استخراج بیت کوین در بورس؛ فسادستیزی یا تسویه حساب سیاسی

به گزارش پرسینا بلاگ، دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد شرکت بورس تهران اقدام به فراوری رمزارز نموده و ماینر های کشف شده متعلق به مدیرعامل شرکت بورس تهران است.

استخراج بیت کوین در بورس؛ فسادستیزی یا تسویه حساب سیاسی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، دیروز خبری مبنی بر کشف ماینر در شرکت بورس تهران منتشر شد، اما طولی نکشید که روابط عمومی بورس وجود ماینر را تکذیب کرد. آن طور که در خبر اولیه منتشر شده، آمده بود گفته شد ماینر های کشف شده به وسیله حراست شرکت بورس متعلق به مدیرعامل این بخش است، اما علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران هم این موضوع را رد کرد و این موضوعات را غیرواقعی خواند. از این رو گزارشی تهیه کردیم که نشان می دهد ماینر در شرکت بورس تهران وجود داشته، اما پس از دو سال این خبر رسانه ای شده است. در این باره خبرنگار ما جزئیاتی به دست آورده که در گزارش پیش رو می خوانید.

دو سال است که از شنیدن نام رمزارز ها در کشور می گذرد. البته رمزارز ها سال هاست معامله می شوند، اما یکباره با سودآوری زیاد بعضی از آن ها سرمایه های جهانی جذب این بازار شدند.

رمز ارز ها که بیت کوین یکی از بخش های آن را تشکیل می دهد طی دو سال گذشته هم هواداران زیادی را به خود اختصاص داده است، طوری که بعضی افراد بدون اطلاع، همان طور که در بازار سرمایه فعالیت داشتند وارد این بازار هم شدند. همین موضوع باعث شد بعضی زیان را تجربه نمایند و بعضی دیگر هم سود های کلانی نصیب شان گردد. در آن موقع بعضی کارشناسان بر این باور بودند تا چند سال آینده باید بازار رمزارز ها را به رسمیت شناخت و یکی از بازار های جذب سرمایه خواهدشد که البته به علت این که سابقه فعالیت آن معین نیست و مرکز و پایگاهی ندارد شاید نوساناتی را تجربه کند که قابل جبران نباشد.

یارانه پنهان

در ایران به علت این که یارانه های پنهان انرژی وجود دارد، بهره مندی از مواردی مانند استخراج بیت کوین و فراوری رمزارز کاملا به صرفه و سودآور است. به گفته مسؤولان صنعت برق، یارانه ای که در این بخش پرداخت می گردد با مبلغی که مشترکان پرداخت می نمایند فاصله زیادی دارد و در بعضی موارد تا 50درصد یارانه به آن تعلق می گیرد. در نظر مالی این موضوع نه تنها باعث نشده تا کم عایدی ها از این یارانه بهره مند شوند بلکه مشترکان پرعایدیی که مصرف بیشتری دارند از آن منتفع شده اند.

کشف ماینر

از سال گذشته که بی برقی ها شروع شد بعضی دستگاه ها و افراد اقدام به فراوری رمزارز کردند که با برخورد ماموران صنعت برق یا پلیس شدند. طبق قانون فراوری رمزارز اقدامی غیرقانونی است و اگر در این زمینه فعالیتی انجام گردد بر اساس قانون مشمول مجازات خواهدشد.

حالا دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد شرکت بورس تهران اقدام به فراوری رمزارز نموده و ماینر های کشف شده متعلق به مدیرعامل شرکت بورس تهران است. موضوعی که علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران آن را تکذیب نموده، اما معاون اجرایی شرکت بورس گفته دستگاه های کشف شده متعلق به فرد خاصی بوده است.

مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی شرکت بورس تهران در این باره گفته در خصوص این که گفته می گردد این دستگاه ها متعلق به شخص خاصی بوده است، باید بگویم با اطلاعاتی که تا به امروز به دست آورده ام، این دستگاه ها شخصی نبوده اند، اما به طورکلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت های شرکت بورس محسوب می گردد و این مجموعه باید جوابگو باشد. از سوی دیگر این شرکت سهامدار دارد و سهامداران هم باید خواهان جوابگویی باشند.

معاون اجرایی سازمان بورس تهران شرح داده شخصا دستگاه ها را رویت ننموده ام، اما چند روزی است که بحث آن مطرح است. باز هم تاکید می کنم این شرکت باید جوابگو باشد، چراکه سهامدار دارد و سهامداران هم باید خواهان جوابگویی باشند، اما مدیرعامل شرکت بورس تهران اعلام نموده این موضوع صحت ندارد و آن ها که آن را مطرح نموده اند، اشتباه نموده اند.

هنوز مستندات دقیق نداریم

محمد خدادادی، مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارز ها در این باره اعلام نموده هنوز نمی توانم در خصوص صحیح یا غلط بودن موضوع اظهارنظری کنیم، اما همکاران ما در شرکت توزیع تهران بزرگ در حال آنالیز این موضوع هستند و اگر مستندات ثابت کند که این اقدام غیر قانونی در این مجموعه اجرا شده مطابق قانون با آن ها برخورد خواهدشد.

پاسخ روابط عمومی بورس

پیگیری خبرنگار ما از سازمان بورس و اوراق بهادار بی نتیجه ماند، اما روابط عمومی شرکت بورس تهران پس از این که مدیرانش از دسترس خارج شده بودند، پاسخ دادند و اعلام کردند در این زمینه اطلاعیه ای منتشر نموده اند. در همین حال خبرنگار ما با علی شیرازی، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران تماس گرفت که وی از وجود ماینر در شرکت بورس اظهار بی اطلاعی می نماید. در اطلاعیه روابط عمومی شرکت بورس تهران آمده است: گرچه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به اسم یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال نموده بود، نظر به انتشار شایعه ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویا تکذیب می نماید و بدین وسیله اعلام می دارد رمزارز ها به اسم دارایی دیجیتال، نیازمند قانون گذاری در کشور است و چندی پیش هم باتوجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تاسیس صندوق های مبتنی بر رمزارز مطرح شد.

شرکت بورس تهران اعلام می دارد از ابتدای سال 1399. با توجه به نگرانی ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارز ها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به اسم پروژه ای تحقیقاتی، پس از آنالیز در کمیته های فرعی هیات مدیره و اخذ تایید هیات مدیره بورس تهران (به اسم نمایندگان سهامداران) که جلسات آن با حضور ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجرای طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آن ها به وسیله شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت که گزارش معاملات آینده این فعالیت، بر فرایند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گشت. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی متوقف شد؛ لذا روابط عمومی بورس تهران باردیگر تاکید می نماید هیچ فعالیتی در زمینه استخراج رمز ارز در این شرکت وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده ای مدعی کشف آن شده اند، اساسا تکذیب می گردد.

و اما اصل ماجرا

یک مقام مطلع در شرکت بورس تهران شرح داد: بعضی اعضای هیات مدیره که منصوب دولتی هستند، مخالف مدیرعاملی علی صحرایی در این شرکت بودند، اما بخش خصوصی رای به مدیرعاملی او برای فعالیت داد.

وی اضافه کرد: سال 98 که بحث رمزارز ها داغ شده بود، شرکت بورس تهران به اسم یک پروژه تحقیقاتی تصمیم گرفت تا با هماهنگی دستگاه های مربوطه، اقدام به فراوری رمزارز کند تا پایش هزینه فراوری را بسنجد و متوجه گردد که آیا سرمایه گذاری در این بخش، رقیب اصلی بازار سرمایه خواهد بود یا خیر.

این مقام مطلع توضیح داد: فراوری رمزارز نشان داد به علت وجود برق یارانه ای، سودآوری بسیار بالایی دارد و در مجموع سه یا چهار بیت کوین استخراج شد تا هزینه آن مشخص گردد. اما پس از دو سال، بعضی افراد این موضوع را اعلام نموده اند.

ضمن این که در متن منتشر شده اعلام نموده اند کشف ماینر در دفتر کار یا زیرزمین شرکت بورس، اما حقیقت اینجاست که ماینر ها داخل گاوصندوق این شرکت قرار داشته است. به گفته وی، افرادی که در دولت قبل به سمت هیات مدیره شرکت بورس منصوب شدند، خواهان مدیرعامل دیگری جز مدیرعامل فعلی بودند و مخالفت شان را صریحا اعلام نموده بودند، اما بخش خصوصی با مدیرعاملی علی صحرایی موافق بود. این افراد پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم که اصلی ترین شعارش فسادستیزی است، رویه فعالیت خود را تغییر دادند و با انتشار اخباری مبنی بر این که ماینر در دفاتر کار مدیران شرکت بورس قرار داشته، قصد دارند فعالیت و تصمیمات شان را در سال گذشته که منجر به سقوط شاخص بورس بود بپوشانند. این افراد در پی جلب توجه احسان خاندوزی، وزیر امور مالی و دارایی دولت سیزدهم هستند تا در این سمت ابقا شوند و بگویند خودشان هم مانند متفکران دولت، فسادسیتز هستند. البته این فسادستیزان بعد از دو سال به خاطر آورده اند که باید کاری انجام دهند.

پس از پیگیری های متعدد خبرنگار ما معین شد ماجرا پیچیده تر از این صحبت ها است که بخواهیم اکنون اظهارنظری داشته باشیم. در خصوص موضوع پیش آمده؛ پلیس، سازمان های نظارتی و امنیتی، شرکت برق توانیر و دستگاه های دولتی باید ورود نمایند تا معین گردد ماجرا از چه قرار بوده است. یک کاربر در فضای مجازی درپی انتشار این خبر، نوشت: صحبت ها در سازمان بورس از تغییر علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران به خاطر نصب چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان بورس که به وسیله حراست کشف شده بود، حکایت دارد. ظاهرا در گزارش آمده که این ها ماینر های شخصی علی صحرایی بوده و چندین ماه به استخراج رمزارز اختصاص داشته اند. در ادامه واکنش کاربران فضای مجازی، چند کاربر دیگر توییتر، کشف ماینر در شرکت بورس تهران را کذب دانستند و انتشار آن را بهانه ای برای برکنار کردن رئیس شرکت بورس تهران اسم کردند.

این در حالی است که به گفته این مقام مطلع، ماینر ها در گاوصندوق شرکت بورس قرار داشته نه زیرزمین. احتمالا گزارش این موضوع تا هفته آینده معین خواهد شد، اما بعضی کارشناسان بر این باورند اگر تخلفی هم انجام شده، مربوط به دو سال قبل است و مطرح کردن آن در شرایط کنونی به اختلاف نظر های سیاسی شبیه است. البته بعضی دیگر می گویند این کار تخلف بوده و باید به این موضوع رسیدگی گردد.

جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7829

به "استخراج بیت کوین در بورس؛ فسادستیزی یا تسویه حساب سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج بیت کوین در بورس؛ فسادستیزی یا تسویه حساب سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید