رژیم روزه داری متناوب؛ رژیمی که با آن کم اشتها، لاغر و سالم می شوید

به گزارش پرسینا بلاگ، اگر کم کردن وزن یا حتی زندگی سالم آرزوی همیشگی تان باشد، احتمالا نام رژیم روزه داری متناوب را شنیده اید و بارها برای 16ساعت روزه داری براساس اصول این رژیم وسوسه شده اید. اینکه رژیم روزه داری متناوب چیست، چه تاثیری را بر بدن می گذارد و برای چه افرادی مناسب است را می توانید در ادامه این مطلب بخوانید و در آخر، برای انتخاب یا صرف نظر کردن از این رژیم تصمیم بگیرید.

رژیم روزه داری متناوب؛ رژیمی که با آن کم اشتها، لاغر و سالم می شوید

رژیم روزه داری 16:8 چیست؟

یکی از محبوب ترین انواع رژیم روزه داری متناوب ، روش 16:8 است. در این روش شما 8 ساعت اجازه دریافت مواد غذایی دارید و 16ساعت باید روزه داری کنید.

در این رژیم، شما در طول هشت ساعت، بدون احتیاج به کالری شماری، مجاز به دریافت مواد غذایی دلخواهتان هستید و در طول 16ساعت روزه داری، باید اندازه قابل توجهی آب و مایعات بدون کالری مصرف کنید.

چه زمانی برای روزه داری بهتر است؟

زمان دریافت مواد غذایی، بهتر است از ساعات ابتدایی روز آغاز گردد. چراکه بدن اغلب آدم ها، در ساعات ابتدایی روز قند خون را بیشتر کنترل می نماید و در این ساعات هضم مواد غذایی برای بدن آسان تر است.

یعنی شما می توانید از ساعت 7 صبح تا 3 بعد از ظهر، بدون هیچ محدودیتی مواد غذایی را مصرف کنید یا اینکه از ساعت 19 تا 6 بعد از ظهر مواد غذایی دریافت کنید و هشت ساعت بعد از 6 عصر روزه داری کنید.

رژیم 16:8 واقعا لاغر می نماید؟

آنالیز های صورت گرفته نشان می دهند کسانی که برای 12 هفته، از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر موادغذایی دریافت کردند و در ساعات بعد از آن هیچ ماده ای جز آب، قهوه و چای را مصرف نکردند، نسبت به آدم های معمولی که در ساعات مختلف شبانه روز مجاز به دریافت مواد غذایی بودند، هر روز 350 کالری کمتر دریافت کردند.

واقعیت این است که کسانی که رژیم 16:8 را انتخاب می نمایند، به ندرت در 8 ساعت مجاز ماده غذایی زیادی را به بدنشان وارد می نمایند و نکته قابل توجه دیگر از این است که این رژیم، سطح هورمون گرسنگی را در بدن پایین می آورد و به مرور میل افراد به پرخوری را کاهش می دهد.

16:8 از دیگر انواع رژیم روزه داری بهتر است؟

همه چیز بستگی به خود شما دارد. آنالیز ها نشان داده است که این رژیم، تاثیر قابل توجهی را بر کاهش وزن افراد می گذارد، اما تاثیرگذار بودن این رژیم، به معنای بی تاثیر بودن دیگر انواع رژیم روزه داری نیست.

شاید کمتر کردن زمان غذا خوردن و امتحان رژیم هایی که به جای 8 ساعت، در آنها 4 یا 6 ساعت غذاخوری مجاز است، روند لاغری شما را سریعتر کند، یا شاید آغاز کردن زمان غذاخوری از 6 صبح و زودتر وارد شدن به روزه داری، شما را زودتر لاغر کند، اما واقعیت این است که رژیم لاغری شما، نباید زندگی اجتماعی تان را مختل کند، فرصت غذاخوردن در کنار عزیزانتان را از شما بگیرد و رویه طبیعی خواب و بیداری تان را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا رژیم 16:8 موثر است؟

  • این رژیم انعطاف پذیر است و سختگیرانه زمان و سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اگر امشب مهمانی دعوتید، می توانید هشت ساعت غذاخوردنتان را به شکلی تنظیم کنید که در جمع دوستانتان احتیاجی به روزه داری نداشته باشید؛
  • این رژیم هزینه اضافه ای را به زندگی شما تحمیل نمی نماید. می توانید با همان مواد غذایی که در خانه دارید، احتیاجهای غذایی تان را رفع کنید؛
  • در این رژیم خبری از رسپی های عجیب و غریب نیست و احتیاجی نیست که به شکل اختصاصی برای خودتان آشپزی کنید. غذای شما می تواند همان چیزی باشد که همکاران یا اعضای خانواده تان مصرف می نمایند؛
  • مطالعات نشان داده است که این رژیم علاوه بر کاهش هورمون گرسنگی سوخت و ساز بدن را سریع تر می نماید و به همین علت تاثیر بیشتری بر کاهش وزن می گذارد؛
  • پایین آوردن سطح قند خون و کاهش فشارخون، از دیگر دستاوردهای انتخاب این رژیم غذایی برای افراد سالم است.

روزه داری

منظم باشید اما سخت نگیرید

شما نمی توانید بی برنامه رژیم بگیرید و مدام بدنتان را درگیر کم خوری و پرخوری بکنید. اما اگر طاقت همواره روزه دار بودن را هم ندارید، می توانید به جای هفت روزه هفته درگیر بودن با رژیم متناوب روزه داری ، تنها دو یا سه روز در هفته به اصول این رژیم پایبند باشید و در همین روزها، به بدنتان فرصت بازسازی و پاکسازی را بدهید. البته بهتر است که روزهای ثابتی از هفته را برای روزه داری انتخاب کنید.

نکته دیگری که در روزهای پیروی از رژیم روزه داری متناوب باید به آن پایبند باشید، دریافت مواد غذایی متنوع است. شما باید میوه ها، سبزیجات، غلات و دیگر مواد ضروری سالم را در 8 ساعت مجاز مصرف کنید. پیشنهاد ما این است که برنامه غذایی تان را با توجه به این مواد تنظیم کنید:

میوه ها: سیب، موز، انواع توت، پرتقال، هلو، گلابی و …

غلات کامل: کینوا، برنج، جو، جو دو سر، گندم با پوست

چربی های مفید: روغن زیتون، آواکادو، روغن نارگیل

پروتئین: گوشت قرمز، مرغ یا بوقلمون، ماهی، حبوبات، تخم مرغ، مغزها و …

چند نکته درباره رژیم روزه داری متناوب

  • برای مصرف نوشیدنی های بدون کالری، مثل آب، چای و قهوه در این رژیم محدودیتی وجود ندارد.
  • درست است که در این رژیم احتیاجی به کالری شماری ندارید اما یادتان نرود که مصرف زیاد غذاهای آماده، بدنتان را از حالت تعادل خارج می نماید و باعث نفخ می گردد.
  • گرچه این رژیم امتحانش را پس داده، اما قطعا برای هم آدم ها مفید نیست. اگر دیابت، فشارخون پایین یا سابقه دچار شدن به اختلالات مربوط به غذاخوردن را دارید، فکر انتخاب این رژیم را از سرتان بیرون کنید و اگر شرایط پزشکی ویژه ای را دارید، حتما قبل از انتخاب این رژیم، با پزشکتان مشورت کنید؛
  • این رژیم برای افراد باردار یا مادران شیرده مفید نیست.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8184

به "رژیم روزه داری متناوب؛ رژیمی که با آن کم اشتها، لاغر و سالم می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم روزه داری متناوب؛ رژیمی که با آن کم اشتها، لاغر و سالم می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید