هواپیمای بوئینگ 747 ، دومین هواپیمای بزرگ دنیا

به گزارش پرسینا بلاگ، هواپیمای بوئینگ 747 (Boeing 747) یک هواپیمای جت 4 موتوره بزرگ است که در سال 1970 ساخته شد. این هواپیمای مسافربری بهترین فراوری شرکت بوئینگ است که دارای دو طبقه بوده و توانایی جابجایی 550 مسافر را دارد. بوئینگ 747 که به جامبوجت نیز معروف است، به مدت 40 سال بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا بوده و در حال حاضر نیز به عنوان دومین هواپیمای بزرگ دنیا شناخته می گردد. بسیاری از شرکت های هواپیماسازی، بوئینگ 747 را به عنوان الگوی خود در نظر گرفته و برای ساخت هواپیماهای دیگر از آن الهام گرفته اند. در این بخش با خبرنگاران همراه باشید تا به بیان نکات جالبی در خصوص هواپیمای بوئینگ 747 یا جامبوجت بپردازیم.

هواپیمای بوئینگ 747 ، دومین هواپیمای بزرگ دنیا

بوئینگ دو طبقه ای

بوئینگ 747 در دو طبقه طراحی شده که برای رفتن به طبقه دوم 14 پله تعبیه شده است. مساحت طبقه بالایی این هواپیما نیز برابر کل مساحت یک بوئینگ 737 است.

اندازه هواپیما

اندازه هواپیمای بوئینگ 747 به حدی است که می توان اولین هواپیمای تاریخ مربوط به برادران رایت را در آن جای داد.

ظرفیت هواپیما

بوئینگ 747 ظرفیت حدود 350 تا 400 نفر را دارد، اما جالب است بدانید که این هواپیما در یکی از پروازهای خود حدود 1،087 مسافر را جابجا کرد! تعداد کل مسافرانی که تاکنون با جیمبوجت پرواز نموده اند بیش از 3.5 میلیارد نفر بوده است که این تعداد بیش از نصفی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

رنگ آمیزی بوئینگ 747

آیا می دانید اگر حدود 30 دقیقه با یک جریان آب متعادل دوش بگیرید، چقدر آب مصرف می کنید؟! جالب است بدانید در این زمان حدود 340 لیتر آب مصرف می گردد که معادل میزان رنگ مورد احتیاج برای رنگ آمیزی بوئینگ 747 است.

هواپیمای باربری یا مسافری!

اولین طراحی هواپیما با این برنامه ریزی اجرا شده بود که مسافرت های فراصوت را امکان پذیر سازد. اما با توجه به بدنه قدیمی هواپیما این امکان میسر نشد و بوئینگ 747 تنها برای سفر فروصوت مورد استفاده نهاده شد. در واقع می توان گفت هدف از طراحی این هواپیما تبدیل آن به یک هواپیمای باربری بوده است.

تغییر در طراحی هواپیما برای استفاده خاص

شرکت بوئینگ دارای 1500 هواپیمای 747 می باشد که 15 عدد از آن ها را برای موارد گوناگون تغییر داده است. بعضی از هواپیماها برای نیروی دریایی استفاده شده و تانکرهای آن ها سوخت بیشتری را دریافت می نماید. از این نمونه می توان E-5 را نام برد که مرکز فرماندهی نظامی و حمل شاتل فضایی است. هواپیمای دیگر بوئینگ دریم لیفتر (Dreamlifter) می باشد. این هواپیما شبیه به یک مار آناکوندا است که به نظر می رسد یک اسب را قورت داده است. این تغییر به دلیل جابه جایی بدنه جامبوجت های جدید انجام شد. بعضی از جامبوجت ها نیز طوری طراحی شده اند که بتوان آن ها را به هواپیمای باربری تبدیل کرد.

اجزای هواپیما

نکاتی که در خصوص اجزای این هواپیما وجود دارد شامل موارد زیر است:

در کابین خلبان این هواپیما 350 دکمه، عقربه و لامپ وجود دارد که می توان گفت تقریبا به ازای هر روز از سال یک دکمه در بوئینگ 747 دیده می گردد.

قطر فن موتور بوئینگ 747 تقریبا به اندازه عرض بمب افکن B-29 است.

برای جلوگیری از انفجار چرخ های هواپیما، داخل چرخ های اهرم فرود را با نیتروژن پر نموده اند.

صدای موتور هواپیمای بوئینگ 747

با این که صدای موتور این هواپیما بسیار بلند است، اما گفته می گردد میزان آن نصف صدای موتور مدل Pratt & Whitney اصلی می باشد.

طول هواپیما

یوسین بولت (Usain Bolt) سریع ترین دونده جهان است که رکوردهای زیادی را در جهان به ثبت رسانده است. گفته می گردد این دونده جامائیکایی می تواند در عرض 7 ثانیه از سر تا دم دومین هواپیمای بزرگ جهان را طی کند. اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، بولت می تواند در زمان 9.22 ثانیه 100 متر را طی کند و این فاصله برای بوئینگ 747 می تواند حدود 0.36 ثانیه طول می کشد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1441

به "هواپیمای بوئینگ 747 ، دومین هواپیمای بزرگ دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای بوئینگ 747 ، دومین هواپیمای بزرگ دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید