کلیسای وانک اصفهان

به گزارش پرسینا بلاگ، کلیسای وانک مانند نگینی درخشان در مرکز شهر اصفهان است.

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک از بزرگ ترین جاذبه های تاریخی و مذهبی در محله جلفا و از جا های دیدنی وانک است. امروزه این کلیسا جایگاه قدرتمندی میان ارامنه اصفهان دارد و در کل جهان نیز شناخته شده است. در بازدید از این جاذبه تاریخی در شهر اصفهان می توانید ساعت هایی طولانی از تماشای زیبایی های بخش های مختلف کلیسای وانک لذت ببرید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

درباره کلیسای وانک

کلیسای وانک را ارامنه مهاجر در دوره شاه عباس صفوی ساخته اند؛ البته شکل اولیه آن با بنای امروزی متفاوت بوده است. در ابتدا این کلیسا تنها کاربردی مذهبی برای مسیحیان داشت؛ اما امروزه بیشترین توجه به بعد تاریخی و جاذبه فرهنگی کلیسا جذب می شود.

کلیسای وانک بزرگ ترین و معروف ترین کلیسای ایران به شمار می رود و هم چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است.

معماری کلیسای وانک

کلیسای وانک در مساحتی در حدود 8700 متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به 4000 متر مربع از این مساحت را ساختمان ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می دهند. نمای بیرونی کلیسا با آجر پوشیده شده است.

در میان بافت آجری دیوارها کاشی هایی با تصویر فرشته های بالدار دیده می شوند. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگ فرش هستند.

نقاشی های کلیسای وانک

از زیباترین بخش های معماری در کلیسای وانک، نقاشی های کلیسای وانک در قسمت داخلی ساختمان اصلی است. دیوارهای داخل سالن کلیسا با گچ کاری پوشیده شده اند و در تمام دیوارها نقاشی های باشکوه به چشم می خورند.

معماری داخلی کلیسای وانک از نظر طلا کاری و تذهیب و نقاشی های دیواری منحصربه فرد است و نه تنها در ایران، بلکه در جهان کلیسایی شناخته شده با معماری برجسته است.

بخش های کلیسای وانک

کلیسای وانک به مرور زمان بسیار کامل شده است و قسمت های زیادی به آن اضافه شده اند. فرایند تکامل بخش های مختلف کلیسای وانک با گذشت زمان به خوبی مشهود است.

گرچه بخش هایی نیز به مرور زمان از بین رفته اند، اما قسمت های زیادی در طول سال ها اضافه، بازسازی و تجهیز شده اند. در این کلیسا بخش هایی مانند موزه، کتابخانه، دیر، ناقوس خانه، برج ساعت، چاپخانه و اماکن اداری وجود دارند.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد جاذبه های گردشگری اصفهان از مهمانسرای عباسی اصفهان ؛ تاریخ کهن در خدمت توریسم مدرن دیدن کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5643

به "کلیسای وانک اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای وانک اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید