برگزاری همایش سعدی و شیلر در ایران و آلمان

به گزارش پرسینا بلاگ، همایش سعدی و شیلر روز سه شنبه 27 فروردین از ساعت 16 در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد و پس از آن در شهرهای شیراز، برلین و وایمار ادامه پیدا می نماید.

برگزاری همایش سعدی و شیلر در ایران و آلمان

سعدی و حافظ، دو شاعر برجسته ادب فارسی و شیلر و گوته، دو شاعر برجسته ادب آلمانی زبان هستند. این چهار شاعر در ادبیات دنیا و ایران و آلمان صندلی بسیار مهمی دارند. دویست سال پیش، گوته با انتشار دیوان غربی -شرقی تأثیرمهمی در شناساندن حافظ و سعدی در دنیا داشت و بنای گفت وگوی غرب و شرق را استحکام بخشید.

مرکز فرهنگی و بین الملل شهر کتاب در سال 2019 برنامه های مختلفی با همکاری مراکز فرهنگی و ادبی دنیا در باب گفت وگوهای غرب و شرق برگزار می نماید که همایش سعدی و شیلر یکی از این برنامه هاست و روز سه شنبه 27 فروردین در آستانه روز بزرگداشت سعدی، با همکاری مرکز سعدی شناسی و بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران برگزار می گردد.

شیلر نخستین نویسنده و شاعر آلمانی است که آثارش به فارسی ترجمه شد و نخستین مترجم آثار او یوسف اعتصام الملک بود که در سال 1285 شمسی، خدعه و عشق را به فارسی برگرداند. گوته از دوستان صمیمی شیلر است و همواره نام شیلر و گوته و شهر وایمار و نام سعدی و حافظ و شهر شیراز با هم می آید.

همایش سعدی و شیلر با سخنرانی مایکل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران و قرائت متن سخنرانی دانیلا دانتس، مدیر خانه شیلر، درباره شیلر و ادبیات معاصر آلمان شروع می گردد و پس از آن، محمود حدادی درباره سعدی در دیوان غربی شرقی گوته، شیلر و نمایشنامه پوراندخت او، در رابطه ای بینامتنی، فرانک هاشمی درباره شناخت سعدی در آلمان سعید فیروزآبادی درباره شیلر و نخبگان ایرانی، نگاهی تاریخی به ترجمه های آثار شیلر، علی عبداللهی درباره آموزه های تعلیمی سعدی و شیلر و فاطمه خداکرمی درباره بازتاب شخصیت های تاریخی در گلستان سعدی و نمایش نامه های شیلر سخنرانی می نمایند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 357

به "برگزاری همایش سعدی و شیلر در ایران و آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش سعدی و شیلر در ایران و آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید