ساخت مجسمه های غول پیکر از مواد بازیافتی برای تشویق به طبیعتگردی

به گزارش پرسینا بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، ساخت مجسمه های غول پیکر از مواد بازیافتی برای تشویق به طبیعتگردی صورت گرفت.

ساخت مجسمه های غول پیکر از مواد بازیافتی برای تشویق به طبیعتگردی

تشویق به طبیعتگردی با مجسمه هایی از جنس مواد بازیافتی

توماس دامبو، هنرمند و مجسمه ساز دانمارکی که خود را از فعالان حوزه هنر بازیافتی می داند، 11 مجسمه غول پیکر از جنس ضایعات چوب و مواد دورریختنی در جنگلهای دانمارک ساخته تا مردم در کوشش برای پیدا کردن آنها، با طبیعت ارتباط برقرار نمایند. این هنرمند برای یاری به بازدیدنمایندگان، نقشه ای آنلاین از موقعیت مجسمه های خود تهیه نموده است و در شبکه های اجتماعی سرنخ هایی را به اشتراک می گذارد.

بازی شکار غول های بازیافتی در تابستان و همزمان با آنکه دامبو در کپنهاگ منتظر مهار کرونا بود، شروع شد. وی به همراه تیمش و چند نیروی داوطلب، مکان مناسب برای این کار را شناسایی نموده، مجوزهای لازم برای استفاده از زمین را گرفت و ضایعات چوب جمع کرد. این هنرمند در روزهای شروعین ماه اکتبر از دهمین غول بازیافتی خود در اینستاگرام رونمایی کرد.

دغدغه زیست محیطی، محرکی برای هنرآفرینی

هر کدام از غول های این مجموعه نام و مشخصات خاص خود را دارد. عمق این شخصیت پردازی تا جایی ادامه دارد که دامبو حتی با استفاده از تجربیات و قدرت تخیل خود، برای هرکدام از این مجسمه ها داستان پیش زمینه ای نیز اختراع نموده است.

این هنرمند دانمارکی تأثیر اساطیر اسکاندیناوی درباره غولهای ساکن جنگل بر کارش را منکر نیست، اما می گوید گاهی نیز شخصا داستانهایی می سازد که در راستای دغدغه زیست محیطی وی هستند، دغدغه ای که انگیزه اصلی پشت این کار بود.

این غول ها در داستان فولکلور مدرن من نمادی از طبیعت هستند. ما در گذشته از موجودات جادویی و قصه های پریان برای شرح پدیده هایی که قابل درک نبودند، استفاده می کردیم. من از این غول ها برای تشریح و صحبت درباره معضلات جدی که با آنها روبه رو هستیم، استفاده می کنم. معضلاتی که ممکن است مردم از صحبت کردن درباره آنها خسته شده باشند. از دید دامبو، این غول های بازیافتی ساخته شده اند تا اهمیت طبیعت را به ما یادآوری نمایند.

این مهم است که مردم به چالش کشیده شده و در دنیای که در آن زندگی می کنیم، کاوش نمایند. بسیاری از ما امروز بیشتر وقتمان را مقابل مانیتور رایانه ها می گذرانیم. اگر ارتباط با طبیعت قطع گردد، هیچکدام از ما به مراقبت از زمین اهمیتی نخواهد داد؛ چرا باید از چیزی محافظت کنیم که درکش نمی کنیم و وجودش را به فراموشی سپرده ایم؟ این مجسمه ساز خلاق معتقد است:

عظیمترین تهدید برای بشر این است که نسل جدید در یک دنیای دیجیتال زندگی می نماید. برخی از آنها فکر می نمایند دنیا طبیعت اهمیتی ندارد، چون هیچوقت به آن قدم نمی گذارند، اما دنیای مدرن بدون طبیعت دوام نخواهد آورد.

احترامی که دامبو برای طبیعت قائل است وی را بر آن داشت تا در کارش از مواد بازیافتی استفاده کند. وی که تا به امروز در مجموع 70 مجسمه بازیافتی به این سبک ساخته، می گوید: فارغ از اینکه تا آخر عمر چند مجسمه بسازم، هیچگاه پیروز نخواهم شد حتی درصد کوچکی از تپه های زباله که ما انسانها فراوری می کنیم را بازیافت کنم.

علاقه وی به زایش هنر از مواد دورریختنی، از دوران کودکی شروع شد. به گفته خودش، همواره دوست داشت اشیا را تغییر داده و به یک چیز جدید تبدیل کند. وقتی عظیمتر شد، والدینش اجازه استفاده از کارگاهی که در زیرزمین خانه شان بود را به وی دادند. در این کارگاه بود که دامبو یاد گرفت چگونه خرت و پرت و اسباب بازی درست کند؛ اگر چیزی می خواست ترجیح می داد، خودش آن را بسازد. همین شد که برای ادامه تحصیل به مدرسه طراحی کولدینگ دانمارک رفت و طولی نکشید که به هنر خیابانی چون ساخت خانه های درختی عظیم در فضاهای شهری روی آورد. این هنرمند دانمارکی از سال 2014 به خلق غول های بازیافتی مشغول بوده و تا به امروز در آمریکا، پورتوریکو، چین و کره جنوبی پروژه هایی از این دست اجرا کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5585

به "ساخت مجسمه های غول پیکر از مواد بازیافتی برای تشویق به طبیعتگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت مجسمه های غول پیکر از مواد بازیافتی برای تشویق به طبیعتگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید