نقش مهم و حیاتی حمایت ساکنان محلی از توسعه گردشگری سلامت

به گزارش پرسینا بلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون نقش مهم و حیاتی حمایت ساکنان محلی از توسعه گردشگری سلامت برای شما نگارش شده است.

نقش مهم و حیاتی حمایت ساکنان محلی از توسعه گردشگری سلامت

جهانگردی سلامت به منظور استفاده از جاذبه های طبیعی منطقه همانند آبهای معدنی، هوای مطلوب و نظایر آنها یا برای دریافت مداخلات پزشکی و جراحی در جهت بهبود سلامتی انجام می گیرد و یکی از تجارتهای پر رونق به شمار میرود که عواید مالی آن توجه زیادی را به خود جلب نموده است. در کنار بسیاری از عوامل از جمله توجه به درخواستهای فردی جهانگرد و زیرساختهای تخصصی در کنار تفرجگاه ها، پیشرفت مداوم فناوری به منظور دسترسی ایمن و سریع به اطلاعات، تکیه بر پتانسیل های طبیعی منطقه، رعایت قوانین و مقررات، کیفیت خدمات، امکانات رفاهی، صنایع و محصولات فرهنگی و موارد دیگر، توسعه صنعت جهانگردی متکی به حسن نیت جامعه میزبان و حمایت آنها از چنین توسعه ای است.

در واقع، به گفته محققان یکی از عوامل پایداری توسعه جهانگردی، مشارکت جامعه محلی است. این مشارکت، علاوه بر بهره مندی جامعه محلی از مزایای مالی، موجب درک بیشتر آثار مثبت توسعه جهانگردی، بهبود نگرش آنها و حمایت بیشتر از جهانگردی سلامت می گردد؛ تا آنجا که آستانه تحمل جامعه بومی افزایش پیدا نموده و موجبات سازگاری بیشتر ایشان با جهانگردان را فراهم می نماید. مهمان نوازی محبت آمیز و گرم می تواند جذابیت مقصد را افزایش داده و سفری به یادماندنی و رضایت بخش را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورد و منجر به وفاداری جهانگرد سلامت گردد. تا آنجا که محققان اظهار نموده اند مهمان نوازی و خدمات بهداشتی درمانی مناسب نقش بزرگی در موفقیت صنعت جهانگردی سلامت دارد.

در این زمینه، محققانی از دانشگاه علم و هنر یزد در یک پژوهش نقش حمایت ساکنان محلی را از توسعه جهانگردی سلامت در بازاریابی مورد آنالیز دقیق تر قرار داده اند.

آنها در پژوهش خود که به صورت موردی با تمرکز بر شهرک سلامت اصفهان اجرا شده، حمایت ساکنان غیر شاغل در بخش جهانگردی سلامت را توسعه این صنعت به عنوان متغیری که بازاریابان این حوزه می توانند در جهت افزایش تقاضای جهانگردی سلامت مد نظر قرار دهند، آنالیز نموده اند.

یافته های این تحقیق نشان می دهند که حمایت ساکنان بر متغیرهای ذیل تأثیرگذار است: تصویر مقصد، رضایت جهانگرد، وفاداری جهانگرد، تبلیغات مثبت دهان به دهان، کیفیت ادراک شده از خدمات، همبستگی عاطفی جهانگردان با ساکنان و وابستگی مکانی جهانگرد به مقصد.

به گفته میر محمد اسعدی، استادیار و محقق گروه مدیریت جهانگردی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر یزد و دیگر همکارش در این مطالعه نتایج آنالیز های اجرا شده نشان داد در سیستمی متشکل از متغیرهای فوق الذکر، حمایت ساکنان، نقش بسزایی در وفاداری جهانگرد و تبلیغات مثبت دهان به دهان دارد به گونه ای که تأثیر آن بیشتر از تأثیرگذاری رضایت یا حتی کیفیت خدمات است.

آنها می گویند: به عبارت دیگر، جلب حمایت ساکنان در اولویت است، ضمن آن که حمایت ساکنان بر سایر عوامل یعنی کیفیت درک شده، رضایت جهانگرد، وابستگی به مکان و دلبستگی عاطفی نیز تأثیر می گذارد. لذا توجه ویژه به این متغیر، در بازاریابی مؤثر جهانگردی سلامت توصیه می گردد.

این محققان سپس پیشنهادات کاربردی زیر را در رابطه با موضوع پژوهش خود و بهبود شرایط جهانگردی سلامت مطرح نموده اند:

- استفاده از برنامه های تشویقی جهت مشارکت جامعه محلی در توسعه جهانگردی سلامت

- سهیم کردن ساکنان در تصمیم گیری های مربوط به توسعه جهانگردی سلامت

- آموزش جامعه محلی در مورد نقش آنها در توسعه جهانگردی سلامت و تأثیر تعاملات نامناسب ایشان با جهانگرد در کاهش سهم بازار

- گزارش دستاوردها در مورد فواید توسعه جهانگردی سلامت به جامعه محلی

- انتشار بازخوردهای مثبت دریافتی از جهانگردان سلامت و تقویت حس غرور و هویت مکانی جامعه محلی

- توجه به مهمان نوازی و شاخص های حمایت ساکنان از توسعه جهانگردی در تبلیغات مربوطه

- فراهم کردن زمینه تعامل مطلوب جهانگردان سلامت با جامعه محلی

- به کارگیری استراتژی های جبرانی به منظور کاهش نارضایتی جهانگرد از برخورد نامناسب جامعه محلی

- تشویق جهانگردان به اشتراک گذاری تجربه مثبت خود در تعامل با جامعه محلی

این یافته های پژوهشی در فصلنامه مطالعات اجتماعی جهانگردی وابسته به پژوهشکده جهانگردی جهاد دانشگاهی منتشر شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 7 آذر 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8302

به "نقش مهم و حیاتی حمایت ساکنان محلی از توسعه گردشگری سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم و حیاتی حمایت ساکنان محلی از توسعه گردشگری سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید