برپایی نمایشگاه گروهی مجموعه داران در موزه رشت

به گزارش پرسینا بلاگ، نمایشگاه گروهی مجموعه داران در محل موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت در حال برگزاری است.

برپایی نمایشگاه گروهی مجموعه داران در موزه رشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان، نسرین قوامی مسئول اموز موزه های استان گفت: مجموعه داران باید نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام نمایند. صدور هرگونه مجوز برای مجموعه داری و تاسیس موزه در کشور، تنها از سوی اداره کل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی، تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می گردد و هر نوع صدور مجوز فعالیت از سوی دیگر سازمان ها فاقد وجاهت قانونی است.

مسئول امور موزه های گیلان خاطر نشان کرد: مجموعه داران به تنهایی قادر نیستند تا مکانی را به عنوان موزه در اختیار داشته باشند، لذا لازم است ادارات و ارگان های دیگر نیز در این زمینه، افراد را حمایت نمایند تا اگر مکان مناسبی وجود دارد، برای راه اندازی موزه خصوصی در اختیار این افراد قرار گیرد. ترویج فرهنگ مجموعه داری از اهداف سازمان میراث فرهنگی است تا مجموعه داران آثارشان را از پستوها خارج نمایند و از اینکه چنین مجموعه هایی نفیسی را دارند هراسی نداشته باشند.

قوامی گفت: موزه از ارکان شناسایی فرهنگ هر منطقه و جایگاهی برای بیان فرهنگ و تاریخ و تمدن هر سرزمین است.یکی از مسائل مجموعه داران نبود فضای مناسب برای ایجاد موزه و نمایش مجموعه ها است.

او اضافه نمود: از آنجا که عملکرد مجموعه داران نقش موثری در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان دارد و می تواند از قاچاق آثار تاریخی جلوگیری کند، امید می رود که با ترویج فرهنگ مجموعه داری بتوان فضایی را فراهم کرد که فعالان این حوزه بدون دغدغه و در چارچوب قانون به خرید و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی بپردازند.

مدیر موزه رشت اضافه نمود: بی تردید تحقق این مهم و با حمایت از این قشر، تعداد زیادی از گنجینه های تاریخی و ارزشمندی را که گاه در پستوی خانه ها و کنج گنجه ها نگهداری می شوند، بیرون می آیند و در مکانی مناسب در معرض دید عموم قرار می گیرند تا هر یک از این اشیا، برگ زرینی از تاریخ کشورمان را روایت نمایند و به عنوان سند ارزشمندی در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و محققان قرار بگیرند.

قوامی همچنین با اشاره به این نکته که کشور ما غنای فرهنگی و تاریخی گسترده ای دارد، اضافه نمود: لازم است مجموعه داران فراوانی وجود داشته باشد تا آثار فرهنگی و تاریخی این خاک در نزد ما باقی بماند و از کشور خارج نگردد. چرا که این میراث فرهنگی و تاریخی متعلق به ایرانیان امروز و فردا خواهد بود. با توجه به این مهم، لازم است تا توجه خاصی به مجموعه داران کشور گردد تا بدون دغدغه و مشکل، در چارچوب قانون اساسی کشور به خرید و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی بپردازند. تا دیگر شاهد قاچاق و حراج اینگونه آثار در کشورهای خارجی نباشیم.

قوامی اضافه نمود: ترویج فرهنگ مجموعه داری ،تشکیل و ثبت انجمن مجموعه داران ،اصالت اشیا، گردهمایی مجموعه داران وثبت مجموعه ها از اهداف نمایشگاه گروهی مجموعه داران است که به همت موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت در حال برگزاری است.

او همچنین با اشاره به این که این نمایشگاه سومین برنامه مشارکتی مجموعه داران گیلان با همکاری اداره کل است، ادامه داد: در این نمایشگاه ، تمبرهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ،تمبرهایی از بیست کشور جهان،تعدادی فسیل های مختلف ، تعدادی از سنگ های صنعتی و گرانقیمت، روزنامه های اواخر دوره قاجاریه ایران و مشروطه ،روزنامه های چاپ کشور فرانسه مربوط به دوره قاجاریه،کارت پستال های خارجی با قدمت بیش از یکصد ساله ،اسکناس های 20 کشور جهان،پاسپورت اولیه گیلان دوره ناصری ،دست خط و پاکت اولین مکتب خانه در گیلان مربوط به دوره مظفرالدین شاه،سکه های ماشینی از جنس نقره و طلاو مس وبرنج از قاجار تاکنون،سند خطی از اواخر دوره قاجاریه ،پاکت نامه های تجاری دوره قاجاریه و نمونه هایی از مدالها و نشانها به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه به مدت یک ماه تا خاتمه امسال در محل موزه رشت واقع در خیابان بیستون شهر رشت برای بازدید علاقه مندان ادامه خواهد داشت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1186

به "برپایی نمایشگاه گروهی مجموعه داران در موزه رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی نمایشگاه گروهی مجموعه داران در موزه رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید