گزارش جدید پنتاگون، آمریکا را زیر سوال برد

به گزارش پرسینا بلاگ، ایسنا نوشت: محققان و گروه های حقوق بشری به ویژه ایروارز، عفو بین الملل و ناظران سازمان ملل متحد در افغانستان میزان کشته ها و مجروحان غیرنظامی ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده در سراسر دنیا را بسیار بالاتر از آنچه پنتاگون مدعی است، گزارش داده اند.

گزارش جدید پنتاگون، آمریکا را زیر سوال برد

در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره، تعداد تلفات و مجروحان غیرنظامی ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده در سراسر دنیا بیش از 100 مورد گزارش شده است. اما محققان و گروه های حقوق بشری به ویژه ایروارز، عفو بین الملل و ناظران سازمان ملل متحد در افغانستان میزان تلفات واقعی را بسیار بالاتر از آن اعلام نموده اند. طبق آمار آنها، غیرنظامیان کشته شده به دست آمریکا در 2020 تقریبا پنج برابر بیشتر از اقرار پنتاگون است.

تنها برای سال 2020 وزارت دفاع آمریکا گفته است که نیروهایش در افغانستان، سومالی و عراق جان 23 غیرنظامی را گرفته و 10 تن دیگر را مجروح نموده اند. 65 مورد دیگر مرگ و میر و 22 مورد مجروح دیگر هم برای سال های 2017 تا 2019 گزارش شد که عمدتا در سوریه و یمن بود.

در مقابل، حداقل تخمین عمومی از تلفات غیرنظامیان ناشی از اقدامات نیروهای آمریکایی طی سال 2020 در پنج کشور درگیر 102 کشته بوده که تقریباً 5 برابر بیشتر از آنچه وزارت دفاع اعلام می نماید، می گردد.

خصوصا به نظر می رسد تلفات اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان رسما پایین تر اعلام شده است. در حالیکه پنتاگون تنها 20 مورد مرگ و پنج زخمی از اقدامات خودش در سال گذشته اعلام می نماید، یوناما (آژانس سرشناس سازمان ملل متحد در افغانستان) میگوید نیروهای بین المللی دست کم جان 89 غیر نظامی را گرفته و 31 تن دیگر را زخمی کردند. پرسنل ایالات متحده حجم انبوهی از نیروهای خارجی را تشکیل می دهند.

وزارت دفاع آمریکا درباره سومالی هم تنها یک مورد تلفات غیرنظامی ناشی از تحرکات ایالات متحده در سال گذشته بیان کرد. این در حالیست که ایروارز و دیگران می گویند حداقل غیرنظامیان کشته شده در آنجا هفت تن است.

در عراق و سوریه هم گرچه نیروهای آمریکایی تنها یک کشته اعلام نموده اند اما گزارش های محلی از کشته شدن دست کم شش غیرنظامی به وسیله اقدامات آمریکا حکایت دارند. تنها در خصوص یمن اتفاق نظر وجود دارد که سازمان های ناظر و پنتاگون گفته اند احتمالا تلفات غیرنظامی ناشی از اقدامات آمریکا طی این سال وجود نداشته است.

سند 21 صفحه ای پنتاگون که 28 مه تحت عنوان گزارش سالانه درباره تلفات غیرنظامی در ارتباط با عملیات های نظامی ایالات متحده در 2020 منتشر شد، از سال 2018 براساس قوانین آمریکا الزامی شده است.

این گزارش تازه از کاهش چشمگیر عملیات های نظامی آمریکا در سال های ریاست جمهوری دونالد ترامپ حکایت دارد. براساس برآورد ایروارز، حدود 1000حمله آمریکا در چهار کشور جنگ زده در طول 2020 وجود داشته که از حدود 3500 حمله سال پیشین آن و اوج 13 هزار اقدام نظامی آمریکا حین 2016 کاهش نشان می دهد. کشته شدگان غیرنظامی اعلام شده از 132 مورد سال 2019 به 23 مورد در 2020 رسیده است.

بیشتر تلفات غیرنظامی که پنتاگون برای 2020 اعلام نموده، در افغانستان بوده است و این در حالیست که مدت بیشتری از سال آتش بس مهمی میان نیروهای آمریکایی و طالبان برقرار بوده است. براساس گزارش جدید پنتاگون، 20 غیرنظامی کشته و پنج تن در هفت عملیات نظامی آمریکا به ویژه حملات هوایی آسیب دیده اند.

با این حال، هیات سازمان ملل در افغانستان (یوناما) که از سال 2009 اطلاعات گسترده ای را در خصوص آسیب ها به غیرنظامیان از سوی همه طرف های درگیر جنگ ثبت نموده است، تلفات را بسیار بیشتر بیان کرد. براساس گزارش سالانه آن برای 2020 که اوایل سال جاری منتشر شد، یوناما 120 مورد تلفات غیرنظامی را به نیروهای نظامی بین المللی نسبت داده است که شامل 89 کشته و 31 زخمی می گردد.

در حالی که این تلفات فقط یک درصد از کل تلفات غیرنظامیان در یک سال افغانستان را نشان می داد، با توجه به کشته شدن بیشتر غیرنظامیان توسط طالبان و نیروهای افغان، نگران کننده ترین مسئله کم اهمیت شمردن تاثیر وزارت دفاع آمریکا بر غیرنظامیان بود و یوناما چهار و نیم برابر مرگ و میر بیشتر در مقایسه با مواردی که رسماً توسط پنتاگون پذیرفته شده و بر اثر اقدامات ایالات متحده بوده، اعلام نموده است.

311311

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7345

به "گزارش جدید پنتاگون، آمریکا را زیر سوال برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش جدید پنتاگون، آمریکا را زیر سوال برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید