کوچکترین فسیل دنیا اشتباهی دسته بندی شده بود

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان با اعتراف به اینکه کوچکترین دایناسور دنیا در حقیقت یک مارمولک است، تحقیقات خود در این باره را پس گرفته اند. در این پژوهش ها فسیل 99 میلیون ساله به درستی دسته بندی نشده بوده است.

کوچکترین فسیل دنیا اشتباهی دسته بندی شده بود

البته باید اشاره نمود مارمولک یا سوسمار نام عمومی گروه بسیار عظیمی از خزندگان است که نزدیک به 5600 گونه را تشکیل می دهند.

محققان ادعا می کردند فسیلی از یک جمجمه که به طرز خارق العاده ای در کهربا حفظ شده بود، به یک دایناسور بسیار کوچک و به اندازه مرغ مگس خوار به نام Oculudentavis khaungraae تعلق دارد.

اما پس از آنکه تحقیق مذکور در ماه مارس در ژورنال نیچر منتشر شد، دیرین شناسان درباره طبقه بندی این دایناسور اظهار تردید کردند.

هرچند در بدو امر مولفان هرگونه انتقادی را رد کردند اما از آن موقع تا به امروز شواهد مختلفی از یک فسیل مشابه (که به عنوان مارمولک دسته بندی شده)، نشان می دهد در تحقیق اولیه اشتباهاتی اجرا شده است.

مارمولک ها مانند دایناسور خزنده هستند اما از یک گروه کاملا متمایز به حساب می آیند. نمونه فسیل 99 ساله اولیه که HPG-15-3 نام دارد در یک سنگ کهربا در شمال میانمار کشف شد. مولفان تحقیق درباره این فسیل ادعا می نمایند مشخصات فسیل(چشمان عظیم و دندان ها) همچنان درست شناسایی شده اند، حتی اگر مکان آنها در درخت تکامل حیات به اشتباه تخمین زده شده باشد.

آنها در این باره می گویند: ما این تحقیق را پس می گیریم تا اطلاعات نادرست را از متون علمی حذف کنیم. اما توصیف مشخصات Oculudentavis khaungraae همچنان معتبر است. یک تحقیق منتشر نشده درباره نمونه ای جدید تردیدهایی درباره نظریه های درخصوص شرایط رابطه تکاملی نمونهHPG-15-3 ایجاد نموده است.

آندرئا کائو یکی از دیرین شناسان دانشگاه بولونیا، از محققانی است که درباره طبقه بندی اولیه فسیل با تردید برخورد کرد. به گفته او HPG-15-3 حدود 10 ویژگی مامولک ها را دارد! کائو در این باره به نشریه نیچر اعلام نموده بود؛ با توجه به آنکه وجوه مختلف نمونه فسیل های مذکور تا به امروز در فسیل های پرندگان همین عصر(99 میلیون سال قبل) مشاهده نشده، نمی توان این احتمال را نادیده گرفت که HPG-15-3 ازدسته مارمولک ها باشد.

البته بازپس دریافت تحقیقات در حوزه دیرین شناسی چندان عجیب نیست، به خصوص اگر پژوهش درباره گروهی از فسیل های ناشناخته مانند HPG-15-3 باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4961

به "کوچکترین فسیل دنیا اشتباهی دسته بندی شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین فسیل دنیا اشتباهی دسته بندی شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید