کشف اولین آثار خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف اولین آثار از دوره خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی اطلاع داد.

کشف اولین آثار خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل، نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز سه شنبه 22 آبان 97 در خصوص آخرین دستاوردهای کاوش در قلعه آلاجوق گرمی توضیح داد: در عملیات کاوش این قلعه تاریخی آثاری از دوره خوارزمشاهی کشف شده است.

او با بیان اینکه پیش از این آثاری از دوره خوارزمشاهی در منطقه آذربایجان مشاهده نشده بود، اضافه نمود: با توجه به اینکه جلال الدین خوارزمشاهی در فاصله زمانی سال های 624 تا 628 به خوی، اردبیل و مغان سفر نموده است، شواهد و نشانه های باستان شناسی نشان می دهد مدتی در قلعه آلاجوق سکونت داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل افزود: اینکه این قلعه توسط خوارزمشاهیان احداث شده و یا حضور آن ها صرفا سکونت در مدتی چند ساله بوده در حال مطالعه و آنالیز است.

به گفته فلاحی در پی کاوش در قلعه آلاجوق گرمی تاسیسات استحکامی، برج های دفاعی، آب انبار و فضاهای مسکونی از جمله مطبخ و اتاق خواب نیز کشف شده است.

او افزود: همچنین در عملیات کاوش بقایای پل آلاجوق که قلعه آلاجوق را به دره رود متصل می نماید و گورستان کشف شده و آثاری که احتمال داده می گردد، بیانگر بقایای یک کاروان سرا است کشف شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل با اشاره به اینکه آثار کشف شده به قرن چهار، دوره سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی مرتبط است، افزود: کاوش ها تا 10 آذرماه ادامه دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 19

به "کشف اولین آثار خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اولین آثار خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید