سر سرباز هخامنشی در آپارتمان یک کانادایی ، تهدید دوباره میدان نقش دنیا

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مهمترین خبر این هفته در حوزه میراث فرهنگی درباره قطعه ای از آثار تخت جمشید بود. خبرنگاران نوشت: یک قطعه از آثار تاریخی تخت جمشید که سر یک سرباز هخامنشی را نشان می دهد و سپتامبر سال 2011 از موزه هنرهای زیبای مونترال در ایالت کبک کانادا به سرقت رفته بود در آپارتمان مسکونی یک پسر جوان کانادایی پیدا شد.

سر سرباز هخامنشی در آپارتمان یک کانادایی ، تهدید دوباره میدان نقش دنیا

اگر علاقمند به سفر با بهترین ارزانترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این تکه سنگ ارزشمند مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد بوده و ارزش آن 1.2 میلیون دلار برآورد شده است. پلیس ایالت کبک پس از اینکه این گنجینه تاریخی را در اواخر ژانویه کشف کرد، به دلیل اهمیت موضوع در یک کنفرانس خبری توضیحاتی ارائه داد که رسانه های کانادایی نیز آن را منتشر کردند.

سایت شبکه تلویزیونی سی.بی.سی. کانادا به نقل از پلیس اعلام نموده که این قطعه یکی از دو شی تاریخی است که تقریبا به صورت همزمان از موزه هنرهای زیبای مونترال دزدیده شده بودند.

تهدیدی دیگر برای میراث دنیای اصفهان

گزارش دیگر خبرنگاران درباره تهدیدی بود که مدیریت شهری اصفهان برای میدان نقش دنیا بوجود آورده است. چرا که قرار است خیابانی موازی با میدان نقش دنیا را به عرض 16 متر نزدیک به مسجد شیخ لطف الله، احداث کند این درحالی است که پیش از این ساخت برج دنیا نما و ایجاد خیابان استانداری تهدید دیگری برای این میدان ثبت شده در فهرست میراث دنیای و خروجش از این فهرست بوده است.

از مدتها پیش شهرداری اصفهان در حال تملک و آزادسازی قسمتی از محله قدیمی پشت مسجد شیخ لطف الله است تا به منظور ایجاد دسترسی محلی، خیابانی موازی ضلع شرقی میدان نقش دنیا ایجاد کند.

خط آبی رنگ میدان نقش دنیا، خط سبز رنگ خیابان حافظ و نشاط ،خط زرد خیابان درحال احداث و نقاط سیاه رنگ نیز بناهای واجد ارزش

را نشان می دهد

این خیابان جدید الاحداث که از یک سمت به خیابان نشاط و از سمت دیگر به خیابان حافظ منتهی می شود فاصله بسیار نزدیکی تا میدان و مسجد شیخ لطف الله دارد. در جهت این خیابان که قرار است آقانور نجفی نامیده شود، تعدادی زیادی از بناهای واجد ارزش تاریخی وجود دارد که با احداث این خیابان نه تنها این بناها بلکه بافت قدیمی این بخش از شهر اصفهان نیز از بین می رود.

عمارت باغ فردوس پنهان پشت عکس و پوستر

این هفته یک گزارش انتقادی نیز درباره موزه سینما منتشر شد در این گزارش آمده است: موزه سینما یا همان عمارت تاریخی باغ فردوس به یک گالری عکس و پوستر سینمایی شباهت دارد تا یک موزه. بسیاری از جاذبه های تاریخی و گچبری های این عمارت زیر انبوهی از عکس پنهان شده است.

اکنون در این موزه،جوایز بازیگران و کارگردانان به نام سینما به نمایش گذاشته شده است و در تالارهای آن، هزاران عکس از صحنه های فیلم های سینمایی ، پشت صحنه و مراحل فیلم سازی و فعالیت های سینمایی و هنرمندان و دست اندرکاران صنعت و هنر سینما قرار داده شده که قدیمی ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران برمی شود.

در بعضی از سالنها از دیوارهای این موزه تنها سرستونها قابل دیدن است و بیشتر فضای موزه سینما را عکس هنرمندان و بازیگران پر نموده به نحوی که زیبایی های تاریخی این موزه در زیر عکسها مخفی است و بازدیدنمایندگان از یاد می برند که این موزه یکی از ساختمانهای مهم و فاخر تهران بوده است.

تقسیم بندی کشور به هفت منطقه برای بازرسی های گردشگری

در حوزه گردشگری نیز این هفته معاون گردشگری کشور با توجه به فرارسیدن ایام نزدیک به نوروز و برپایی جلسه های مختلفی برای برنامه ریزی سفرهای ایام عید از نظارت بر موسسات گردشگری اطلاع داد و گفت: کشور را به هفت منطقه تقسیم نموده ایم تا آنالیز مقدماتی از این مناطق در اسفند ماه انجام شود و اگر جایی تقص و یا مسئله ای داشت تا قبل از آغاز ایام نوروز رفع شود.

مرتضی رحمانی موحد با بیان اینکه به همه استانها اعلام نموده ایم که افزایش نرخ در خدمات گرشگری نداشته باشند ادامه داد: سامانه جوابگو به شکایات با شماره 09669 فعال می شود و اگر در روزهای نوروز شکایتی وجود داشته باشد از این طریق، اعضای ستاد نسبت به پیگیری آن اقدام می نمایند.

رحمانی موحد در ادامه گفت: طبق مصوبه جدید دولت استانداران محور ساماندهی خدمات و مسئولیت پذیری استانهای کشور هستند و احکامشان نیز توسط وزیر کشور صادر شده است. یکی از تفاوت های ستاد هماهنگی خدمات سفر و ستاد سفرهای نوروزی این است که استانداران باید به عنوان رئیس استان جوابگوی عملکردشان و همه اتفاقات در طول ایام سال باشند نه تنها نوروز. همچنین استان تحت پوشش آنها باید دارای گردشگر باشد و فعالیت هایی را انجام دهند که به ایجاد جذابیت و ساماندهی ورود گردشگران منجر شود. درحالی که در سالهای گذشته این طور نبود.

رفتن سلطانی فر و جای خالی پست قائم مقامی برای سازمان میراث فرهنگی

رئیس تازه منصوب شده سازمان میراث فرهنگی بازهم این هفته تکلیفی برای معاونت میراث فرهنگی این سازمان معین نکرد ولی البته در مصاحبه با خبرنگاران بیان نمود که قرار نیست قائم مقام داشته باشیم.

مسعود سلطانی فر همچنین در پاسخ به اینکه شایعات زیادی درباره رفتن وی از این سازمان به گوش کارکنان رسیده گفت که محکم پای این دولت و سمتش در سازمان میراث فرهنگی ایستاده است.

سلطانی فر با وجود اینکه تاکید زیادی بر روی ماندنش در سازمان دارد اما شنیده ها حاکی از این است که وی تهدید نموده اگر بودجه این سازمان افزایش نداشته باشد کناره گیری خواهد کرد.

ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان صنایع دستی

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین حضور در نمایشگاه های بین المللی برای عرضه توانمندی های هنرمندان صنایع دستی کشور را لازم دانست و گفت: باید بتوانیم آثار هنرمندانمان را نیز در نمایشگاه های دائمی استان ها در معرض دید عموم قرار دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه صنایع دستی نیز گفت: فارغ التحصیلان این رشته ها علاقه زیادی به رشته تحصیلی خود دارند. بر خلاف بعضی از دانشجویان که علاقه ای به رشته تحصیلی شان ندارند باید از این اشتیاق آنها استفاده کرد. شور و شوق آنها ما را ملزم می نماید که برای اشتغال این افراد اقدامات اساسی انجام دهیم.

پیشنهاد کارکنان سازمان میراث فرهنگی برای انتخاب معاون

با توجه به اینکه معاونت میراث فرهنگی سازمان نزدیک به یک ماه است خالی مانده،کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی نامه ای به رئیس این سازمان پیشنهاد دادند مدیر کل دفتر بناها، بافت و محوطه های تاریخی به عنوان معاون میراث فرهنگی انتخاب شود.

آنها در نامه خود پیشنهاد داده اند سیاوش صابری کاخکی که اکنون مدیر کل دفتر بناها، بافت و محوطه های تاریخی است، به عنوان معاون میراث فرهنگی کشور معرفی شود چرا که وی دارای تجربه ای چندین ساله در حوزه میراث فرهنگی بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3217

به "سر سرباز هخامنشی در آپارتمان یک کانادایی ، تهدید دوباره میدان نقش دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر سرباز هخامنشی در آپارتمان یک کانادایی ، تهدید دوباره میدان نقش دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید