جزئیات طرح خروج آمریکا؛ حفظ آسمان شرق فرات، پایگاه التنف و نفت و گاز سوریه

به گزارش پرسینا بلاگ، ایسنا نوشت:طرح وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای اجرای تصمیم دونالد ترامپ در زمینه خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه شامل انتقال این نیروها به غرب عراق با در اختیار داشتن حریم هوایی شرق فرات، حفظ پایگاه التنف در جنوب شرق سوریه و احتمال ترک پایگاه های نظامی نزدیک مرزهای عراق به منظور تمرکز بر حمایت از چاه های نفت و تعویق بازگرداندن آنها به دولت سوریه و ایجاد حمایت لازم از زندان های شامل اعضای خطرناک داعش می گردد.

جزئیات طرح خروج آمریکا؛ حفظ آسمان شرق فرات، پایگاه التنف و نفت و گاز سوریه

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه خاطرنشان کرد، کل نیروهای آمریکایی طبق نقشه و طرح کنونی سوریه را به مقصد غرب عراق ترک خواهند کرد.

اسپر به خبرنگاران همراهش در هواپیمای نظامی در جهتش به خاورمیانه درباره بهانه ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه گفت، ارتش به عملیات نظامی خود علیه داعش به منظور ممانعت از بازگشت مجدد آن به منطقه بدون بعید دانستن ایده اجرای عملیات مقابله با داعش در داخل خاک سوریه ادامه می دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از وزارت دفاع کشورش خواسته بود طرح هایی برای اجرای تصمیم سیاسی او در زمینه خروج از سوریه و دستیابی به تفاهماتی با ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه به عمق 32 کیلومتر و طول 440 کیلومتر تهیه کند.

براساس اطلاعات واصله به روزنامه الشرق الاوسط، این طرح و ایده وزارت دفاع آمریکا شامل مولفه های ذیل است:

- انتقال 700 سرباز آمریکایی از شرق سوریه به غرب فرات.

- حفظ حضور ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا در حریم هوایی شرق سوریه.

- باقی نگه داشتن یادداشت تفاهم منع برخورد با طرف روسی با احتمال آنالیز تعدیل آن.

- حفظ پایگاه التنف در گوشه مرزی سوریه - عراق و اردن که شامل نیروهای ویژه و حامی مخالفان سوری با هدف مقابله با دعش و ارائه حمایت اطلاعاتی است.

- حفظ عناصر مقاطعه کار شرکت های نظامی خصوصی در نزدیکی چاه های نفت و میادین گازی (منطقه شرق فرات شامل 90 درصد نفت سوریه و نیمی از گاز این کشور است).

- انتقال پایگاه های نظامی به مناطق نزدیک به چاه های نفت در مرزهای عراق به منظور ممانعت از دخل و تصرف این چاه ها توسط دولت دمشق و تسلط دمشق بر این چاه ها و میادین قبل از دستیابی به هرگونه تفاهمی.

- آنالیز پیشنهاد تامین حمایت بین المللی و نیروهای ویژه برای زندان هایی که دربرگیرنده عناصر خطرناک داعش از نظر غرب هستند.

این نکات ضمن اموری بودند که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به خاورمیانه آنالیز کرد و مارک اسپر، وزیر دفاع نیز میخواهد در سفر کنونی به منطقه آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.

نیروهای آمریکایی ظرف روزهای گذشته از سه پایگاه نظامی خود عقب نشینی کردند که در میان آنها پایگاه شهر منبج و پایگاه نزدیک عین العرب (کوبانی) است.

تمامی پایگاه های آمریکا در شمال استان رقه و شمال شرق حلب خالی هستند در حالی که آمریکایی ها پایگاه های خود در دو استان حسکه و دیرالزور را به اضافه التنف در جنوب سوریه حفظ نموده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری می گوید، بیش از 70 خودروی نظامی و خودروی زرهی با پرچم آمریکا از تل تمر در استان حسکه با حمایت و پیشتیبانی هلی کوپترهایی در جریان انتقال از شرق سوریه به غرب عراق عبور کردند. این کاروان بزرگترین پایگاه نظامی خود در سوریه واقع در فرودگاه صرین را تخلیه کرد که در 30 کیلومتری جنوب کوبانی است. این پایگاه در اطراف منطقه امنی قرار گرفته است که ترکیه درصدد ایجاد آن در شمال شرق سوریه است به طوریکه گروه های سوری مسلح حامی آن از نهم اکتبر حملاتی را علیه نمودهای سوری به راه انداختند. اکنون نیروهای مزدور حامی ترکیه بر نوار مرزی به طول 120 کیلومتر کنترل دارند.

مسؤولان غربی می گویند، آمریکا مانعی در حصول تفاهمات بین هم پیمانانش یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه و دمشق در مورد اداره منطقه در شرق فرات نمی بیند و واشنگتن سعی می نماید ورق مذاکراتی خود را برای بهبود موضع گیری آنها (نمودها) با دمشق را حفظ کند.

طرف آمریکایی همچنین مسئله ای با ایجاد منطقه امن براساس تصور ترکیه ندارد که شامل عقب نشینی نیروهای کرد و سلاح های سنگین آنها و نابودی پایگاه های آمریکایی از جرابلس تا رود فرات تا فش خابور در نزدیکی مرزهای عراق می گردد.

واشنگتن از آنکارا خواست از مناطق و شهرهای کردنشین دور گردد و به جنگ با داعش ضرری نرساند. این در حالی است که آینده منبج و کوبانی محور دیدار فردا (سه شنبه) روسای جمهوری ترکیه و روسیه در مسکو خواهد بود.

مسؤولان غربی به تفاهمات آنکارا با روسیه و آمریکا اشاره می نمایند که منجر خواهد شد راه میانبری بین حسکه و حلب (خط تماس) بین ارتش ترکیه و گروه های مزدورش از یک سو و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر ایجاد گردد به این ترتیب ارتش آمریکا ایجاد 12 برج دیده بانی و پایگاه را در نزدیکی این جهت آغاز نموده است. (این تفاهمات احتمالا در آینده بین آنکارا، دمشق و مسکو شامل پیشروی ارتش سوریه به سمت جنوب ادلب باشد).

به این ترتیب منطقه امن احتمالا شامل مناطق کردنشین در گوشه شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرزهای عراق می گردد البته اگر تفاهمات دمشق و نمودها به ورود هرچه سریع تر نیروهای دولتی سوریه مستقر در حسکه و قامشلی به مناطقی دورتر از نقطه تل تمر نینجامد.

در این راستا احمد الجربا، رئیس جریان الغد در کوشش برای احیای پیشنهاد قبلی خود در زمینه استقرار نیروهای مبارز کرد (پیشمرگ روژ) در مناطق کردنشین در مرزهای عراق ، ترکیه و سوریه براساس تفاهمات بین آنکارا، دولت اقلیم کردستان عراق و موافقت آمریکاست.

310311

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2030

به "جزئیات طرح خروج آمریکا؛ حفظ آسمان شرق فرات، پایگاه التنف و نفت و گاز سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح خروج آمریکا؛ حفظ آسمان شرق فرات، پایگاه التنف و نفت و گاز سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید