گزیده نقدهای انیمیشن برادران سوپر ماریو؛ صدرنشین باکس آفیس

به گزارش پرسینا بلاگ، نزدیک به یک ماه است که از اکران فیلم برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie) در سینماهای دنیا گذشته. در این مدت این فیلم به رکوردهای بسیار خوبی دست پیدا نموده. حالا برادران سوپر ماریو لقب پر فروش ترین اقتباس سینمایی از روی بازی های ویدیویی را به خود اختصاص داده. این فیلم با فروش بیش از یک میلیارد دلار در تنها 26 روز، اولین فیلم سال 2023 و دهمین انیمیشن تاریخ سینما است که فروشش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. این نکته هم جالب است که یک اقتباس از روی یک بازی ویدیویی قدیمی و نوستالژیک، پس از فیلمپارک ژوراسیک(Jurassic World) و فیلمای تی (E.T. The Extraterrestrial) حالا سومین فیلم پرفروش تاریخ یونیورسال در آمریکای شمالی محسوب می گردد. ایلومینیشن اینترتینمنت با همکاری نینتندو و با نظارت کامل شیگرو میاموتو، خالق بازی سوپر ماریو، این فیلم را فراوری نموده اند. فیلم به داستان پیدایش برادران ماریو و لوئیجی، دو لوله کش ایتالیایی-آمریکایی، می پردازد که به دنیای دیگری منتقل می شوند و درگیر نبردی بین ماشروم کینگدام به رهبری پرنسس پیچ و کوپا به رهبری باوزر می شوند.

گزیده نقدهای انیمیشن برادران سوپر ماریو؛ صدرنشین باکس آفیس

اما موضوع اصلی این است که آیا واقعا این انیمیشن که در صدر گیشه نشسته است، واقعا محصول فوق العاده ای است؟ یا فاکتورهای دیگری آن را به این مرحله رسانده است. در یک ماه گذشته نقدهای زیادی درباره این انیمیشن منتشر شده و هواداران و مخالفان زیادی هم پیدا نموده. در ادامه با آنالیز چند گزیده نقد، به این انیمیشن بیشتر پرداخته ایم.

نقدهای منفی

فقط محبوبیت کافی نیست

منتقد سایت اسکرین رنت (screenrant.com) فیلم برادران سوپر ماریو را کوششی ناکام می داند. این دومین بار است که پس از 30 سال اقتباسی دوباره از بازی نوستالژیک و قدیمی سوپر ماریو ساخته می شود. فیلم اول که در 1993 ساخته شد، ناامیدنماینده بود، اما محصول 2023 هم جز خاطره بازی و تصاویر قشنگ، محتوایی را به بیننده اضافه نمی کند. منتقد اسکرین رنت اولین مشکل فیلم را ضعف در شخصیت پردازی می داند. از تقابل ضعیف ماریو و لوئیجی به عنوان دو برادر تا سرعت تند داستان پردازی فیلم در نیمه دوم آن که دو برادر را وارد جهانی دیگر می شوند، همه بر شناخت مخاطب از کاراکترها اثر منفی می گذارد.

این که مبنای ساخت یک فیلم تنها نوستالژی یک اثر قدیمی باشد، نمی تواند یک اثر را به پیروزیت برساند. برادران سوپر ماریو پر از ارجاعات به بازی است، از تخم مرغ های رنگ شده و قارچ ها گرفته تا اصرار بر برجسته کردن شعار همیشگی ماریو بر اینکه نباید تسلیم شد. در مجموع فیلم برادران سوپر ماریو برای هواداران برند نینتندو که سازنده بازی است یا کسانی که خاطرات خوبی از بازی های ماریو در دوران کودکی خود دارند، بسیار مناسب است. اما اگر کسی عاشق ماریو نباشد، نمی تواند به راحتی با فیلم ارتباط برقرار کند. این به راحتی نشان می دهد که محبوبیت به تنهایی کافی نیست و محتوا سهم بیشتر در مجذوب نمایندهیت یک اثر دارد.

بازی برای ماریو تمام شد

منتقد گاردین برادران سوپر ماریو را آخرین فرصت برای سازندگان این بازی می داند که می خواهند محصول خود را تبدیل به فیلمی مجذوب نماینده نمایند. در واقع شاید آشفتگی در داستان و محتوای فراوری شده برای بچه ها که تنها از بازی نور و رنگ لذت می برند مجذوب نماینده باشد، اما حتی نوجوانانی که با سوپر ماریو خاطره چندانی ندانرد، نمی توانند این فیلم را به عنوان یک محصول سرگرم نماینده بپذیرند. انگار تنها سازندگان با استفاده از میراث ماریو سعی در اسختن اثری داشته اند تا به سود برسند. اما کمترین کوشش را حتی برای هواداران خود نموده اند.

نقدهای مثبت انیمیشن برادران سوپر ماریو

سرگرم نماینده مانند نسخه بازی

منتقد شبکه ای بی سی نیوز (abc News) برادران سوپر ماریو را یک اتفاق خوب می داند که می تواند در کنار بازی قدیمی یک مجموعه سرگم نماینده را ارائه دهد. به هرحال نباید انتظار معجزه داشت. حتی ممکن است فیلم در بعضی دقایق کسل نماینده باشد، اما همین که سازندگان کوشش نموده اند از یک خط داستان که تبدیل به بازی شده، محصولی فراوری نمایند که بیش از یک میلیارد دلار بفروشد، یعنی مخاطب خودش را پیدا نموده. منتقدان بیشتر به محتوا و ساختار و ویژگی های فنی و تخصصی نگاه می نمایند، در صورتی که برای یک 5 ساله واقعی یا کودک درون همه ما، همین بازسازی بازی خودش یک اتفاق مهم است.

شاید مهم ترین راز پیروزیت سوپر ماریو در گیشه، انیمیشنی بودن آن است. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که هرچیزی را باور کنید، حتی اگر داستان عمیق و گاهی غیرمنطقی به نظر برسد. سازندگان این بار تصمیم گرفتند ماریو را به دنیایی ناشناخته ببرند تا هر اتفاقی برایش افتاد بیننده آن را بپذیرد. چون در نسخه ای که در سال 1993 ساخته شد، داستان در زمین می گذشت و بسیار ناامیدنماینده بود.

کمدی، اکشن و آموزنده

منتقد شیکاگو سان تایمز (chicago.suntimes) نقد خود را با چند سوال درباره شخصیت های اصلی آغاز نموده که آنها چند ساله هستند و واقعا اهل ایتالیا هستند یا نه؟ اما در ادامه با اشاره به این موضوع که آغاز برادران سوپر ماریو کند و غیرقابل پذیرش است، داستان پردازی هایی که دو برادر را به سرزمینی ناشناخته می رساند نقطه قوت قصه می داند. حضور پرنسس هلو به عنوان کسی که به ماریو شهامت می دهد، تا به مبارزه ادامه دهد، از نکات مثبت دیگر این فیلم است. انگار سازندگان علاوه بر وفادار بودن به بازی، با واقعی سازی شخصیت ها محبوب می خواسته اند به مجذوب نمایندهیت هرچه بیشتر فیلم و در ادامه آن بازی نوستالژیک بپردازند و پیروز بوده اند. در خاتمه شاید کمی شعاری به نظر برسد که دو برادر مدام درباره اینکه تا وقتی با هم هستند چیزی نمی تواند آنها را از بین ببرد، صحبت می نمایند، اما این پیغام برای بچه ها به عنوان طیف گسترده مخاطبان فیلم، جنبه آموزشی دارد و قابل پذیرش است. این را نباید فراموش کرد که چاشنی کمدی، در کنار اکشن زیاد فیلم، برادران سوپر ماریو را به این جایگاه در گیشه رسانده است.

منتقدان سخت گیرند

بسیاری از منتقدان که هوادار برادران سوپر ماریو هستند، معتقدند، منتقدان مخالف، سخت گیر و حتی با دیوانگی درباره این فیلم نقد می نویسند. منتقد فوربس (forbes) فیلم را سرگرم نماینده و حتی عالی می داند. ترکیبی ار هیجان، رنگ، تخیل و موسیقی که علاوه بر یادآوری بازی با داستان و صحنه ها کامل هماهنگ است. اما با وجود همه این ویژگی های مثبت، در سایت راتن تومیتوز به فیلم تنها 60 درصد رای مثبت داده اند که اصلا قابل پذیرش نیست. چون تصمیم گیرنده اصلی درباره موفیقت یک انیمیشن نوستالژیک مردم هستند که با انفجار در گیشه، نشان دادند ماریو هنوز دوست داشتنی است.

یکی از دلایلی که ممکن است بعضی منتقدان درباره برادران سوپر ماریو سخت گیری نمایند احتمالا به این موضوع بر می شود که آنها چندان هوادار بازی و شخصیت این لوله کش نبوده اند. چون اگر کسی با این بازی خاطره داشته باشد متوجه می شود که این فیلم یکی از برترین فرانچایزها و اقتباس هایی است که می توانسته تا به حال از روی یک بازی ویدیویی قدیمی ساخته شود. فیلمی که به علاقمندان ماریو این اجازه را می دهد که آن مرد کوچولو را روی بزرگترین پرده های سینما ببینند و با آن زندگی و خاطره بازی نمایند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8241

به "گزیده نقدهای انیمیشن برادران سوپر ماریو؛ صدرنشین باکس آفیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزیده نقدهای انیمیشن برادران سوپر ماریو؛ صدرنشین باکس آفیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید