اولین سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس، دولت دوباره تنور بورس را داغ می نماید؟

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فردا لایحه بودجه سال 1400 به مجلس می رود. لایحه ای که اولین اطلاعات آن نشان از شکاف بین درآمدها و هزینه ها دارد و بعضی معتقدند دولت این کسری را سال آینده هم به وسیله فروش شرکت های دولتی تامین کند.

اولین سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس، دولت دوباره تنور بورس را داغ می نماید؟

محمد تقی فیاضی، تحلیلگر مالی چندی پیش در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود اگر هزینه های دولت در سال آینده تغییر نکند، مخارج عمومی بودجه حدود 560 هزار میلیارد تومان است. اما در بهترین حالت درآمدهای دولت چه از محل فروش نفت و چه مالیات نمی تواند بیش از 350 هزار میلیارد تومان باشد.

به گفته این کارشناس در این میان، یک شکاف 210 هزار میلیارد تومانی وجود دارد. شکافی که بعضی می گویند دولت می خواهد آن را به وسیله انتشار اوراق پر کند و بعضی دیگر می گویند از محل پیش فروش نفت. اما بعضی دیگر هم معتقدند که احتمالا سال جاری هم دولت فروش و واگذاری شرکت های دولتی را در دستور کار قرار دهد.

فروش و واگذاری شرکت های دولتی نکته ای است که حمید پورمحمدی، معاون مالی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه هم به آن اشاره نموده و گفته واگذاری اوراق و سهام به وسیله بورس در سال 1400 ادامه می یابد.

جز این دولت پیش بینی نموده که روزانه و میلیون و 300 هزار بشکه نفت بفروشد. نفتی که بخشی از آن صادر می گردد و بخشی به مصرف داخل می رسد. این نکته هم به معنای اتکای دولت در بودجه به پیش فروش نفت است.

بر این اساس به نظر می رسد در شرایط تدوام کرونا، دولت احتمالا نتواند امید چندانی به درآمد مالیاتی نداشته باشد. پس یا باید نفت بیشتری صادر کند که تحریم ها و کاهش مصرف جهانی نفت به دلیل کرونا، دست دولت را بسته یا دولت باید بار دیگر تنور بورس را داغ کند تا اقبال عمومی به آن شدت بگیرد و دولت بتواند حداقل شرکت های خود را در بورس واگذار کند.

یعنی روندی مانند چند ماه نخست سال 99 که بورس رشد شارپی داشت و شاخص تا دو میلیون تومان هم رفت.

اما بسیاری از سهامداران همزمان با افت شاخص و رسیدن آن تا کانال یک میلیون و 200 هزار تومان می گفتند دیگر تمایلی برای ورود به بورس ندارند. حال باید دید در حالی که احتمالا دولت روی درآمد فروش شرکت های خود در بورس حساب باز نموده، آیا بازار سرمایه بار دیگر داغ می گردد؟

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6008

به "اولین سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس، دولت دوباره تنور بورس را داغ می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس، دولت دوباره تنور بورس را داغ می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید