تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی و اثرات منفی آن در جامعه

به گزارش پرسینا بلاگ، در همایش ملی بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور بر لزوم بومی سازی پژوهش های کشورهای توسعه یافته تاکید و تقلید صرف از این پژوهش ها به عنوان عاملی برای افزایش آسیب های اجتماعی مطرح شد.

تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی و اثرات منفی آن در جامعه

به گزارش خبرنگاران، نخستین همایش ملی بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور به میزبانی دانشگاه علامه محدث نوری در شهرستان نور با حضور اساتید برجسته و مطرح کشوری برگزار گردید.

شهرام اسلامی، روانشناس، در این همایش با اشاره به اینکه در زمینه روانشناسی، بومی سازی صورت نگرفته است، اظهار کرد: معمولاً بر اساس روال معمول مردم ایران منتظرند ببینند که غرب چه می گوید و سپس آن را اجرا نمایند، چون بومی سازی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات غرب با ارزش های فرهنگی و دینی مطابقت ندارد، توضیح داد: به همین خاطر به دلیل استفاده کورکورانه از تحقیقات غرب گرایانه روز به روز آمار طلاق، اعتیاد و فساد در جامعه ما رو به افزایش است.

این روانشناس با بیان اینکه تحقیقات غربی باید با ورود به ایران، بومی سازی گردد، اظهار داشت: اگر بتوانیم پژوهش های جوامع توسعه یافته را بر مبنای اصول فرهنگی جامعه خود پیاده سازی کنیم قطعاً آسیب های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

پژوهش، اصل اول توسعه

علی شاد، فرماندار شهرستان نور نیز در ادامه با اشاره به اینکه جامعه در حال توسعه احتیاج مبرم به تحقیقات دارد، اظهار کرد: تحقیقات بومی، ظرفیت ها و فرصت هایی را فراوری می نماید که اگر به آن پرداخته گردد بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برای استفاده بیشتر از کره خاکی باید همه ظرفیت ها در حوزه های مختلف بر اساس پایه و تحقیقات باشد، توضیح داد: هر کشوری که به توسعه صنعتی و فرا صنعتی رسید، اصل تحقیقات را در برنامه جدی خود قرار داده است.

فرماندار نور در ادامه گفت: بومی گرایی از مباحث قابل توجه برای افرادی که در حوزه های جدید علمی و عرصه های بین المللی فعالیت دارند است.

شاد با بیان اینکه باید نگاه ویژه ای در حوزه تحقیقات و پژوهش در کشور صورت گیرد، توضیح داد: با توجه به تنوع ظرفیت های بومی اقلیمی می توان فرصت های پژوهشی بیشماری خلق کرد.

محسن نژاد خیرالله، دبیر اجرایی نخستین همایش بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور نیز اظهار کرد: همایش تحقیقات در توسعه علمی کشور در هشت رشته و هفت پنل تخصصی گروه حقوق، معماری، حسابداری و مدیریت و اقتصاد، روانشناسی، زبان، عمران تشکیل شد و حدود 460 مقاله که بخشی به صورت ارائه حضوری و بخشی در قالب پوستر بود پذیرش شدند.

وی گفت: سخنرانانی چون ایرج اعتصام، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، دکتر مجید مفیدی، استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتر میرصادقی، استاد تمام دانشگاه بهشتی، دکتر احتیاج پور و دیگر اساتید در پنل های مختلف به ایراد سخنرانی پرداختند.

دبیر اجرایی نخستین همایش تحقیقات در توسعه علمی کشور یادآور شد: یک سوم شرکت نمایندگان از دانشگاه علامه محدث نوری و دو سوم دیگر دانشجویان از سراسر کشور در این همایش حضور داشتند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 147

به "تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی و اثرات منفی آن در جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی و اثرات منفی آن در جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید