طراح ایرانی جایزه اش را به سفارت پس فرستاد

به گزارش پرسینا بلاگ، تورج صابری وند، طراح ایرانی در اعتراض به رفتار برخی سفارت های اروپایی در صدور ویزا، جایزه خود را به رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران پس فرستاد.

طراح ایرانی جایزه اش را به سفارت پس فرستاد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، عدم صدور ویزا توسط برخی کشورها، به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی به بهانه های مختلف دیگر برای هنرمندان به امری عادی بدل شده است. در سال های اخیر بارها مشاهده یا شنیده شده است که هنرمند به واسطه عدم به موقع ویزا یا رد کردن او توسط سفارت متبوع از حضور در نمایشگاه، جشنواره یا رویداد فرهنگی دعوت شده بازمانده است. عموماً این رفتار ناشایست در حوزه دیپلماسی فرهنگی با سکوت دنبال می شود و هنرمند نیز با سعه صدر از آن می گذرد.

اما تورج صابری وند رویه اعتراضی در پیش گرفته است. او که برای دریافت جایزه A Design به ایتالیا دعوت شده بود، پس از آنکه پیروز به دریافت وقتِ سفارت نمی شود، از سفر به ایتالیا انصراف و در انتقاد به عدم صدور ویزا، نامه ای خطاب به رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران می نویسد.

صابری وند طراح لوگو و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. وی پیروز به بردن جایزه نقره ای Graphis آمریکا، جایزه برنز ADesign ایتالیا، برنز International Design Award آمریکا و جایزه سرو نقره ای 94 ایران شده است.

او در نامه خود به رایزن فرهنگی ایتالیا نگاشته است:

آوریل امسال از سوی A Design Award برای دریافت جایزه ای به ایتالیا دعوت شدم؛ اما زمانی که برای دریافت وقت سفارت به کنسولگری ایتالیا در تهران رفتم، فرآیند نامحترمانه ای در جریان بود. تا جایی که از سفر به کشور شما منصرف شدم. A Design Award جایزه را با پست برای من فرستاده و من این جایزه را برای شما می فرستم تا نشانه اعتراض ما در سفارت ایتالیا باشد.

اخیراً رسانه های ایرانی نسبت به شرایط صدور ویزا و دریافت نوبت وزارتخانه در تهران اقدام به گزارش های متعدد کرده است. چندی پیش روزنامه هفت صبح از وجود شرکتی عجیب در صدور ویزای فرانسه در مجموعه پالادیوم زعفرانیه خبر داده بود. رشد قارچ گونه شرکت های اخذ ویزا در سال های اخیر نیز عاملی است بر ایجاد شک و شبهه مبنی بر اینکه احتمال وجود فسادی در تشکیل پرونده ها و دریافت نوبت ویزا وجود دارد.

علاوه بر تجارت عجیب و غریب این روزهای تهران، رفتار نامحترمانه کارمندان سفارتخانه - حتی نیروهای ایرانی - همواره بخشی از شکوایه مراجعه کنندگان ایرانی به سفارتخانه ها بوده است که با سکوت دستگاه های مربوطه دنبال شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3319

به "طراح ایرانی جایزه اش را به سفارت پس فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراح ایرانی جایزه اش را به سفارت پس فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید