تمیز کردن کابینت آشپزخانه، در 10 مرحله سریع و آسان

به گزارش پرسینا بلاگ، همه ما به صورت روزانه، یا حداقل به شکلی منظم، پیشخوان آشپزخانه و کف آن را تمیز می کنیم اما کم پیش می آید که به سراغ تمیز کردن کابینت آشپزخانه برویم. گرد و غبار، بخار غذا، ذرات چربی و آلودگی هایی که بر اثر آشپزی کردن پیش می آید، روی در و دستگیره های کابینت می نشینند و بعد از مدتی یک مخلوط چسبناک ایجاد می کنند که کار تمیز کردن کابینت آشپزخانه را سخت می کند.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه، در 10 مرحله سریع و آسان

کابینت های کثیف علاوه بر اینکه ظاهری زیبا ندارند، می توانند سلامتی را نیز تهدید کنند. مثلا ویروس سالمونلا به راحتی روی دستگیره ها رشد می کند و می تواند تمام کابینت را آلوده کند؛ همچنین ذرات غذای قدیمی و دوده به جا مانده از تهیه کباب، به قسمت داخلیِ کابینت نفوذ می کنند و محل قرارگیری ظرف ها را هم آلوده می کند. پس از قلم نیاندازید که کابینت آشپزخانه شما به طور منظم نیاز به رسیدگی و نظافت دارد.

در حالت ایدئال شما باید روی کابینت را هر هفته، یا حداقل هر دو هفته یک بار، تمیز کنید. اما فضای داخلیِ آن هر چند ماه یک بار نیاز به رسیدگی دارد. خالی کردنِ تمام آشپزخانه و تمیز کردن کابینت آن کار بسیار سختی به نظر می رسد، اما اگر هر بار فقط یک کابینت را تمیز کنید بسیار آسان است و زمان زیادی هم از شما نمی گیرد. مثلا وقتی تمام بشقاب های شما در ماشین ظرفشویی در حال شسته شدن هستند بهترین زمان برای تمیز کردن کابینت است. یک لیست تهیه کنید و در آن تعیین کنید که کدام کابینت ها تمیز شده است. مطمئن شوید که تمام لکه ها را پاک کرده اید و جایی که ظرف ها را قرار می دهید واقعا تمیز است.

  • 10 قدم برای تمیز کردن هود آشپزخانه

برای تمیز کردن کابینت ها به چه چیزهایی نیاز دارید

شما برای تمیز کردن کابینت ها به پارچه های مناسب، یک مسواک قدیمی و جارو برقی نیاز دارید. مواد شوینده مورد نیازِ شما هم شامل مایع ظرفشویی، محلول سرکه و آب گرم، محلول تمیزکننده مخصوص کابینت، تمیزکننده چند منظوره و جوش شیرین هستند. حالا کار تمیز کردن کابینت را طبق مراحل زیر شروع می کنیم.

1. محلول تمیزکننده خود را آماده کنید

بیشترِ کابینت ها را می توانید با محلول مایع ظرفشویی و آب گرم تمیز کنید . فرقی ندارد جنس آن از فلز باشد یا پلاستیک یا حتی چوب رنگ شده، همه آن ها با این محلول تمیز می شوند. این محلول یک راهکار ساده برای پاک کردن لکه های غذایی، گرد و غبار و چربی های معمولی است که معمولا در کابینت ایجاد می شوند.

مایع ظرفشویی به عنوان یک چربی زدا وارد عمل می شود و هر گونه لکه و چربی را در قسمت خارجیِ کابینت از بین می برد. همچنین برای تمیز کردن کابینت ها می توانید از یک تمیزکننده همه منظوره استفاده کنید. اما قبل از شروعِ کار ابتدا محلول را روی قسمتی از کابینت که در معرض دید نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ آن را از بین نمی برد و به آن آسیبی نمی رساند. از قلم نیاندازید که قبل از شروع به استفاده حتما دستورالعمل روی محلول را بخوانید.

2. از بالا به پایین کار کنید

کارِ تمیز کردن را از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. در کابینت هایی که جنس مقاومی دارند و خالی هستند، می توانید تمیزکننده را مستقیما روی محل اسپری کنید. در غیر این صورت، ابتدا محلول را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید و سپس کابینت ها را از بالا به سمت پایین تمیز کنید. تمیز کردن لبه ها و کناره های کابینت را از قلم نیاندازید.

3. کابینت را خشک کنید

قبل از خشک شدنِ کابینت، آن را با یک پارچه دیگر تمیز کنید و رطوبتِ روی سطح آن را جمع کنید. آبی که روی کابینت شما نشسته است می تواند باعث تغییر رنگ و ایجاد آسیب در آن شود.

4. شیشه ها یا آینه های کابینت را تمیز کنید

قبل از پاک کردن قسمت های شیشه ای یا آینه ای، محلول پاک کننده شیشه را روی حوله کاغذیِ بدون پرز اسپری کنید. هرگز نباید پاک کننده شیشه را به صورت مستقیم روی شیشه اسپری کنید زیرا این کار باعث پاشیده شدنِ این محلول به قسمت های چوبی و نفوذ آن به داخل چوب و سایر قسمت های کابینت می شود. در نتیجه این اتفاق رنگ بخش هایی از کابینت تغییر کرده و ظاهری نازیبا ایجاد می کند.

5. دستگیره ها را پاک کنید

برای تمیز کردن قسمت های فلزیِ روی یک کابینت چوبی لازم است که یک مسواک را در محلول سرکه و آب گرم خیس کنید و سپس با کمک آن دستگیره ها را تمیز کنید. برای تهیه محلول لازم است که سرکه و آب گرم را به میزان مساوی با یک دیگر مخلوط کنید.

پس از تمیز کردنِ دستگیره ها، با همان مسواک می توانید محل اتصالِ آن به چوب را نیز تمیز کنید. در صورتِ امکان دستگیره ها را برای تمیز کردن از کابینت جدا کنید، اما اگر این امکان وجود نداشت می توانید به روشی که گفتیم عمل کنید.

  • 6 قسمت از خانه که تمیز کردن آن ها همیشه فراموش می شود!

6. چربی های ضخیم را پاک کنید

بعضی وقت ها میزان زیادی از چربیِ ضخیم و قدیمی در قسمتی از کابینت انباشته می شود و ماده ای چسبناک و زرد یا نارنجی رنگ ایجاد می کند. این لکه ها روی کابینت های قدیمی به قدری زیاد است که به راحتی قابل مشاهده است و تقریبا نمی توان آن ها را پاک کرد.

در اینجا یک پاک کننده روغن می تواند به شما کمک کند. کافیست این ماده را روی قسمت های آلوده اسپری کنید و بین 2 تا 4 دقیقه به آن زمان دهید که در چربی نفوذ کند، سپس چربی ها را پاک کنید. البته ممکن است برای پاک شدنِ کامل، نیاز باشد که چند بار این عمل را تکرار کنید.

همچنین برای این کار می توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین و کمی آب را با هم مخلوط کنید تا ماده ای خمیری به شما بدهد، سپس با یک برس نرمِ آغشته به این خمیر، قسمتِ آلوده را به آرامی بسائید.

محلول پاک کننده خود را روی یک قسمت از کابینت که دیده نمی شود امتحان کنید و سپس کار تمیز کردن را شروع کنید. اگر چربی ها بسیار سخت و چسبنده بودند، از تلاشِ زیاد برای پاک کردن آن ها خودداری کنید، زیرا ممکن است به کابینت آسیب بزند.

  • 22 کاربرد جوش شیرین که شما را شگفت زده خواهند کرد

7. کابینت ها را خالی کنید

برای تمیز کردن داخل کابینت، لازم است که وسایل آن خالی شوند. بهتر است این کار را از کابینت های بالایی شروع کنید. در صورتی که در کابینت ها از جداکننده یا قفسه های کوچک تر استفاده کرده اید، آن ها را هم خارج کنید. اگر داخل کابینت شما آشغال های ریز وجود دارد، قبل از شروع به کار، آن ها را با جاروبرقی تمیز کنید.

8. فضای داخلی را بشویید

فضای داخلیِ کابینت ها را با مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم، به آرامی بشویید.

9. با پارچه مرطوب تمیز کنید

با یک پارچه مرطوبِ دیگر سطح داخلیِ کابینت را تمیز کنید. سپس برای اطمینان از باقی نماندن رطوبت و آسیب نرسیدن به سطح داخلیِ کابینت، با یک پارچه دیگر، تمام فضای داخلی را تمیز و خشک کنید.

10. وسایل داخل کابینت را نیز تمیز کنید

قوطی ها و ظرف های داخل کابینت نیز مانند سطح داخلی و خارجیِ آن با گرد و غبار و ذرات بخار غذا آلوده می شوند. آن ها را به کمک پارچه ای که با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی مرطوب شده است تمیز کنید. تمام خوراکی هایی که تاریخ انقضای آن ها سر رسیده یا گذشته است را دور بریزید.

از قلم نیاندازید قبل از اینکه وسایل را داخل کابینت قرار بدهید آن ها را کاملا خشک کنید. همچنین لازم است قبل از قرار دادن وسایل درون کابینت، در کابینت ها را باز گذاشته و به مدت 1 تا 2 ساعت زمان دهید تا کاملا خشک شوند.

نکاتی برای تمیزتر نگه داشتن کابینت های آشپزخانه

  • حداقل هر 2 هفته یک بار کابینت ها را با یک پارچه نرم پاک کنید. این کار باعث می شود که کمتر به تمیز کردن اساسی و جدی نیاز داشته باشید.
  • اگر مواد غذایی یا مایعات روی سطح کابینت می ریزند همان لحظه با کمک یک اسفنج یا پارچه ای مناسب و مرطوب تمیز کنید. هر قدر این مواد بیشتر روی کابینت باقی بمانند، لکه ایجاد شده سخت تر و در نتیجه پاک کردن آن نیز دشوارتر خواهد بود؛ حتی ممکن است در حین تمیز کردنِ آن به کابینت شما نیز آسیب وارد شود.
  • کابینت های نزدیک به اجاق گاز، به دلیل مجاورت مداوم با گرما، در معرض آسیب بیشتری هستند. پس بهتر است در طول مدت تمیز کردن، کشوی کابینت های نزدیک به گاز را خارج کنید و سپس تمیز کنید. همچنین اگر امکان دارد درِ کابینت های نزدیک و یا بالای گاز را نیز جدا کنید و سپس آن ها را تمیز کنید.
  • وسایل تولیدکننده حرارت، مثل دستگاه های قهوه ساز و توستر، را از کابینت دور نگه دارید. گرما و رطوبت بیش از حد می تواند به سطح کابینت آسیب برساند.

منبع: the Spruce

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5873

به "تمیز کردن کابینت آشپزخانه، در 10 مرحله سریع و آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیز کردن کابینت آشپزخانه، در 10 مرحله سریع و آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید