چرا بیشتر وقت ها، ایده های خلاقانه، به جای اینکه هنگام کوشش ذهنی شدید به سرمان راه یابند، وقتی اصلا هیچ کار خاصی نمی کنیم، جرفه می زنند؟!

به گزارش پرسینا بلاگ، هنگامی که از غالب افراد بپرسیم وقت آزاد کوتاه خود را چگونه می گذرانند؛ پاسخ هایی شبیه به کتاب خوانی، تماشای تلویزیون، بازی کامپیوتری یا بازی های تخته ای می شنویم و کمتر کسی به کارهایی مانند تامل کردن، تفکر کردن، بازاندیشی یا تفکر در گذشته و قدیم اشاره می نماید.

چرا بیشتر وقت ها، ایده های خلاقانه، به جای اینکه هنگام کوشش ذهنی شدید به سرمان راه یابند، وقتی اصلا هیچ کار خاصی نمی کنیم، جرفه می زنند؟!

در واقع، همواره ما می خواهیم مشغول باشیم و هیچ وقت آزادی برای فکر کردن و تحلیل ذهنی نداریم. شاید افراد زیادی این عادت را خوب بدانند ولی مطالعه جدیدی که در نشریه شخصیت و روان شناسی اجتماعی چاپ شده است؛ نشان می دهد مردم دوست دارند هرکاری انجام دهند جز اینکه با افکار خود تنها باشند.

در این تحقیق، به طور تصادفی به بعضی از شرکت نمایندگان ماموریت هایی داده می گردد و بعضی دیگر نباید هیچ کاری انجام دهند بلکه از تفکر کردن لذت ببرند.

تحقیقات گذشته نشان می داد در ایالات متحده، مردم به طرز عجیبی حواس پرتی دارند و اصلا از تفکر و تامل کردن لذت نمی برند. در مطالعه جدید، یک دانشجوی دکتری دانشگاه ویرجینیا در رشته روان شناسی اجتماعی، روی مردم 11 کشور تحقیق نموده است ولی با کمال تعجب دوباره همان نتیجه تکرار می گردد.

این 11 کشور عبرتند از: بلژیک، برزیل، کاستاریکا، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، پرتغال، صربستان، ترکیه، امارت متحده و ایالات متحده.

در تمام این کشورها مردم از فکر کردن فراری هستند و دنبال بهانه ای می گردند تا ذهن شان را با کاری غیر از تفکر و تحلیل مشغول نمایند. تقریبا، هر کجا که به اینترنت و وای فای دسترسی هست؛ مردم مشغول کار با اسمارت فون ها در زمان های کوتاه بیکاری خود هستند. این افراد اصلا نمی توانند تمرکز لازم را داشته باشند که به موضوع و ایده ای فکر نمایند.

در حالی که تصور می کنیم با گشت و گذار در اینترنت، توییتر، اینستاگرام و سایت های مختلف داریم اطلاعات بیشتری کسب می کنیم و ذهن فعال تری داریم ولی به همان اندازه نیز پشت سرهم به مغز فشار وارد می کنیم تا فرصت هیچ گونه پردازش و تحلیل اطلاعات یا ایده هایی را نداشته باشد.

علم چیز دیگری می گوید. طی تحقیقاتی که در سال 2012 پیرامون فعالیت های ذهنی انجام شد؛ مغز در حالتی به نام default mode که اساسا وقت های استراحت کوتاه میان کارهای روزانه ما است؛ بهره وری و رشد بهتری دارد. در این تحقیق، شبکه های اجتماعی یک مانع و مشکل بر سر راه توفان های فکری شناخته شدند.

پس، این روزها به جای استراحت دادن به ذهن و انجام ندادن هیچ کار فکری در زمان های بیکاری و استراحت های کوتاه کاری، مشغول لایک کردن و افزایش فالور هستیم که هیچ چیز جدیدی به این دنیا اضافه نمی نمایند.

یک ساعت در هفته برای پرورش ذهن کافی است

حتما داستان های قدیمی پیدا کردن ایده های ناب زیر دوش حمام یا درخت سیب و لحظه ای خیره شدن به نقطه ای را شنیدید. قطعا شامپو باعث تحریک نورون های مغز شما برای فعالیت و بهره وری بیشتر نمی شوند؛ بلکه تنها بودن با افکارتان است که باعث افزایش بهره وری و کارایی ذهن می گردد. البته، اگر این روزها با خودتان هدست ها و هدفون های بلوتوثی به حمام و زیر دوش آب گرم نبرید.

در مقاله منتشر شده ژورنال شخصیت و روان شناسی اجتماعی می خوانیم: دستیابی به راهکار های خلاق و بینش های روشن با شناخت های درونی به دست می آید. افراد در هنگام استراحت و زمان هایی که روحیه مثبتی دارند بیشتر به این دریافت های درونی می رسند تا اینکه در زمان های کار زیاد و فشارهای طاقت فرسای که ذهن سرگردان است.

طی یک دهه گذشته تولیدات خلاقانه به طرز چشمگیری کاهش پیدا نموده است. چون ما زمان و انرژی بیشتری برای کار کردن می گذاریم و هیچ وقتی برای رها کردن ذهن و آزاد گذاشتن او نداریم.

به شدت احتیاج داریم وقت هایی از روز یا هفته را به ذهن استراحت دهیم. باید یک ساعتی به گوشه ای نشسته و به معنای واقعی کلمه فکر کنیم و تامل داشته باشیم. همین طور، وقت هایی که ورزش می کنیم یا در حال پیاده روی و دویدن هستیم؛ کمتر ذهن را درگیر کنیم. بهتر است هدفون را از گوش دربیاوریم تا بهترین ایده ها سراغ شما بیایند.

مطمئن باشید ایده های جدید و تفکرات نو به همان اندازه جذاب و سرگرم نماینده هستند که شما امروز در اینستاگرام مشغول بازدید ده ها پست دوستان بودید.

منبع

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2866

به "چرا بیشتر وقت ها، ایده های خلاقانه، به جای اینکه هنگام کوشش ذهنی شدید به سرمان راه یابند، وقتی اصلا هیچ کار خاصی نمی کنیم، جرفه می زنند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیشتر وقت ها، ایده های خلاقانه، به جای اینکه هنگام کوشش ذهنی شدید به سرمان راه یابند، وقتی اصلا هیچ کار خاصی نمی کنیم، جرفه می زنند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید