آسیب های ناشی از مراقبت سالمندان در منزل و فرسودگی شغلی در مراقبین سالمند

به گزارش پرسینا بلاگ، فرسودگی مراقبتی وضعیتی است همراه با خستگی جسمی، روانی و عاطفی که نگرش مراقب سالمند را نسبت به مراقبت از دیدگاه مثبت، دلسوزانه و مراقبتی به منفی و نادیده دریافت سالمند، تغییر می دهد

آسیب های ناشی از مراقبت سالمندان در منزل و فرسودگی شغلی در مراقبین سالمند

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز ویلا در شمال با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، فرسودگی مراقبتی شرایطی است همراه با خستگی جسمی، روانی و عاطفی که نگرش مراقب سالمند را نسبت به مراقبت از دیدگاه مثبت، دلسوزانه و مراقبتی به منفی و نادیده دریافت سالمند، تغییر می دهد.

فرسودگی مراقبت زمانی اتفاق می افتد که مراقب یاری های مورد احتیاج خود را دریافت نمی نماید و بیش از توان جسمی و اقتصادی خود خدمات ارائه می دهد.

مراقبینی که دچار فرسودگی مراقبتی می شوند علائمی مانند خستگی، استرس، اضطراب و افسردگی بروز می دهند. بسیاری از این مراقبان اگر در زمان مراقبت از پدر و مادر و سالمندشان زمانی را برای خود اختصاص دهند احساس گناه می نمایند.

نشانه های فرسودگی مراقبتی چیست؟

  • جدایی از دوستان و خانواده
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که پیش از آن دوست داشتند
  • احسای نا امیدی و بی انگیزه بودن
  • تغییر در وزن و اشتها
  • تغییر الگوی خواب
  • ابتلای بیشتر به بیماری
  • تمایل به آسیب رساندن به خود یا کسی که از او مراقبت می نماید.
  • فرسودگی جسمی و روانی
  • مصرف بیش از اندازه دخانیات
  • افزایش میزان خواب
  • تحریک پذیری

چرا مراقبان سالمندان دچار فرسودگی شغلی می شوند؟

پرستار سالمند اغلب به دلیل انجام امور مراقبتی سالمند خود از توجه به سلامت جسمی و روانی خود غافل می گردد. فاکتورهایی که منجر به فرسودگی شغلی در مراقبین می شوند عبارتند از :

سردرگمی در نقش:

بسیاری از سالمندان ممکن است در پی وقوع یک بیماری ناگهانی احتیاج به مراقب پیدا نمایند. در این زمان همسر، فرزندان و سایر افرادی که مراقبت از سالمند را به عهده می­گیرند در انجام وظیفه خود دچار سردرگمی می شوند. برای این افراد سخت است که نقش خود را به عنوان همسر؛ فرزند، مراقب و دوست از یکدیگر جدا نمایند.

انتظارات غیرواقعی:

در بعضی شرایط مراقبین سعی می نمایند با کوشش زیاد منجر به بهبودی شرایط سالمند شوند و این موضوع در خصوص بعضی بیماری های پیش فراینده مانند پارکینسون و آلزایمر اندکی غیر واقعی به نظر می رسد. با پیشرفت بیماری مراقبین خود را در امر مراقبت شکست خورده می یابند.

عدم کنترل:

بسیاری از مراقبین پس از مدتی با گذشت زمان دچار کمبود منابع اقتصادی، مهارت کافی در مراقبت و عدم مهارت کافی در برنامه ریزی می­شوند و به همین دلیل در مراقبت دچار ناامیدی می شوند.

انتظارات غیر منطقی:

بسیاری از مراقبین برای مراقبت با کیفیت و دلسوزانه فشار های غیر منطقی بسیاری را بر خود وارد می نمایند و مراقبت را مسولیت انحصاری خود تلقی می نمایند.

سایر علل:

بسیاری از مراقبین نمی توانند تشخیص دهند چه زمانی دچار فرسودگی شغلی شده اند و نهایتا به مرحله ای می رسند که نمی توانند عملکرد موثری داشته باشند و حتی ممکن است به خود نیز از نظر جسمی و روانی آسیب بزنند.

چگونه از فرسودگی مراقبتی پیشگیری کنیم؟

مراقبین سالمند در منزل باید نسبت به نشانه های فرسودگی شغلی مطلع باشند. در این مبحث بعضی نکات در زمینه مراقبت و پیشگیری از فرسودگی مراقبتی در افرادی که در منزل از سالمند خود مراقبت می نمایند عنوان شده است.

درخواست یاری از دیگران:

به یاد داشته باشید که شما قادر به انجام تمامی وظایف به تنهایی نیستید. این موضوع که از دوستان و اعضای خانواده خود برای مراقبت از عزیزانتان درخواست یاری کنید، امری ضروری است.

دریافت پشتیبانی:

حضور در یک گروه پشتیبانی و حمایت نمایند و یا صحبت درمورد فرایند مراقبت و اتفاقات و تجربیات شما از مراقبت و همچنین سختی هایی که متحمل می­شوید می تواند به شما از نظر احساسی یاری کند. در غیر این صورت به دنبال دریافت مشاوره از مشاورین حرفه ای باشید.

با خودتان صادق باشید:

از توانمندی ها، کارهایی که می­توانید انجام دهید و کارهایی که قادر به انجام آنها نیستید مطلع باشید. وظایفی که از عهده ان ها برمی آیید را انجام دهید و بقیه کارها را به دیگران واگذار کنید. در خصوص وظایفی که ممکن است برای شما شرایط استرس آوری را فراهم کند با سایرین صحبت کنید و برای انجام آنها برنامه مشخصی طراحی کنید.

به احساسات و احتیاجهای خود توجه کنید:

زمانی که شما از عزیزانتان مراقبت می کنید به سادگی احتیاج های خود را زیر پا می گذارید. اما توجه مداوم به احتیاجهای خود برای سلامت شما بسیار مهم است.

از سلامت خود مراقبت کنید:

به صورت منظم با پزشک خود در ارتباط باشید. هر زمانی که احساس ناراحتی و کسالت داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید . اگر بیمار هستید مراقبت را به فرد دیگری واگذار کنید.

از مراقبین حرفه ای بهره ببرید.

اگر تنها هستید و امکان استفاده از یاری دوستان و اعضای خانواده را ندارید از مراقبین حرفه ای یاری بخواهید. مراقبین سالمند در هر زمانی که شما احتیاج داشته باشید در منزل حضور پیدا می نمایند و تمامی وظایفی که مد نظر شما است را به صورت کاملا تخصصی برای سالمند شما انجام می دهند.

مراکز پزشکی و پرستاری به صورت گسترده خدمات شبانه روزی یا موقت در منزل ارائه می دهند. حتی می­توانید با هماهنگی قبلی برای ساعات مشخصی از روز در طی ماه های سال، از حضور مراقب در کنار سالمند خود اطمینان خاطر داشته باشید و زمانی را برای سلامتی جسمی و روانی خود اختصاص دهید.

مرکز پزشکی ـ پرستاری سلامت اول با سابقه طولانی در این زمینه فعالیت دارد و علاوه بر مراقب سالمند، در صورت احتیاج، پرستار کودک و پرستار سالمند و پرستار بیمار نیز در اختیار خانواده ها قرار می دهد. این مرکز که تحت نظر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی فعالیت می نماید، برای تمامی سنین و تمامی ساعات شبانه روز آماده ارائه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در منزل است.

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت https://salamateaval.com/ مراجعه کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3210

به "آسیب های ناشی از مراقبت سالمندان در منزل و فرسودگی شغلی در مراقبین سالمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های ناشی از مراقبت سالمندان در منزل و فرسودگی شغلی در مراقبین سالمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید