سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند

به گزارش پرسینا بلاگ، استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه با کاهش مصرف در خوزستان کل منطقه احیا می گردد، گفت: سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند. سدها احداث شد تا آب کنترل گردد غافل از اینکه طبیعت کنترل دقیقی از خود دارد، متاسفانه مدیریت ناقص سدها ما را به اینجا رسانده است.

سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، مهدی بصیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در همایش تالاب بین المللی گاوخونی که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید، اظهار کرد: خشک شدن تالاب گاوخونی به این دلیل است که ظرفیت محیط و رودخانه را ندیده ایم، در حالی که قوانین مربوط به آب کامل است و هیچ قانونی اجازه تعرض در آب ها را نداده است و اگر کسی به حقابه خسارت بزند باید خسارت آن را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه حقابه اصولی است که وزارت نیرو در صدد نادیده دریافت آن است، اضافه نمود: باید در حوزه آب فرهنگسازی گردد، اما متأسفانه آخرین مقوله ای که به آن پرداخته می گردد، فرهنگسازی است، در حالی که تصمیمات مسئولان باید در همین جهت باشد.

استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه رسانه ها باید یاری نمایند تا اهمیت تالاب ها بیشتر گردد، گفت: با ورود تکنولوژی به جان طبیعیت افتاده ایم، در حالی که تالاب ها اکوسیستم منحصربفردی هستند.

وی با بیان اسنکه باید ارزش تالاب ها را بشناسیم، اضافه نمود: در یزد کارخانه هایی زده می گردد که احتیاج به آب دارد در اصفهان چمن می کاریم، اما باید دید چرا در این مناطق چنین کارهایی صورت می گرفته است؟ باید مدیریت حوضه را واحد کنیم تا حکمرانی صحیحی برای حفظ تالاب وجود داشته باشد.

بصیری با اشاره به بارش های اندک در سال آبی گذشته، اضافه نمود: با وجودی که آب کم بود، اما در بالادست پمپ در راستا رودخانه گذاشته شد چون حکمرانی در حوضه وجود ندارد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر در خوزستان به دلیل وجود منابع آب زیاد، کشاورزی انجام می گردد و حتی 40 درصد آب اضافه مصرف می نمایند، اما اگر 20 درصد کاهش مصرف داشته باشند و با اصلاح روش های آبیاری، تمام منطقه مرکزی کشور همچون اصفهان، یزد، کرمان و رفسنجان احیا خواهند شد.

استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به توسعه کشت نیشکر در خوزستان، گفت: نیشکر در برزیل و فیلیپین با باران فراوری می گردد، اما در خوزستان 45 بار باید آبیاری نمایند، یعنی برای نیشکر 47 هزار مترمکعب آب در هکتار مصرف می گردد در صورتی که برای گندم در اصفهان 6 هزار مترمکعب آب مصرف می گردد.

وی با بیان اینکه تالاب ها نقش مهمی در چرخه های طبیعی دارند و از تنوع زیستی پشتیبانی می نمایند، توضیح داد: سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند. سدها احداث شد تا آب کنترل گردد غافل از اینکه طبیعت کنترل دقیقی از خود دارد، متأسفانه مدیریت ناقص سدها ما را به اینجا رسانده است.

رئیس انجمن مرتعداری ایران با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد آب شرب اصفهان از حقابه ها است، اضافه نمود: حقابه قانونی و شرعی است و امیدوارم در فرصت باقیمانده مشکل را حل کنیم، زیرا 10 سال دیگر نمی توان کاری کرد.

وی با اشاره به سیستم های نوین آبیاری، گفت: نباید آب را در معرض تبخیر قرار داد و باید کاری کرد که تبخیر کم گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 78

به "سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سدها مشکل اصلی تالاب ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید