تاسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه ای تبریز

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرزین حق پرست در جلسه هماهنگی برگزاری همایش از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی با اعلام این خبر، گفت : خانه سرخه ای تبریز که در نزدیکی مقبره العرفا قرار گرفته است، می تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس پژوهی در تبریز و همچنین موزه شمس تبریزی باشد.

تاسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه ای تبریز

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

حق پرست ادامه داد: این خانه تاریخی که در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و چند سال است که توسط این سازمان مرمت می گردد.

وی یاد آور شد: مرمت این ساختمان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی این اداره کل برای به سرانجام رساندن مرمت حدودا به حدود 400 میلیون تومان اعتبار احتیاج دارد و در صورت تامین اعتبار و اتمام مرمت، با توجه به محل جایگیری و هویت تاریخی اش این ساختمان می تواند به عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز مورد استفاده قرار گیرد.

در این جلسه فرماندار تبریز خواهان همکاری ارگان های متولی و شهرداری تبریز با این اداره کل شد.

رحیم شهرتی فر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری سازمان های متولی به ویژه شهرداری تبریز این ساختمان تا زمان برگزاری همایش از زادگاه تا بارگاه شمس در تبریز آماده افتتاح گردد.

لازم به ذکر است، خانه سرخه ای در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

خانه سرخه ای دارای اندرونی و بیرونی است و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار گرفته است و دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن به وسیله حیاط بیرونی امکان پذیر است.

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزامهدی قرار گرفته است و مهمترین عوامل تزیین در این خانه گچبری های متنوع در داخل و خارج ساختمان و انواع تزئینات چوبی و آیینه کاری های سقفی است.

خانه سرخه ای در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2779 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3114

به "تاسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه ای تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه ای تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید