برپایی سیزدهمین جشن منتقدان سینما در 13 دی، بیش از 100 منتقد رأی داده اند

به گزارش پرسینا بلاگ، سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران روز آدینه 13 دی ماه برگزار خواهد شد. در این دوره، بیش از 100 منتقد رأی داده اند که اسامی نامزد ها فردا اعلام می گردد.

برپایی سیزدهمین جشن منتقدان سینما در 13 دی، بیش از 100 منتقد رأی داده اند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با حضور جعفر گودرزی دبیر جشن، علی علایی مدیر آموزشگاه انجمن منتقدان و علی افشار روابط عمومی جشن در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار گردید.

در ابتدا پوستر این دوره با طراحی آرمان داودی رونمایی شد.

سپس گودرزی در سخنانی گفت: سینمای ایران در شرایط فعلی به سمت کثرت فراوری رفته که احتیاجمند مراقبت بیشتر است. ارزیابی دقیق منتقدان می تواند شاخصه های کیفی را نزد فیلمسازان ارتقا دهد. برآیند آرای آموزشگاه انجمن منتقدان می تواند فارغ از آمار گیشه جهت و راستا دیگری را برای سینمای ایران روشن کند.

وی با بیان اینکه در سینما به شدت به یک بزنگاه کیفی احتیاج داریم، ادامه داد: سال جاری سیزدهمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران قرار است سیزدهم دی ماه در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردد. این سالن کیفیت خوبی دارد و امیدوارم بعد از جشن ما هم پذیرای دیگر رخداد های سینمایی باشد و به بهانه آن موضوع سلامت هنرمندان هم مدنظرمان باشد.

دبیر سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: سال جاری سه بزرگداشت داریم؛ دو هنرمند شامل اکبر عبدی و علیرضا زرین دست یک منتقد پیشکوست که عباس کمک است.

* اسامی نامزد ها فردا اعلام می گردد

گودرزی گفت: ما همواره به سلامت آراء آموزشگاه افتخار نموده ایم که فارغ از مصلحت اندیشی و رفاقت و... بوده است. بیش از یکصد منتقد در جشن شرکت کردند و رأی دادند. فردا کاندیدا ها را اعلام می کنیم و با توجه به آراء نزدیکی که وجود داشته، درباره تعداد کاندیدا ها بحث نموده ایم.

وی اضافه نمود: فیلم هایی که در جدول جشنواره ملی و جهانی فجر حضور داشته اند، در داوری ما دیده شده اند که 38 فیلم هستند. وقتی فردی نصف بیشتر فیلم ها را ندیده باشد، رأی او قطعاً باطل می گردد. به دنبال این نیستیم که رأی ما با آرای جشنواره فیلم فجر متفاوت باشد. چون تعداد داوران فجر محدود است، سلیقه در آن خیلی اثر می گذارد، اما وقتی تعداد رأی ها بیش از 100 باشد، سلیقه کمتر جایی دارد.

دبیر سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: کمتر سراغ حامیان مالی رفتیم، سال جاری مجله حقوقی دادگر مانند سال گذشته حامی جشن منتقدان است. محمدرضا لطفی کارگردانی بزرگداشت ها را بر عهده داشته و شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم. مجری مراسم تعیین شده و امروز عصر قطعی می گردد.

* در جشن سال جاری غافلگیری هایی داریم

علی علایی عضو انجمن منتقدان و مسئول دریافت و شمارش آراء هم در ادامه نشست گفت: از زمان جشنواره سی ام انتخابات انجمن را به صورت آموزشگاه برگزار کردیم. اینچنین نیست که بگوییم جوایز نوبتی است، بنابراین ممکن است یک هنرمند چند دوره متوالی جایزه بگیرد.

وی اضافه نمود: سال جاری یک رقابت فشرده و نزدیک داشتیم، فردا هنگام اعلام کاندیدا ها و در جشن، غافلگیری هایی خواهیم داشت. معمولا 5 کاندیدا اعلام می گردد، اما چون اختلاف رأی ها در بعضی رشته ها کمتر از یک امتیاز است، در بعضی رشته ها تا 7 کاندیدا را اعلام خواهیم کرد. ضمن اینکه، چون در بعضی رشته ها رأی کمتری داده می شد، جایزه مهندسی صدا، طراحی صحنه و لباس و... در بخش دستاورد های فنی اعلام کردیم و تعداد کاندیدا ها را بالا بردیم. در صدر جدول آرا رقابت فشرده ای بین هنرمندان داریم و این در شکل اهدای جوایز متبلور خواهد شد.

علایی گفت: دو سال است که فیلم های جشنواره ملی و جهانی را جدا می کنیم. چون فیلمسازانی که در جشنواره جهانی هستند، دوست دارند آثارشان دیده گردد. متأسفانه منتقدان در جشنواره جهانی بیشتر فیلم های خارجی را می بینند تا ایرانی را. البته سال جاری فیلم های بیشتری دیدند خوشبختانه در کاندیدا های سال جاری نمود عینی دارد. ضمن اینکه فیلمسازان باید فیلم خود را برای منتقدان پرزنت نمایند و فیلمشان را جداگانه برای اعضای انجمن منتقدان نمایش دهند.

وی در سرانجام گفت: ما دوست داریم تا سه ماه بعد از برپایی جشنواره فجر، برگزیدگان خودمان را اعلام کنیم و بعضاً در بعضی ادوار در تیرماه این کار را نموده ایم، اما گاهی شرایط مالی این اجازه را به ما نمی دهد که زودتر جشن را برگزار کنیم.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2958

به "برپایی سیزدهمین جشن منتقدان سینما در 13 دی، بیش از 100 منتقد رأی داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی سیزدهمین جشن منتقدان سینما در 13 دی، بیش از 100 منتقد رأی داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید