کالا های اساسی به اندازه 2 برابر احتیاج کشور ذخیره شده است

به گزارش پرسینا بلاگ، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ذخیره سازی کالا های اساسی به میزان دو برابر احتیاج داخلی کشور اطلاع داد و گفت: صادرات کشور علیرغم سخت ترین تحریم ها به 32 میلیارد دلار رسیده است.

کالا های اساسی به اندازه 2 برابر احتیاج کشور ذخیره شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی با اشاره به شرایط بسیار مناسب ذخایر کالاهای استراتژیک، گفت: هم اکنون ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط بسیار مطلوبی به سر می برد و برآوردها حکایت از آن است که به منظور تامین به موقع کالاهای مورد احتیاج، میزان ذخایر دو برابر احتیاج کشور است.

وی اضافه نمود: در این میان ستاد تنظیم بازار کشور به عنوان یک ستاد فرماندهی در حوزه بازار، جلسات خود را به صورت مرتب و هفتگی برگزار نموده که در آن، همراهی تمامی دستگاه های اجرایی عضو با این ستاد، بیش از هر زمان دیگری مشهود است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ مالی به سر می برد و دشمنان کوشش نموده اند تا با وضع بی سابقه ترین تحریم ها، تعطیلی فراوری و ضربه به معیشت مردم را دنبال نمایند، اضافه نمود: در چنین شرایطی، صادرنمایندگان کشور به عنوان خط شکنان صحنه جنگ مالی، وارد بازارهای هدف شده و علیرغم تمامی محدودیت هایی که پیش روی آنها قرار گرفته است، توانسته اند در نه ماهه ابتدای امسال، بالغ بر 32 میلیارد دلار صادرات داشته باشند.

وی از رشد 19 درصدی میزان صادرات کشور در این مدت اطلاع داد و گفت: البته صادرات به لحاظ ریالی نیز با رشد روبرو بوده؛ اما به دلیل تعدیل نرخ پایه های صادراتی که به درخواست صادرنمایندگان کشور اتفاق افتاده، افزایش ارزشی صادرات به لحاظ دلاری، خود را چندان نشان نداده است؛ اما به هر حال رشد صادرات کشور نشان می دهد که نقشه دشمنان نقش بر آب شده است.

مدرس خیابانی گفت: آنچه که ظرف شش ماه گذشته در حوزه تنظیم بازار و تمرکز بر تامین احتیاجهای سبد مصرفی خانوارها اتفاق افتاده، حکایت از ثبات نسبی و ایجاد آرامش در بازار دارد؛ به نحوی که مولفه های تنظیم بازار یعنی موجودی و قیمت کالاها به خوبی رصد شده و مورد مراقبت قرار گرفته است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که در سیاستگذاری دولت، همیشه وفور کالا دارای اولویت بوده و در کنار آن، مولفه قیمت هم لحاظ شده و امروز ذخایر کالایی کشور که به دو برابر میزان احتیاج افزایش یافته نیز، ناشی از اجرای همین سیاست بوده است.

قائم مقام وزیر بازرگانی با بیان اینکه تنظیم بازار، یک اقدام فرابخشی است، گفت: یک سازمان یا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند تنظیم بازار را انجام دهد؛ همانطور که بیش از 14 دستگاه در این زمینه، دخیل هستند که همه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا بازار به خوبی تنظیم گردد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه از محل حمایت فراوری، در درازمدت حتماً مصرف نماینده نیز حمایت خواهد شد، گفت: این سیاست مهم در حوزه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می گردد؛ البته به موازات این توجه به فراوری برای تنظیم بازار، تأمین، توزیع، نظارت و اطلاع رسانی چهار شاخصه اصلی در تنظیم بازار است که هر کدام از این موارد دستخوش مشکل شوند، تنظیم بازار به هم خواهد ریخت.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه شش ماه است که قیمت مرغ در دامنه 11 تا 12 هزار تومانی نوسان می نماید، گفت: امروز کشور شرایط بسیار مناسبی را به جهت ذخیره مرغ دارد و هیچ زمانی در دوره اجرای سیاستهای تنظیم بازار، چنین ذخیره ای وجود نداشته است. در این میان، در بسیاری از کالاها نگرانی از بابت ذخیره نداریم و شرایط بسیاری بهتری نسبت به اوایل امسال تجربه می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3102

به "کالا های اساسی به اندازه 2 برابر احتیاج کشور ذخیره شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالا های اساسی به اندازه 2 برابر احتیاج کشور ذخیره شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید