ضرورت تدوین قوانین جدید برای دوچرخه سواران

به گزارش پرسینا بلاگ، مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری ضمن تاکید بر احتیاج کشور به تصویب قوانین جدید در حوزه دوچرخه سواری گفت: بر اساس آخرین توافق های دستگاه های اجرایی با پلیس قرار شده است دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته گردد و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه سوارها نیز تسری پیدا کند.

ضرورت تدوین قوانین جدید برای دوچرخه سواران

به گزارش خبرنگاران، استفاده از دوچرخه در سفرهای کوتاه مدت شهری شیوه نوینی از حمل و نقل است که به دلیل کاهش آلودگی هوا و برطرف معضل ترافیک مورد استقبال شهرهای پر جمعیت جهان قرار گرفته است. در حال حاضر اتوبوس حدود 20 برابر و خودرو شخصی 40 برابر دوچرخه - به ازای هر یک کیلومتر - انرژی مصرف می نماید. در کشور ما نیز کم و بیش به موضوع توسعه دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ پرداخته می گردد اما آنچه که سبب توسعه استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری می گردد وجود قوانین حمایت نماینده و زیرساخت های دوچرخه سواری است.

مهدی حسن زاده - مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری - در گفت و گو با خبرنگاراندر این باره اظهار کرد: در کشور ما قانون های حداقلی درمورد دوچرخه سواری وجود دارد اما با توجه به توسعه دوچرخه سواری در شهرهای مختلف این قوانین دیگر جوابگو نیست و احتیاجمند قوانین جدیدی هستیم. از این رو از مدت ها پیش تاکنون با پلیس در تعامل بودیم تا قوانین به روزشده ای را در این زمینه به تصویب برسانیم. بر اساس آخرین توافقات، قرار شده است که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته گردد و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه سوارها نیز تسری پیدا کند. برای مثال دوچرخه سوارها باید قوانین ورود ممنوع، چراغ قرمز و... را رعایت نمایند اما استثنایی که وجود دارد این است که اگر دوچرخه سوار از دوچرخه پیاده و دوچرخه در دستش باشد به عنوان عابر پیاده تلقی می گردد.

مشاور توسعه دوچرخه سواری در شهرهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تهران به دنبال آن است که قوانین و مقرراتی را در حوزه دوچرخه سواری از جمله ایمنی دوچرخه سواران تدوین کند، توضیح داد: یکی از دلایلی که هلندی ها توانستند در توسعه دوچرخه سواری پیروز شوند، این است که قوانین و مقررات تعیین در این زمینه دارند. برای مثال در 90 درصد تصادفاتی که در این کشور خودروها با دوچرخه ها داشتند، خودروها به عنوان مقصر شناخته شدند. این موضوع نشان می دهد که در کشور هلند به عنوان کشور پیشروی دوچرخه سواری قوانین چه قدر حمایت نماینده است.

حسن زاده در ادامه با اشاره به نبود قوانین برای ارتقای ایمنی دوچرخه سواران گفت: توسعه دوچرخه سواری در ایران موضوع جدیدی است و به تبع آن احتیاجهای جدیدی را ایجاد می نماید که شوراهای شهر باید پاسخی برای این احتیاجها داشته باشند. در حال حاضر برای افزایش ایمنی دوچرخه سوارها احتیاج به توسعه راستاهای ویژه و اختصاصی دوچرخه سواری داریم چرا که دوچرخه سرعت بسیار کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و احتیاج است که در راستاهای جدایی تردد کند.

به گفته وی آمارهای متفاوتی در خصوص راستاهای دوچرخه سواری در تهران وجود دارد اما در حال حاضر در تهران 60 کیلومتر راستا مناسب برای دوچرخه سواری داریم و قرار است که شهرداری تهران طی پنج سال آینده این رقم را به 550 کیلومتر برساند.

مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری در شهرهای کشور در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه اپلیکیشن بیدود در حال حاضر برنامه ای است که با همکاری شهرداری تهران اقدام به ایجاد ایستگاه های دوچرخه اشتراکی نموده است، به موضوع دوچرخه سواری زنان اشاره و توضیح داد: موضوع دوچرخه سواری بانوان از جمله موضوعاتی است که باید در کشور حل گردد؛ به هر حال بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و نمی توان به احتیاج آن ها بی توجهی کرد.

حسن زاده در سرانجام گفت: در حال حاضر در کشور شهرهایی همچون مشهد و قزوین فعالیت های خوبی در زمینه توسعه دوچرخه سواری دارند. علاوه بر ایجاد راستاهای دوچرخه سواری در این شهرها، فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی نیز به خوبی انجام می گردد حتی در شهر قزوین قرار است یک اپلیکیشن ایرانی تهیه گردد که دوچرخه اشتراکی نیز در اختیار شهروندان قرار دهد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1548

به "ضرورت تدوین قوانین جدید برای دوچرخه سواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تدوین قوانین جدید برای دوچرخه سواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید