به شکل اصولی است که در بین مردم به حالت اسفنجی معروفیت دارد.

گاهی اوقات توجه به یک نکته کوچک می تواند به طرز شگفت انگیزی در نتیجه کار اثرگذار باشد. به همین دلیل تمام ترفندهایی که برای پخت حرفه ای کیک نیاز دارید را در این راهنما جمع آوری کردیم که با دانستن آن ها می توانید برای همیشه لذت طبخ یک کیک عالی را تجربه کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8069

به "نحوه پف کردن کیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پف کردن کیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید