20 خوراکی که مصرف آن ها باعث می گردد در زمستان گرم بمانید

به گزارش پرسینا بلاگ، فصل زمستان، بادهای سرد و هوای سرد را به همراه دارد. این فصل زمانی از سال است که تنها کاری که می خواهیم انجام دهیم این است که در پتوی گرم ونرم خود بخوابیم. این هوای سرد نه تنها بلند شدن از رختخواب را سخت می نماید بلکه باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی نیز می گردد. مسائل بهداشتی مانند کاهش انعطاف پذیری، سفتی عضلات و مفاصل و مشکلاتی از این دست که می تواند ناشی از هوای سرد باشد.

20 خوراکی که مصرف آن ها باعث می گردد در زمستان گرم بمانید

وقتی سرمای زمستانی ما را به لرزه می اندازد، علاوه بر اینکه تمایل داریم یک پتوی گرم دور خودمان بپیچیم، خوردن یا نوشیدن چیزی گرم نیز انتخابی غریزی و طبیعی به نظر می رسد!

در واقع در زمستان، بدن ما آغاز به هوس خوردن غذاهای گرم می نماید که باعث می گردد از درون احساس گرما کنیم. غذاهایی که شما را گرم نگه می دارند، تفاوت زیادی در توانایی شما برای عملکرد نرمال در طول زمستان ایجاد می نمایند. ضمن اینکه پوشیدن ژاکت و جوراب های ضخیم همواره هم کافی نیست.

بعضی از افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری نسبت به دما دارند. این ویژگی اغلب به کیفیت گردش خون شما مربوط می گردد. یعنی افرادی که فشارخون پایینی دارند، به راحتی گرم و سرد می شوند.

آیا تا به حال فکر نموده ایم که بدن ما چگونه کار می نماید؟ در فصل زمستان، بهتر است غذاهایی مصرف کنید که هضم آن ها بیشتر طول می کشد زیرا دمای بدن در طول متابولیسم این غذاها برای مدت بیشتری افزایش می یابد.

نوشیدنی های داغ مانند چای، قهوه، شکلات داغ نیز همواره آن گرمای مطلوب را به بدن شما می بخشند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد. برای حفظ گرمای بدن و مصونیت در برابر بیماری های زمستانی، لیست 20 ماده غذایی که در ادامه مطلب آمده را آنالیز کنید.

1. سبزیجات ریشه دار

مصرف سبزیجات ریشه دار (مانند تربچه، چغندر، هویج، شلغم و سیب زمینی شیرین) در زمستان به علت فرآیند مفیدی به نام ترموژنز که در بدن ایجاد می نمایند لازم است. ترموژنز اساساً به این معنی است: فرآیند فراوری گرما به وسیله بدن شما که در اثر متابولیسم غذا ایجاد می گردد. از نظر عملی، این بدان معنی است که غذاهایی که هضم آن ها بیشتر طول می کشد می تواند به افزایش دمای بدن شما یاری کند!

هضم سبزیجات ریشه دار بیشتر طول می کشد، بنابراین زمستان سال جاری آن ها را در شامی کباب یا سوپ های دلپذیر بریزید تا بتوانید سریع گرم شوید!

سبزیجات ریشه دار می توانند یک غذای جانبی عالی برای وعده های غذایی زمستانی باشند. تصادفی نیست که بسیاری از وعده های غذایی سنتی زمستانی شامل سبزیجات کامل، ورقه شده یا له شده هستند … آن ها به گرم نگه داشتن ما یاری می نمایند!

2. کربوهیدرات های پیچیده

از آنجایی که هوا بسیار سرد است، ممکن است خیلی بیشتر احساس گرسنگی کنید، اما بیشتر غذا نخورید بلکه هوشمندانه بخورید! خوردن بیسکویت، شکلات تخته ای و سایر تنقلات دنج در طول روز وسوسه انگیز است، اما کربوهیدرات های ساده خیلی سریع هضم می شوند، بنابراین شما را برای مدت طولانی گرم نمی نمایند.

روز خود را با بلغور جو دوسر یا فرنی آغاز کنید تا مدت بیشتری سیر و گرم بمانید. کربوهیدرات های پیچیده دیگر شامل غلات کامل، سیب زمینی و عدس است.

3. موز

یکی دیگر از گزینه های سالم و گزینه ای که می توان آن را روی بلغور جو دوسر یا فرنی صبحگاهی برش داد، موز است! موز حاوی ویتامین B و منیزیم است که به عملکرد صحیح تیروئید و غدد فوق کلیوی یاری می نماید. این غدد به تنظیم دمای بدن یاری می نمایند. بنابراین یک موز در روز از سرما خوردن شما جلوگیری می نماید!

موز بعلاوه می تواند خلق وخو و حافظه شما را تقویت کند، از یک موز در یک روز زمستانی با کره آجیل لذت ببرید، که برای ایجاد گرمای بیشتر در بدن، بسیار مفید است.

4. تخم مرغ

تخم مرغ اغلب به عنوان نیروگاه انرژی توصیف می گردد. این ماده غذایی نه تنها بدن شما را گرم نگه می دارد، بلکه سرشار از پروتئین و ویتامین است و می تواند به بدن شما در مبارزه با عفونت در زمستان یاری کند.

5. کافئین

کافئین متابولیسم شما را افزایش می دهد، که به نوبه خود می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد، پس ادامه دهید و آن فنجان اضافی قهوه را بریزید! گرمای بدن خود را با یک فنجان صبحگاهی بالا ببرید. در واقع این کافئین موجود در قهوه است که فرایند گرمازایی را فعال می نماید و شما را گرم می نماید (پس قهوه بدون کافئین ننوشید). اگر چای سیاه یا سبز را ترجیح می دهید، آن ها نیز همچنان شما را گرم می نمایند زیرا آن ها حاوی میزانی کافئین هستند.

6. چای زنجبیل داغ

چای زنجبیل داغ می تواند در یک روز سرد احساس گرما در درون شما ایجاد کند. زنجبیل برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و می تواند ترموژنز را تحریک کند. بعلاوه معرق است، به این معنی که به بدن شما یاری می نماید تا از درون به بیرون گرم گردد. گرم نگه داشتن شما تنها یکی از مزایای سلامتی نوشیدن چای زنجبیل است.

چای زنجبیل داغ متابولیسم شما را افزایش می دهد، به هضم غذا یاری می نماید و حتی جریان خون را برای گرم کردن انگشتان دست و پا افزایش می دهد.

و اگر هوادار چای زنجبیل نیستید، می توانید زنجبیل را به سوپ ها، خورش ها یا حتی اسموتی ها اضافه کنید، پس این گرم نماینده زمستانی را از دست ندهید!

این ریشه جادویی در زمستان ها نیز جادویی است. آن را به فنجان چای صبحگاهی خود اضافه کنید یا میزانی در غذای مورد علاقه خود بریزید، زنجبیل نه تنها شما را گرم نگه می دارد بلکه شما را از بیماری ها نیز دور نگه می دارد. از سرماخوردگی رنج می برید؟ یک فنجان چای زنجبیل بخارپز دوای شما است. حتی می توانید آن را به سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

زنجبیل دارای خواص گشادنمایندگی عروق است، به این معنی که رگ های خونی را شل می نماید، که به افزایش جریان خون یاری می نماید و باعث گرم شدن در سراسر بدن می گردد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنجبیل تنها ده دقیقه پس از مصرف چای زنجبیل دمای بدن زنان را افزایش می دهد و زنان را برای مدت طولانی تری نسبت به سایر نوشیدنی های گرم گرم نگه می دارد. چای زنجبیل برای شکم نیز تسکین دهنده است.

7. ادویه بیشتر

علاوه بر زنجبیل، در فصل زمستان نمی توانید این 5 ادویه طعم دار را از دست بدهید؛ زیره، دارچین، کنجد، فلفل و زردچوبه. بسیاری از مردم فکر می نمایند که سس فلفل تند راه چاره مناسبی است، اما در واقع سس تند باعث می گردد کمی عرق کنید، که شما را خنک می نماید. با این حال، زیره گرمای کمتری فراوری می نماید و بنابراین شما را برای مدت طولانی تری گرم نگه می دارد. ضمناً زردچوبه نسبت به فلفل قرمز تندتر است، اما به غذا حرارت می دهد و حتی می توان آن را به شیر یا چای افزود.

دارچین بعلاوه با افزایش متابولیسم، دمای بدن شما را افزایش می دهد و اتفاقاً با نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ و لاته به خوبی ترکیب می گردد. البته افزودن دارچین معطر به سوپ هم ترکیبی گرم و خوشمزه است!

در نهایت، فلفل (سفید یا سیاه) و کنجد برای سالم ماندن در زمستان عالی هستند. فلفل از آنفولانزای وحشتناک زمستانی جلوگیری می نماید و کنجد به بیماری های تنفسی جدی تری مانند ذات الریه، برونشیت و آسم یاری می نماید.

ادویه ها یک راه عالی برای حفظ ترموژنز هستند. به بچه ها می توان ادویه های بسیار کم داد، زیرا طعم آن همواره مجذوب کننده نیست. می توان آن را به غذاهای آماده، سوپ و شیر افزود.

بهتر است مادران شیرده از خوردن غذاهای تند پرهیز نمایند اما مطمئناً می توانند از آب زیره و زنجبیل به شکل زنجبیل خشک نیز استفاده نمایند. دارچین را می توان به شیر آن ها افزود، اما در دوران شیردهی در مصرف هیچ یک از ادویه ها زیاده روی نکنید. اعتدال کلیدی است.

8. غذاهای غنی از آهن

اگر همواره دست ها و پاهایتان سرد است، ممکن است کمبود آهن یا کم خونی داشته باشید. آهن در رساندن اکسیژن به تمام قسمت های بدن شما بسیار مهم است! گوشت قرمز حاوی میزان زیادی آهن است، اسفناج، لوبیا سیاه (که بعلاوه منبع پروتئینی عالی است زیرا حاوی چربی اشباع نشده است)، مرغ، عدس و غلات غنی شده با آهن منابع غنی از آهن می باشند.

9. روغن حیوانی (روغن زرد)

روغن حیوانی نه تنها یک چربی با هضم آسان است، بلکه سطح ایمنی بدن شما را نیز افزایش می دهد، بدن شما را در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت می نماید و استخوان های شما را تقویت می نماید. افزودن روغن حیوانی به رژیم غذایی خود بسیار ساده است. فقط به جای روغن از روغن حیوانی بهره ببرید.

روغن حیوانی به علت محتوای اسیدهای چرب با زنجیره میانه (MCFA) که مستقیماً به وسیله کبد جذب شده و برای تأمین انرژی سوزانده می گردد، از نظر تغذیه ای نسبت به سایر روغن ها/چربی ها رجحان دارد. روغن حیوانی منحصراً حاوی اسید بوتیریک است. یک اسید چرب با زنجیره کوتاه که به طعم متمایز، هضم آسان و سیستم ایمنی قوی تر یاری می نماید.

روغن حیوانی بعلاوه یک راه طبیعی برای تأمین گرمای بدن شما است.

10. میوه های خشک و آجیل

می توانید آن ها را روی ترکیب بلغور جو دوسر و شیر یا فرنی خود نیز بپاشید، یا فقط آن ها را در طول روز به عنوان میان وعده میل کنید تا بتوانید از خوردن تنقلات ناسالم جلوگیری کنید. میوه های خشک و آجیل مانند بادام، بادام هندی و کشمش گرما را در بدن فراوری می نمایند و بعلاوه می توانند در صورت ابتلا به کمبود آهن به شما یاری نمایند. فقط زیاد نخورید، همه چیز در حد اعتدال!

انجیر، خرما و زیتون نیز گزینه های خوبی هستند زیرا اغلب در کشورهایی که سرمای شدید را تجربه می نمایند استفاده می گردد. خرما منبع عالی آهن است و ترکیبی از معجون گرم گیاهی با خرما همان چیزی است که شما در پی آن هستید. خانم های باردار می توانند یک مشت میوه خشک در روز میل نمایند.

مادران شیرده نیز می توانند از یک مشت میوه خشک لذت ببرند یا از آن یک لادو درست نمایند. به بچه هایی که از خوردن میوه های خشک لذت می برند نیز می توان روزانه یک مشت داد. مخلوط پودر میوه های خشک را نیز می توان به مخلوط شیر یا غلات آن ها افزود. میوه های خشک مانند زردآلو، انجیر خشک، خرما، بادام، بادام هندی به شما گرما می بخشد و بعلاوه ایمنی شما را برای مبارزه با بیماری ها و گرما افزایش می دهد. آن ها به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی، فیبر غذایی، ویتامین ها و غیره هستند.

11. آب

اگر به راحتی سرما می خورید، شاید لازم باشد آب بیشتری بنوشید! این عمل کمی غیرشهودی به نظر می رسد چون ما در هوای سردتر کمتر تشنه می شویم اما آب به تنظیم دمای بدن شما یاری می نماید. هنگامی که بدن شما کم آب است، دمای مرکزی بدن شما کاهش می یابد. یک راه عالی برای یادآوری آب رسانی به خود این است که همواره یک بطری آب در دست داشته باشید.

12. عسل

از آنجایی که هوا واقعاً سرد است (می دانیم که این را مدام می گوییم، اما واقعاً همین طور است!)، یک قاشق غذاخوری عسل روزانه در میزانی آب گرم، تنها راهی برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن شما است. عسل یک غذای سنتی است که خواص شگفت انگیز زیادی دارد، از جمله به شما یاری می نماید تا از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری کنید. عسل طبیعتی گرم دارد و خوردن یا نوشیدن منظم عسل به گرم نگه داشتن بدن در زمستان یاری می نماید.

طلای مایع؛ عسل یک داروی ضدافسردگی عالی برای کسانی است که از افسردگی فصلی رنج می برند. نه تنها این، عسل یکی از برترین داروها برای درمان سرفه است. برای خلاص شدن از شر آن سرماخوردگی و سرفه آزاردهنده، یک فنجان چای عسل زنجبیل یا یک لیوان شیر زردچوبه عسلی گرم بنوشید.

از این غذاهای زمستانی لذت ببرید و خودتان را گرم نگه دارید. عسل فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند درمان مسائل گوارشی، تقویت سیستم ایمنی، مفید برای پوست، و غیره.

13. کنجد

دانه های کنجد سرشار از گرما هستند و در نتیجه به تسهیل هضم بهتر و حرکت روان تر روده یاری می نمایند و با مشکل یبوست مقابله می نمایند. درد و التهاب در زمستان شایع است. یک ترکیب زیست فعال موجود در دانه های کنجد که به نام سزامول شناخته می گردد، مسؤول مهار فراوری مواد شیمیایی پیش التهابی است.

در حقیقت دانه های کنجد برای گرم نگه داشتن بدن در زمستان عالی است. آن ها به اشکال مختلف مانند حلوا، شکلات و حتی خالی مصرف می شوند. این دانه های ریز پر از کلسیم و آهن هستند. می توانید کنجد را با تهیه لادویی از کنجد و گردو مصرف کنید.

با مصرف این لادوها بدن شما پرانرژی می ماند. کنجد دارای فواید متعددی برای سلامتی است، مانند بهبود سلامت پوست، تقویت رشد مو، تقویت سلامت استخوان ها و بعلاوه برای اختلالات تنفسی عالی است.

14. دم نوش زنجبیل + مالتی + چای تولسی (Ginger+Mulethi+Tulsi tea)

برای مراقبت از سلامتی و روحیه خود، هیچ چیز بهتر از یک دم نوش گیاهی خانگی نیست. زنجبیل برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و می تواند ترموژنز را تحریک کند. بعلاوه یک معرق است که می تواند به گرم شدن بدن شما از درون به بیرون یاری کند. مالتی در زمستان به علت وجود ماده شیمیایی به نام گلیسیریزین که طعم شیرین آن را به این گیاه می بخشد و بعلاوه خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن لازم است. تولسی نجات نهایی برای تمام بیماری های کم تحرکی است که در زمستان ایجاد می گردد. از درمان سرماخوردگی و آنفولانزا گرفته تا کاهش اضطراب.

15. بجرا/ راگی

بجرا دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است زیرا حاوی فلاونوئیدها، لیگنین و مواد مغذی گیاهی است. این مواد به ما در مبارزه با عفونت، فرآیند ضد پیری و جوان سازی پوست یاری می نماید.

16. نوشیدنی های گرم

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات می توانید پاسخ های واضح را نادیده بگیرید. با این حال مایع داغ وارد شده به سیستم گوارش شما به شما گرمای داخلی فوری می دهد. چای یا کاکائو داغ برای این منظور گزینه های خوبی هستند.

17. سوپ و خورش

وقتی دما پایین می آید، زمان تغییر منوی غذایی از سالاد به سوپ فرا می رسد. البته هنوز هم ایده خوبی است که بعضی از غذاها را به صورت خام مصرف کنید، اما آن ها را در بعدازظهرها که بدن شما در گرم ترین حالت خود قرار گرفته است میل کنید. در عصر، یک سوپ یا خورش مقوی با میزان زیادی سبزیجات ریشه ای و ادویه ای که به خوبی پخته شده باشد، شما را تا انگشتان پاهای یخ زده تان گرم می نماید.

18. غلات کامل

مصرف غلات سبوس دار (برنج قهوه ای، کینوا، جو، گندم سیاه، ارزن و غیره) به همراه کربوهیدرات های پیچیده به شما گرمای فوری می دهد و انرژی و سوخت مورد احتیاج بدن برای گرم نگه داشتن بدن را تأمین می نماید.

غلات کامل بعلاوه منبع خوبی از ویتامین B و منیزیم هستند و میزانی سلنیوم نیز دارند. این مواد مغذی برای عملکرد تیروئید و غدد فوق کلیوی شما مهم هستند. این غدد به تنظیم دمای بدن یاری می نمایند و در هوای سردتر تمایل به کاهش عملکرد دارند.

برای افرادی که عملکرد تیروئید به شدت کم کاری دارند، مصرف مکملید با کیفیت بالا می تواند تفاوت چشمگیری در دمای بدن ایجاد کند. با این حال، قبل از مصرف یک مکمل مانند آن، باید با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. ید به ویژه در صورت مصرف بیش از حد می تواند مسائلی ایجاد کند.

غذای سالم صبحگاهی شما، جو دوسر نه تنها برای کنترل وزن بدن شما عالی است، بلکه بدن شما را نیز گرم نگه می دارد. غلات از جمله برنج قهوه ای، کینوا و جو گرمای مورد احتیاج بدن شما را در طول زمستان تأمین می نمایند و از کاهش سرعت شما در هنگام سرمای هوا جلوگیری می نمایند. بنابراین، یک کاسه بلغور جو دوسر هر روز تنبلی را از بین می برد.

19. دارچین

دارچین و سایر ادویه ها، متابولیسم شما را افزایش می دهند که باعث فراوری گرمای بیشتر در بدن می گردد. ادویه های بیشتری را در وعده های غذایی خود بگنجانید، حتی اگر کمی روی غذا بپاشید. زیره سبز، گشنیز، زردچوبه، میخک، پاپریکا، فلفل، جوز هندی و فلفل دلمه ای نیز از دیگر مواد مفیدی هستند که می توان از آن استفاده کرد.

فقط مطمئن شوید که غذاها را خیلی تند نمی کنید. تندترین ادویه ها مانند کائن باعث می گردد عرق کنید و در واقع گرما را از بدنتان آزاد کنید. به همین علت است که آن ها در گرم ترین آب و هوا تندترین غذاها را می خورند.

20. روغن نارگیل

چربی ها به طور کلی می توانند به گرم نگه داشتن شما و افزایش متابولیسم بدنتان یاری نمایند، و جدای از خوردن آن، روغن نارگیل نیز به عنوان یک مرطوب نماینده واقعاً مفید است. پوست خشک و ترک خورده اجازه می دهد تا گرما راحت تر از بین برود و به سرما حساس تر است به خصوص وقتی باد می وزد. اگر پوستتان را سالم و قوی نگه دارید، بهتر گرما را حفظ می نماید.

نکته پایانی

در فصل زمستان می توانید ترکیبی از تمام غذاهای ذکر شده در بالا را به میزان کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید.

نسخه خانگی رایج برای مبارزه با آب و هوای سرد را نیز نباید فراموش کنید. یک فنجان کادای داغ (معجون) که با استفاده از مواد ضدالتهابی مانند زنجبیل، هالدی، عسل و تولسی تهیه شده است نه تنها انرژی شما را افزایش می دهد، بلکه سطح ایمنی شما را نیز افزایش می دهد. یک فنجان چای داغ تولسی نیز در زمستان به همان میزان تسکین دهنده است. ترکیب طعم های گیاهی و لیمویی در چای تولسی فوق العاده است. نوشیدنی های گرم مانند سوپ و کادها در فصل زمستان در صدر لیست قرار دارند.

سالم ماندن احتیاج به یک رویکرد سالم دارد که باید شامل یک رژیم غذایی خوب و ورزش باشد. برترین راه برای مصرف این غذاهای زمستانی این است که آن ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. به این ترتیب شما به طور کلی تغذیه خوب را تضمین می کنید. شما بعلاوه باید بر دریافت مایعات کافی به بدن خود برای حفظ سلامت آن تمرکز کنید. با آرزوی زمستانی گرم، شاد و ایمن برای همه شما… عاقلانه غذا بخورید تا سالم بمانید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک پزشک مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر را بخوانید.

منابع: Skymet Weather, INDIA TODAY, BrainMD

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8188

به "20 خوراکی که مصرف آن ها باعث می گردد در زمستان گرم بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 خوراکی که مصرف آن ها باعث می گردد در زمستان گرم بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید