هرآنچه که باید راجع به بیماری یتیلیگو در بدن نوزادان بدانیم

به گزارش پرسینا بلاگ، آیا به عنوان مادر یک نوزاد کوچک متوجه شدید که فرشته شما از تغییر رنگ پوست خود رنج می برد؟ باید به خاطر داشته باشید که در چنین مواردی ممکن است فرزند شما از وجود مشکل ویتیلیگو در بدن خود رنج ببرد! اما آیا بیماری ویتیلیگو در بدن نوزادان خطرناک است؟ والدین برای درمان نوزادان مبتلا به ویتیلیگو چه کاری می توانند انجام دهند؟

هرآنچه که باید راجع به بیماری یتیلیگو در بدن نوزادان بدانیم

بیماری پوستی ویتیلیگو در نوزادان چیست؟

ویتیلیگو و یا leukoderma یک نوع بیماری معمولی است که بر روی رنگ پوست نوزادان تاثیر می گذارد. در واقع، این بیماری سبب تخریب سلول های پوستی در بدن نوزادان شده و رنگ پوست بیرونی افراد مبتلا به این بیماری با ایجاد شدن تکه های سفید رنگ تغییر می کند.

به یاد داشته باشید که بیماری ویتیلیگو می تواند بخش هایی از بدن، از جمله سوراخ های بینی، چشم و یا دهان نوزادان را تحت تاثیر خود قرار دهد. حتی در برخی موارد می توانید باعث سفید شدن موهای نوزادان هم گردد.1

انواع ویتیلیگو

ویتیلیگو سگمنتال
این نوع بیماری برص شیوع کم تری دارد. در این نوع لک و پیس لکه های سفید ممکن است تنها در یک قسمت از بدن ظاهر شوند. این نوع ویتیلیگو موضعی است.
ویتیلیگو متقارن
برص متقارن اختلال شایعی است که در آن لکه های متقارن در هر دو طرف بدن ظاهر می شوند.2

چه کسانی به ویتیلیگو مبتلا می شوند؟

از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند. (حدود 1ـ2 درصد جمعیت دنیا یا 40-50 میلیون نفر) حدود نیمی از افرادی که به این بیماری دچار می شوند، قبل از بیست سالگی علایم آن را در خود خواهند یافت.(95% افراد قبل از 40 سالگی علائم را نشان داده اند .)

حدود یک پنجم از مبتلایان نیز یکی از افراد خانواده شان به این بیماری مبتلا بوده اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یکسان تحت تاثیر قرار می دهد .بنظر می رسد ویتیلیگو در افراد مبتلا به بیماریهای اتوایمیون شایعتر است .

(بیماریهای اتوایمیون بیماریهایی هستند که در آنها سیستم ایمنی شخص علیه ارگانها یا بافتهای بدن خودش واکنش نشا ن می دهد) این بیماریهای اتو ایمیون عبارتند از : پرکاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق کلیه ، آلوپسی آره آتا و أنمی پرنسیوز . البته در کل بیشتر کسانی که پیسی دارند، از نظر سلامتی عمومی در شرایط خوبی بسر می برند.

ویتیلیگو می تواند بیماری ارثی باشد یعنی در بین افراد فامیل بروز کند اطفالی که والدینشان مبتلا به این بیماری هستند بیشتر احتمال ابتلا به ویتیلیگو دارند .

بااین حال یشتر اطفالی که یکی از والدینشان مبتلا به ویتیلیگو باشند به بیماری مبتلا نمیشوند و بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو سابقه ای از این بیماری را در فامیل ندارند. غالباً در پوست پشت دست ها، صورت و زیر بغل ایجاد می گردد. در اواخر دوران کودکی (12-9 سالگی) تا میانسالی شایع تر است .3

علائم لک و پیس

علائم ویتیلیگو در بچه ها عبارتند از:

لکه های سفید

تغییر رنگ پوست در هر یک از قسمت های مختلف بدن.

موهای خاکستری زودرس بر روی ابروها، مژه ها و پوست سر

تغییر رنگ در شبکیه و پوشش داخلی دهان و بینی.2

بیشترین منطقه های از بدن نوزادان که تحت تاثیر بیماری ویتیلیگو قرار میگیرد

این مشکل بیشتر منطقه ها پوستی بدن نوزادان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما، مهم ترین نقاط پوستی هم که تحت تاثیر بیماری ویتیلیگو قرار می گیرند، عبارتند از:

پوست اطراف دهان و چشم نوزادان مبتلا به بیماری ویتیلیگو

پوست انگشتان دست و مچ دستان نوزادان مبتلا به بیماری ویتیلیگو

پوست نواحی اطراف زیر بغل نوزادان مبتلا به بیماری ویتیلیگو

پوست اطراف اندام تناسلی نوزادان مبتلا به بیماری ویتیلیگو

داخل دهان (غشاء مخاطی) نوزادان مبتلا به بیماری ویتیلیگو.1

علل بروز بیماری ویتیلیگو در نوزادان

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث بروز بیماری پوستی ویتیلیگو در بدن نوزادان گردد. اما، برخی از مهم ترین این علل عبارتند از:
1- بروز اختلال خود ایمنی در بدن نوزادان
جالب است بدانید که در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن کودک بیش از حد فعال می گردد، که این امر به تنهایی می تواند سبب از بین رفتن ملانوسیت سلول های پوستی در این بچه ها شده و در نتیجه، فرآیند تغییر رنگ پوست بدن را در پی داشته باشد.
2- عوامل ژنتیک در بدن نوزادان
والدین نوزادان کوچک باید توجه داشته باشند که در برخی موارد، عدم تعادل ژنتیکی نیز می تواند باعث گردد تا پوست بدن نوزاد توانایی خود را برای تولید رنگ از دست بدهد. در چنین شرایطی، او مبتلا به بیماری ویتیلیگو خواهد شد.
3- قرار گرفتن نوزاد در معرض تابش بیش از حد نور خورشید
آفتاب سوختگی نوزادان و یا قرار گرفتن بیش از حد نوزاد در معرض تابش بیش از حد نور خورشید می تواند سلول های تولید کننده رنگ پوست او را از بین برده و منجر به بروز بیماری ویتیلیگو در بدنش گردد.
4- قرار گرفتن بیش از حد نوزاد در معرض مواد شیمیایی
معمولا استفاده کردن زیاد از مواد شیمیایی مضر مانند صابون ها و شامپوها برای تمیز کردن پوست بدن نوزادان خود ممکن است مسائلی را در پوست بدن این افراد ایجاد کرده و تغییر رنگ پوست بدن نوزاد شما را در پی داشته باشد.4

روش های طبیعی برای مقابله با لک و پیس

برخی ترکیبات طبیعی روی پوست تاثیر خوبی دارند و باعث کاهش لک ها می شوند. البته باید بدانید که تاثیر این روش های خانگی در افراد مختلف فرق دارد. اما بهتر است برای رسیدن به نتایج مثبت ناامید نشوید و به درمان ادامه دهید .
پاپایا
این ماده غذایی حاوی مواد مغذی است که باعث فعال شدن دوباره ملانوسیت ها شده و ملانین تولید می کنند. برای اینکار یک برش میوه پاپایا را تهیه کنید و آن را داخل مخلوط کن میکس کنید.

خمیر به دست آماده را به طور مستقیم روی پوست بگذارید. اجازه دهید خمیر روی پوست خشک گردد. برای رسیدن به نتایج بهتر این کار را به طور منظم (دو بار در روز) انجام دهید. با نوشیدن آب این میوه نیز می توانید تاثیر آن را چند برابر کنید .

خاک رس قرمز
خاک رس قرمز حاوی مس است. این ترکیب به احیای رنگدانه های پوست کمک می کند. علاوه بر این، خاک رس به بهبود جریان خون کمک کرده و باعث می گردد که پوست سالم تر بماند.

می توانید دو قاشق غذاخوری خاک رس قرمز را با یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل مخلوط کنید. خمیر را روی منطقه ها مبتلا به لک و پیس قرار داده و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید.

زردچوبه
زردچوبه یک ادویه مفید است که برای بهبود پوست تاثیر مثبتی دارد، چون این ادویه طلایی مانند یک رنگدانه طبیعی عمل می کند. به نیم کیلو زردچوبه، یک چهارم کیلو ریشه زنجبیل و آب 5 عدد لیموترش نیاز دارید. تمام ترکیبات را داخل ظرف ریخته، مخلوط کنید و داخل یخچال قرار دهید.

قبل از هر وعده غذایی، دو قاشق از این ترکیب پرخاصیت را میل کنید. روش دیگر این است که دم کرده زردچوبه را تهیه کنید و به طور مستقیم روی پوست تان قرار دهید.

عدس آبی
عدس آبی یک گیاه کوچک آبزی است که معمولا در دریاچه ها و برکه ها رشد می کند و برای مقابله با لک و پیس مفید است. مشکل این است که به دست آوردن این گیاه چندان ساده نیست.

اگر در منطقه های زندگی می کنید که به این گیاه دسترسی دارید، می توانید آن را له یا آسیاب کرده تا خمیر گردد و سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. بعد از هر وعده غذایی، یک تا دو قاشق از این خمیر را میل کنید.

زنجبیل
این ریشه پرخاصیت معروفیت زیادی دارد و برای مقابله و بهبود لک و پیس نیز موثر است. می توانید یک ریشه زنجبیل را یا یک قاشق کوچک روغن خردل و یک نوک انگشت زردچوبه ترکیب کنید.

برای این کار لازم است که ریشه زنجبیل را له کنید و با روغن خردل و پودر زردچوبه مخلوط کنید. این خمیر را به طور مستقیم روی منطقه ها دچار لک و پیس قرار داده و بعد از 15 تا 20 دقیقه شستشو دهید.5

برخی از درمان های رایج برای بچه ها مبتلا به ویتیلیگو عبارتند از

کرم کورتیکواستروئید
استفاده از کرم استروئید موضعی در مراحل اولیه ویتیلیگو مؤثر است. استفاده از آن برای درمان ویتیلیگو موضعی بسیار پیروز بوده است اما تأثیری در رفع لکه های سفید پوستی و ایجاد رنگ طبیعی پوست نداشته است.

برای بازگشت رنگ طبیعی پوست بچه ها باید برای مدت طولانی از آن استفاده کنند اما استفاده طولانی مدت از کرم های استروئید برای بچه ها مناسب نیست زیرا بر رشد آن ها تأثیر منفی می گذارد و همچنین می تواند باعث مسائل متعدد بهداشتی گردد.

مهارکننده های کلسینورین
مهارکننده های کلسینورین با سرکوب سیستم ایمنی بدن کار می کنند. بر اساس برخی مطالعات، استفاده از آن ها در کاهش سرعت توسعه ویتیلیگو در دوران کودکی مؤثر بوده است. اثرات جانبی این مهارکننده کم تر از استفاده طولانی مدت از استروئید موضعی است.
کالسیپوتریول
این دارو فرم مصنوعی ویتامین D3 است و استفاده از آن به همراه سایر داروهای موضعی برای درمان ویتیلیگو دوران کودکی سودمند است.
فتوتراپی
استفاده از اشعه ماوراء بنفش در درمان مسائل پوستی رایج است. برای درمان ویتیلیگو پزشکان از روش های مختلفی از اشعه UVA و UVB استفاده می کنند اما برای بچه ها مبتلا به ویتیلیگو استفاده از فتوتراپی محدود است زیرا ممکن است برای آن ها سمی باشد. پزشکان معمولاً آن را در ترکیب با سایر درمان ها برای درمان ویتیلیگو دوران کودکی استفاده می کنند.
جراحی
این گزینه درمان پیسی برای بچه ها خردسال نیست اما برای بچه های بزرگ تر جراحی برای بازگرداندن رنگ طبیعی پوست پیروزیت آمیز بوده است. پزشکان چنین جراحی هایی را انجام می دهند تا با پیوند پوست لکه های رنگی را رفع کنند.2

روش های جلوگیری از بروز بیماری ویتیلیگو در بدن نوزادان

در ادامه این مقاله، چند نکته ضروری برای راهنمایی والدین بی تجربه جهت جلوگیری از بروز بیماری ویتیلیگو در نوزادانشان بیان شده است، که عبارتند از:

والدین می توانند با تغییر دادن عادات غذایی نوزادان بیمارخود و اطمینان از بهداشتی بودن محیط اطراف زندگی نوزادشان از بروز این مشکل در بدن آن ها جلوگیری کنند.

شما باید به عنوان پدر و مادر یک نوزاد کوچک مطمئن شوید که نوزاد شما همیشه و در هر شرایطی تمیز بوده و از مواد غذایی سالم و مغذی تغذیه می کند.

فراموش نکنید که مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند باعث توسعه بیماری ویتیلیگو در بدن نوزادان گردد. به همین علت، اگر فرزند کوچکتان با مسائل سفید شدن پوست روبرو است، پس بهترین کار به حداقل رساندن مصرف غذاهای غنی از ویتامین C در برنامه غذایی روزانه او می باشد.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.manokoodakam.ir

3.www.afkarnews.com

4.www.niniban.com

5.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7863

به "هرآنچه که باید راجع به بیماری یتیلیگو در بدن نوزادان بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به بیماری یتیلیگو در بدن نوزادان بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید