هنر زرتشتی دوزی در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی می گردد

به گزارش پرسینا بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، هنر زرتشتی دوزی در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی می گردد.

هنر زرتشتی دوزی در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی می گردد

نشست تخصصی هنر زرتشتی دوزی و افتتاح نمایشگاه آثار نقاشی عفت الملوک خواجه نوری و شوکت الملوک شقاقی با حضور اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، مرتضی ادیب زاده مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، مهرانگیز شهرزادی فرنشین سازمان زنان زرتشتی، موبد خسرویانی نماینده انجمن موبدان، بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد، جهان آرا، علی گلشن، شیرین مزدا پور و جمعی از علاقمندان به این هنر در باغ موزه نگارستان برگزار گردید.

مرتضی ادیب زاده در این نشست با بیان اینکه زرتشیان ایرانی یکی از برترین میراث داران ایران کهن هستند، گفت: سال جاری هنر سوزن دوزی ترکمن (ترکمن دوری) به عنوان میراث ناملموس ایران در یونسکو ثبت جهانی شد. کوشش می کنیم که هنر زرتشتی دوزی و سایر هنرهایی که بانوان در رأس آن قرار دارند، در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی شوند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به خدمات و آثار ارزشمند جمعیت زرتشتی ایران گفت: جمعیت زرتشتیان ایران به رغم جمعیت کمی که دارند، برکات و فضائل آنان تصاعدی است و فراوری خیر و برکت می نمایند.

محمدرضا اخضریان کاشانی با بیان اینکه بهانه این نشست لباس است، ادامه داد: یکی از مهمترین نمادهای معرفی یک شخص و یک جامعه به عنوان مجموعه ای از انسانها، قطعا لباس است و به همین علت است که عمده مذاهب وقتی شکل می گیرند، آداب پوشش جز اولین آداب و سنت هایی است که پایه گذاری می نمایند و این آداب می تواند مشخصه یک قوم، مذهب یا ملت از یکدیگر باشد.

اخضریان کاشی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در جهان در خصوص لباس شکل گرفته، گفت: یکی از مهمترین ضرورت های امروز جامعه ما، ایجاد الگوهای تازه ای برای پوشاک ایرانیان است که هم شادی، زیبایی و هم پوشش داشته باشد.

بعلاوه، عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در نشست تخصصی هنر زرتشتی دوزی گفت: زرتشتیان پرچم دار و پیشرو فرهنگ ایرانیان هستند و می توانیم بگوییم که بسیاری از خرده فرهنگ ها و کلان فرهنگ هایمان را مدیون جامعه زرتشتی هستیم و کوشش خواهیم کرد که این هم زیستی مسالمت آمیز فرهنگی را همچنان ادامه دهیم.

مجید منتظر ظهوری با تشکر از زحمات برگزار نمایندگان این مراسم، ادامه داد؛ تمامی ادیان مانند نخ های تسبیحی هستند که جامعه ما را در کنار هم جمع می نمایند.

بعلاوه اسفندیار اختیاری، خانم مهرانگیز شهرزادی و موبد خسرویانی پیرامون هنر زرتشتی دوزی سخنانی را مطرح کردند.

در این نشست علی گلشن درباره آنالیز نقوش پوشاک زرتشتیان ایران، شیرین مزدا پور درباره گل و نقش یادگاری نگارین از دوران قدیم و رضا مجیدی نجف آبادی درباره آنالیز پارچه های تاریخی خانه موزه مقدم، مجموعه زرتشتی دوزی سخنرانی کردند.

در سرانجام این نشست، نمایشگاه آثار نقاشی عفت الملوک خواجه نوری و شوکت الملوک شقاقی در موزه مکتب کمال الملک باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

منبع: همگردی
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8215

به "هنر زرتشتی دوزی در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر زرتشتی دوزی در آینده ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید