فرمول افزایش سرمایه شرکت های بورسی را بشناسید، تفاوت درصدها در چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، کارشناس بازار سرمایه گفت: درصد افزایش سرمایه شرکت ها، بر اساس اندازه سرمایه فعلی و تازه مورد احتیاج و سایر عوامل موثر بر شرکت تعیین می گردد.

فرمول افزایش سرمایه شرکت های بورسی را بشناسید، تفاوت درصدها در چیست؟

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این پرسش که، بر چه مبنایی شرکت های بورسی افزایش سرمایه می دهند؟، اظهار کرد: افزایش سرمایه شرکت ها معمولا برای اصلاح ساختار ترازنامه ای، برای انجام طرح های توسعه ای نو و یا بابت طرح های اجرا شده صورت می گیرد و بر اساس شرایط شرکت ها درصد های متفاوتی هم وجود دارد.

او اعلام کرد: منطق افزایش سرمایه در هر شرکتی فرق دارد، ولی معمولا به علت هایی از جمله، اصلاح ترازنامه به منظور تقویت ارزش دارایی ها تحت اسم تنو ارزیابی دارایی ها اتفاق می افتد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مهمترین مزیت افزایش سرمایه در جهت اصلاح ترازنامه، افزایش مقدار اسمی شرکت و بهبود حقوق صاحبان سهام آن به ویژه برای اخذ تسهیلات بانکی یا انتشار اوراق بدهی است؛ که مقدار این نوع افزایش سرمایه، بستگی به ارزش دارایی های شرکت و هم پذیرش نوع و ارزش دارایی های تحت ارزیابی به وسیله حسابرس و نهایتا تایید سازمان بورس دارد.

قلی پور در مورد سایر دلایل افزایش سرمایه گفت: انجام طرح های سرمایه گذاری نو، یکی دیگر از دلایل افزایش سرمایه شرکت هاست. شرکت ها در صورتی که برنامه های توسعه داشته باشند نسبت به افزایش سرمایه اقدام می نمایند، این طرح ها انواع مختلفی از جمله، افزایش ظرفیت، تنو تجهیزات و کاهش بهای تمام شده، دارد. هر کدام از این طرح ها امکان سنجی اقتصادی دارند که در آن بازده طرح ها در کنار منابع ریالی و ارزی مورد احتیاج معین می شود و نهایتا پس از تایید هیئت مدیره شرکت ها و حسابرس شرکت، به وسیله سازمان بورس ارزیابی و مجوز افزایش سرمایه صادر می شود.

او اعلام کرد: یکی دیگر از انواع افزایش سرمایه در جهت تامین اقتصادی طرح های اجرا شده قبلی است که در این حالت، معمولا افزایش سرمایه از محل سود انباشته صورت می پذیرد و به سهامداران فعلی شرکت بابت سرمایه گذاری های اجرا شده از محل سود انباشته، سهام جایزه تخصیص داده می شود و فرایند انجام آن مشابه سرمایه گذاری بابت طرح های نو است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که مقدار افزایش سرمایه شرکت ها بر چه مبنایی مشخص میشود؟، توضیح داد: درصد افزایش سرمایه شرکت ها بر اساس مقدار سرمایه فعلی و نو مورد احتیاج معین می شود و فرمول معینی ندارد.

او تاکید نمود: منبع افزایش سرمایه می تواند از محل تنو ارزیابی دارایی ها، آورده نقدی سهامدار، مطالبات نقدی سهامدار و یا سود انباشته شرکت باشد.

او اعلام کرد: درصد افزایش سرمایه با توجه به منابع مورد احتیاج، شرایط ترازنامه ای شرکت و مقایسه با سرمایه فعلی، معین می شود. معمولا از آنجا که افزایش سرمایه هزینه های زیادی دارد و فرایند زمانبری هست، شرکت ها ترجیح می دهند که افزایش سرمایه ها را در مواقع لازم انجام دهند به نحوی که درصد افزایش سرمایه دستکم 20 درصد بشود.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، چرا درصد افزایش سرمایه شرکت ها یا همدیگر فرق دارد؟، اظهار کرد: به علت اینکه شرکت ها از نظر نوع فعالیت، صنعت و هم طرح های توسعه ای و صورت های اقتصادی هایشان با هم تفاوت های بسیاری دارند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه نهادی تصویب افزایش سرمایه شرکت ها را به عهده دارد؟، گفت: فرایند افزایش سرمایه شرکت ها به این صورت است که، ابتدا مدیران شرکت ضرورت های افزایش سرمایه را آنالیز نموده و برنامه خود را به هیئت مدیره شرکت ها ارائه می نمایند. در صورت تصویب هیئت مدیره، گزارش توجیهی افزایش سرمایه تهیه و با تایید هیئت مدیره در اختیار حسابرس شرکت برای ارزیابی قرار می گیرد. بعد از اصلاحات و رفت و برگشت ها، گزارش به وسیله حسابرس آنالیز و در صورت تایید، برای سازمان بورس ارسال می شود.

او اضافه کرد: نهایتا بعد از رفت و برگشت های متعدد و اصلاح در صورت احتیاج، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر می نماید که فرایند اجرایی افزایش سرمایه بر حسب نوع آن تفاوت دارد. نهایتا پس از مجوز سازمان بورس، مجمع فوق العاده شرکت برای تصویب افزایش سرمایه به وسیله سهامداران تشکیل می شود. به عبارت دیگر، چهار سطح هیئت مدیره، حسابرس و بازرس، سازمان بورس و مجمع شرکت، مراجع اصلی تایید یا تصویب افزایش سرمایه هستند و نهایتا در اداره ثبت شرکت ها باید سرمایه نو ثبت شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7802

به "فرمول افزایش سرمایه شرکت های بورسی را بشناسید، تفاوت درصدها در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول افزایش سرمایه شرکت های بورسی را بشناسید، تفاوت درصدها در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید