گشتی در اخبار تئاتر؛ از دومین هفته تعطیلی کرونایی تئاتر تا تولد 55 سالگی سنگلج

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران (پانا)- حوزه فرهنگ و هنر؛ از جمله تئاتر طی هفته جاری مانند دیگر شاخه ها با اتفاقات متعدد روبرو بود که از مهمترین آن می توان به تمدید تعطیلی فعالیت های تئاتری به سبب کرونا به هفته دوم تا کاشت درختی به نام زنده نام عباس جوانمرد در تولد 55 سالگی تماشاخانه سنگلج اشاره نمود.

گشتی در اخبار تئاتر؛ از دومین هفته تعطیلی کرونایی تئاتر تا تولد 55 سالگی سنگلج

به گزارش ایرنا، دهه نخست مهر و انتها فعالیت های فشرده گروه های نمایشی برای جبران تعطیلی پنج ماهه فعالیت های شان به سبب شیوع کرونا در حالی به دهه دوم رسید که با شدت دریافت موج سوم این ویروس در اغلب استان ها و شهرستان های کشور بار دیگر شاهد تعطیلی فعالیت هنرمندان این عرصه برای دومین هفته متوالی در پایتخت و بعضی دیگر استان های کشور هستیم.

هر چند در همین دو هفته، تجربه پیشین تعطیلی به سبب شیوع این ویروس، باعث توقف فعالیت های هنرمندان عرصه نمایش کشور نشد و از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت های اهالی این هنر در عرصه های مختلف فراوری، اجرا و جشنواره ها به گوش می رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات می توان به رسیدن تعطیلی فعالیت های تئاتری به سبب کرونا به هفته دوم، کاشت درختی به نام زنده نام عباس جوانمرد در جشن تولد 55 سالگی تماشاخانه سنگلج، حضور عناصر خودسر در تماشاخانه سپند، انتخاب مجدد ایرج راد به عنوان رییس شورای عالی خانه هنرمندان، انتصاب مدیر جدید دفتر انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی، مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و آستان قدس رضوی در اجرای نمایش های دهه انتهای صفر، اجرای نمایش مختلفیم در پردیس تئاتر شهرزاد، برگزاری مجالس شبیه خوانی تعزیت در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب، معرفی هیات انتخاب آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت و رویدادهای دیگر اشاره نمود.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی 16 تا 21 مهر 1399 مرور کنید.

رسیدن تعطیلی فعالیت های تئاتری به سبب کرونا به هفته دوم

بنا بر اطلاعیه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری از جمله تئاتر و سینما یک هفته دیگر هم تمدید شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیانیه ای تاکید نمود: به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه باتوجه به اهمیت موضوع، از محدودیت های اعلام شده ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت می نماید.

بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونای تهران مراکز تئاتری، ماندد سینماها و دیگر محیط های فرهنگی و هنری به مدت یک هفته دیگر یعنی از 19 تا 25 مهر تعطیل خواهد بود.

کاشت درخت به یاد عباس جوانمرد در سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج

مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج 19 مهرماه به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی به شکلی متفاوت و با حضور معدودی از هنرمندان در پارک شهر (مقابل تماشاخانه سنگلج) برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور اسماعیل خلج، بهزاد فراهانی، قادر آشنا مدیر کل اداره هنرهای نمایشی سعید شاه میر معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 12، مصطفی عرفانیان شهردار ناحیه دو منطقه 12 و تعدادی دیگر از هنرمندان برگزار گردید، درختی به یاد و نام زنده یاد عباس جوانمرد بنیانگذار گروه هنر ملی و از بانیان و موسسان تماشاخانه سنگلج کاشته شد.

بهزاد فراهانی که خود از اعضای گروه هنر ملی بوده در این مراسم در خصوص شخصیت هنری عباس جوانمرد و اهمیت جایگاهش در شکل گیری جریان تئاتر حرفه ای گفت: عباس جوانمرد اولین کارگردان تئاتری است که توانست تئاتر را به بیرون از مرزهای ایران برده و نمایش هایش را در فستیوال های معتبر جهانی به اجرا درآورد. آثار عباس جوانمرد به لحاظ تکنیک تئاتری بسیار پخته و در درجه بالایی قرار داشت. او در تربیت بازیگران گروه بسیار پیروز بود و به مقوله بیان در بازیگری بسیار اهمیت می داد به طوری که تمام اعضای گروه هنر ملی در این مورد سرآمد زمانه خود بودند.

فراهانی که خود را از اعضای با وفای گروه هنر ملی می داند، اضافه نمود: عباس جوانمرد در آثارش همیشه به سراغ متن ها و کاراکترهای پر چالش می رفت و با آن دست و پنجه نرم می کرد.

عناصر خودسر راهی تماشاخانه سپند می شوند

محمد میرعلی اکبری نویسنده و کارگردان، نمایش عناصر خودسر را به تماشاخانه سپند می برد. نمایشنامه عناصر خودسر به قلم میرعلی اکبری به تازگی از سوی انتشارات نیو به چاپ رسیده است.

محمدرضا آزادفرد، علی نجفی، حسین کشفی اصل و امیر عدل پرور از جمله بازیگرانی هستند که در نمایش عناصر خودسر به ایفای نقش می پردازند.

عناصر خودسر درامی اجتماعی است که به مقوله رانندگی های غیراصولی در سطح شهر و چالش هایی که این موضوع به وجود می آورد، می پردازد.

انتخاب مجدد ایرج راد به عنوان رییس شورای عالی خانه هنرمندان

ایرج راد برای دو سال دیگر به عنوان رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شد.

در اولین نشست دور جدید شورای عالی خانه هنرمندان ایران که 20 مهر 1399 برگزار گردید، اعضای جدید این شورا انتخاب شدند.

پس از بحث و آنالیز به اتفاق آرا ایرج راد به عنوان رییس شورای عالی، حمیدرضا نوربخش به عنوان نایب رییس، امیر علیخانی راد به عنوان خزانه دار و روانبخش صادقی به عنوان دبیر شورای عالی به مدت 2 سال انتخاب شدند.

انتصاب مدیر جدید دفتر انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی ضمن معرفی مدیر انتشارات و پژوهش این اداره نوشت: این ظرفیت بالقوه وجود دارد تا به مدد پژوهش و تحقیق و جمع آوری و نشر آثار هنرمندان، آینده درخشان را برای هنر تئاتر رقم زد.

مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، مهرداد رایانی مخصوص مدیر پیشین این دفتر، سعید اسدی مدیر جدید آن و بعضی از مدیران اداره کل در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار گردید.

قادر آشنا ضمن معرفی سعید اسدی به عنوان مدیر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی نوشت: در عرصه فعالیت هنرهای نمایشی حوزه پژوهش و انتشارات به جهت توجه به علم و دانش و احتیاجهای این حوزه و فراوری آثار شایسته هنری به خصوص ادبیات نمایشی حائز اهمیت است. توجه به اندیشه و زیرساخت و بنیان های فکری، اهداف و چشم انداز روشن را در برنامه ریزی ایجاد خواهد نمود؛ آن چه که به عنوان موضوع مهم تئاتر شناخته شده و احتیاج ضروری تئاتر کشور است.

با توجه به سرمایه فعال و موثر دانش آموختگان و نویسندگان و مولفان هنرهای نمایشی این ظرفیت بالقوه وجود دارد تا به مدد پژوهش و تحقیق و جمع آوری و نشر آثار هنرمندان علاوه بر شناخت و ترسیم شرایط گذشته و امروز، آینده درخشان را برای هنر تئاتر رقم زد. پژوهش کاربردی احتیاج امروز جامعه تئاتر است. در حوزه پژوهش امروز ما باید به سوال های متعددی که در حوزه تئاتر وجود دارد و ما تا امروز نتوانسته ایم آن ها را پیگیری کنیم، پاسخ دهیم.

دهه انتهای صفر و مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و آستان قدس رضوی

در ایام سوگواری آخر ماه صفر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با همکاری و مشارکت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری مشهد، ویژه برنامه سوگ خورشید را با حضور گروه های نمایش خیابانی از استان های مختلف کشور برگزار می نماید.

در این برنامه فرهنگی-هنری، گروه های نمایش خیابانی در مبادی حرم مطهر و شریف امام علی بن موسی الرضا (ع) برای زائران و مجاوران حریم رضوی به اجرای برنامه می پردازند.

آثار نمایشی این ویژه برنامه توسط فرهاد قائمیان، امیرحسین شفیعی و مهدی سیم ریز ارزیابی و انتخاب شدند.

این برنامه از روز سه شنبه 22 مهر در مشهد شروع خواهد شد.

اجرای نمایش مختلفیم در پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش مختلفیم به نویسندگی و کارگردانی آرمان شیرالی در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود. تجربه پیشین شیرالی نمایش گرگ ها در آشپزخانه بود که در تماشاخانه سپند روی صحنه رفت.

نمایش مختلفیم از اواسط آبان ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

برگزاری مجالس شبیه خوانی تعزیت در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب

تعزیه یکی از مهمترین نمایش های آیینی ایران است که نبود مکانی دائمی برای اجرا یکی از معضلات اساسی آن به حساب می آید؛ معضلی که طی سال های گذشته وجود داشته و مرتفع نشده است.

پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب میخواهد در راستای اهمیت این گونه نمایشی و فعالان آن، برنامه تعزیت را که اختصاص به برگزاری مجالس شبیه خوانی دارد، برگزار کند.

این مجموعه هنری طی این برنامه و در هر ماه، میزبان گروه ها و فعالان تعزیه خواهد بود تا به اجرای نسخه ها و مجالس مختلف بپردازند.

معرفی هیات انتخاب آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت

حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت طی احکامی جداگانه حمیدرضا افشار، سیروس همتی و امیر کربلایی زاده را به عنوان اعضای هیات انتخاب آثار بخش خیابانی و محیطی این جشنواره منصوب کرد.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیمه آذرماه 1399 برگزار می گردد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5511

به "گشتی در اخبار تئاتر؛ از دومین هفته تعطیلی کرونایی تئاتر تا تولد 55 سالگی سنگلج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در اخبار تئاتر؛ از دومین هفته تعطیلی کرونایی تئاتر تا تولد 55 سالگی سنگلج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید