مدیریت استرس ها و عصبانیت

به گزارش پرسینا بلاگ، آنالیز های محققان دانشگاه دوک آمریکا نشان می دهد زنانی که بیشتر و زودتر عصبانی می شوند و آتش خشم شان با یک جرقه کوچک برافروخته می گردد و به دیگران اصابت می نماید، نسبت به دیگران کلسترول خون بالاتری دارند و اغلب مشکل فشارخون هم دارند.

مدیریت استرس ها و عصبانیت

مدیریت استرس ها و عصبانیت

نویسنده:اعظم ولی قیداری

آنالیز های محققان دانشگاه دوک آمریکا نشان می دهد زنانی که بیشتر و زودتر عصبانی می شوند و آتش خشم شان با یک جرقه کوچک برافروخته می گردد و به دیگران اصابت می نماید، نسبت به دیگران کلسترول خون بالاتری دارند و اغلب مشکل فشارخون هم دارند.

می دانید چرا؟ به یک علت ساده: وقتی شما عصبانی می شوید، هورمون های مرتبط با استرس در رگ های شما افزایش یافته و جریان پیدا می نماید و تعادلات درونی شما را به هم می ریزد. اگر این حالت بارها و بارها تکرار گردد، بدن شما هم شرطی می گردد. یعنی افزایش اندازه ترشح هورمون استرس در جریان خون شما تبدیل به امری عادی می گردد و شما تبدیل می شوید به یک آدم همواره عصبانی!

اگر در طول روز مدام از اعضای خانواده، دوستان، همکاران و حتی همسایه ها می شنوید که ببخشید انگار عصبانی هستی؟ چرا این قدر عصبانی؟ اتفاقی افتاده و... بدانید حتما از قبل چیزی درون تان رخ داده که حالا به ظاهرتان هم نفوذ نموده است. اصلا آینه ای کوچک درون جیب تان بگذارید و هر از گاهی به چهره خود نگاهی بیندازید. فکر نمی کنید در بیشتر وقت ها واقعا چهره تان عصبانی است؟ خب اگر این طور است، فکری به حال خودتان بکنید و قبل از اینکه اژدهای عصبانیت؛ زندگی، کار، دوستی و فعالیت های اجتماعی تان را به آتش بکشد، آن را مهار کنید. اما چگونه؟ به یاری این توصیه ها:خودتان را از منبع عصبانیت دور کنید: چرا به کسی که شما را عصبانی می نماید، نزدیک می شوید؟ فاصله تان را با او حفظ کنید. اگر در محل کارتان چنین آدمی وجود دارد، سر راه اش سبز نشوید. میز کارتان را از او دور کنید. اگر حرف هایش ناراحت تان می نماید، وقتی دارد حرف می زند پنبه درون گوش تان بگذارید. در بحث هایی که دیگران درباره او انجام می دهند، شرکت نکنید اما گاهی وقت ها از تحمل این آدم ناگزیرید. او یکی از همکاران شما است که جای اش نزدیک به شما است. یکی از اعضای فامیل است که با شما یا نزدیک به شما زندگی می نماید. در این صورت هر وقت متوجه شدید، این آدم در حال عصبانی کردن شما است، درنگ ننموده و خود را از او دور کنید. به اتاق دیگری بروید. سری به یخچال بزنید. با کسی که دوست اش دارید، حرف بزنید و بدانید حتما راهی برای عصبانی نشدن از این آدم وجود دارد، اگر خودتان بخواهید.از تمرین های آرامش بخش یاری بگیرید: تا آرام شوید. همین طور که سر جای خود نشسته اید، چشم هایتان را برای 10 دقیقه ببندید یا در اطراف خانه و محل کار قدم بزنید. اگر امکان اش هست، به تصویر کسی که دوست اش دارید، نگاهی بیندازید.به خودتان زنگ سرگرمی بدهید: کنار دست تان جدول سودوکو یا جدول کلمات بگذارید و یا یک بازی در گوشی همراه تان بریزید و خودتان را برای لحظه ای کوتاه سرگرم آن کنید. حتی می توانید چند کلمه و یا دیالوگ به زبان های دیگر یاد بگیرید. فکر کنید به جای 10 بار در روز عصبانی شدن، 10 دیالوگ ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی یاد بگیرید.خودتان را آرام کنید: منتظر دستی که بر شانه تان گذاشته گردد و به شما بگوید: آرام! تقصیر تو نیست نباشید و خودتان دست هایتان را در دست بگیرید. نفس عمیق بکشید. نفسی که از درون شکم بیرون می آید و این جمله را آن قدر تکرار کنید تا آرام شوید: من آرام هستم، من آرام هستمراه های تازه برای بروز عصبانیت پیدا کنید: عصبانیت تان را بروز بدهید اما نه با حالت تهاجم! کلمات مودبانه تری انتخاب کنید. سعی نکنید با دست طرف مقابل را هُل بدهید یا یقه اش را بگیرید. اگر کسی موجب اذیت شما شده و بی خیال از کنار شما گذشته، صدای اش کنید و بگویید: خانم/ آقای فلانی، من از دست شما به خاطر این کار [...] ناراحت هستم به این علت [...]. اگر فکر می کنید او جواب قانع نماینده ای دارد و می خواهد مشکل حل گردد، به حرف هایش گوش دهید ولی اگر فکر می کنید نه! بعد از تمام شدن این دو جمله رد گردد و بروید.با یک متخصص مشورت کنید: گاهی وقت ها این راه ها را رفته اید و اصلا به نظرتان راه های خوبی برای حل مشکل عصبانیت شما نیستند چون شما از مشکل خیلی بزر گ تری رنج می برید که نه با تمرین های آرامش بخش، نه زنگ سرگرمی و حل جدول و نه ابزار عصبانیت به روش منطقی قابل حل نیست. در این حالت شما باید از یک متخصص یاری بگیرید. یک مشاور که مهارت های مدیریت عصبانیت در شرایط ویژه تر را به شما نشان خواهد داد.

رابطه عصبانیت و استرس

خیلی وقت ها درون ما استرس هایی وجود دارد که باعث می گردد در عین حال که دیگران را دوست داریم، ازآنها ناراحت شویم. برای شان ارزش قایل باشیم اما با کمترین ضربه از هم بپاشیم و در آتش عصبانیت و خشم آنها را هم گرفتار کنیم. بعد پشیمان شویم اما دوباره و دوباره این قصه تکرار می گردد. چرا؟ چون از درون ناآرام ایم، پس لرزه هایی تمام وجود ما را می لرزاند و این حالت غیرطبیعی است. شاید بگویید مگر عصبانیت و استرس حالت طبیعی و نرمال هم دارند؟ جواب یک بله خیلی عظیم است. عصبانیت، استرس و نگرانی، غم و همه حس های دیگر در درون هر آدمی وجود دارند و باید وجود داشته باشند و حتی نشانه های وجود یک آدم زنده و سالم هستند، خصوصا در خصوص خانم ها ! کسانی که در زندگی نقش های بسیار سخت و مشخص نماینده ای را باید بازی نمایند از نقش مادری گرفته تا نقش زن، مدیرخانه یک کارمند منظم و... حالا حساب کنید اگر این شعبده باز نقش ها نتواند استرس های خود را کنترل کند، آنها را از بین ببرد و نگذارد برایش بحران بسازد، چه پیش می آید؟

می خواهیم یک قدم به عقب برویم و ببینیم آیا عصبانیت ما ریشه در استرس ها و مسائل ما ندارد. مواردی که ما را با قدرت به سوی دره عصبانیت هُل می دهند، بدون اینکه بدانیم چرا ما این قدر عصبانی هستیم.

پرسش نامه کوتاهی درباره استرسبه این 8 سوال، صادقانه پاسخ بدهید و تفسیر آزمون را بخوانید و خودتان کلاه تان را قاضی کنید که اهل استرس هستید یا نیستید:

1. اتفاق های خیلی کوچک و پیش پاافتاده مثل سلام ندادن یک نفر، خراب بودن عابر بانک یا در دسترس نبودن یک تلفن همراه، شما را بیش از حد عصبانی می نماید؟ بله خیر

2. کوچک ترین شکستی می تواند شما را بیش از حد ناراحت کند؟ بله خیر

3. همواره شک دارید که دارید کارتان را درست انجام می دهید یا نه؟ بله خیر

4. نمی توانید افکار منفی تان را کنترل کنید؟ بله خیر

5. بیشتر مواقع بدون اینکه کار زیادی انجام داده باشید، احساس خستگی می کنید؟ بله خیر

6. معمولا با احساس ناامنی دست به گریبانید؟ بله خیر

7. برنامه غذایی و خواب تان مختل است؟ بله خیر

8. مدام دردهای مبهمی مثل کمردرد، سردرد، گوش درد و... احساس می کنید؟ بله خیر

تفسیر آزمون

اگر به بیش از 4 سؤال، جواب مثبت داده اید، یعنی استرس های شما از حد معمول، بالاتر است و به شما توصیه می کنیم به یاری راه چاره هایی که در این مقاله آمده، استرس های تان را مدیریت کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7815

به "مدیریت استرس ها و عصبانیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت استرس ها و عصبانیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید